על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

בפוסט הקודם הציג אליה פורמן תוצאות מעניינות לביצוע במאני-טיים והפעם הוא מסביר את התופעות הללו ועוזר לגבש המלצה מעשית ולא מובנת מאליה למאמנים בשטח.

צילום:

לפוסט הראשון לחצו כאן.

אחד ההסברים המעניינים והמבוססים לפרש באמצעותם התנהגות במאני טיים, כלומר הצלחה או היחנקות, היא תאוריית 'הפניית הקשב' .

הספרות המוטורית מלאה בממצאים מענפים שונים המראים שבחלק גדול מהמצבים יש יתרון מובהק בלמקד את הקשב (להתרכז) בגורמים חיצוניים, למשל השער שבועטים אליו או הסל שזורקים אליו, לעומת מיקוד של הקשב בתהליכים פנימיים כמו טכניקת הביצוע עצמה או איברי הגוף של המבצע, למשל ברגל הבועטת או טכניקת הקליעה.

למעשה, מחקרים מראים שספורטאים מומחים ומנוסים משתמשים בעקביות במיקוד קשב חיצוני וייתכן שהוא אחד הגורמים המרכזיים המאפשרים שטף או אוטומטיות בביצועים שלהם, בעוד שהתמקדות בתהליכים פנימיים של הביצוע פוגמת ביכולת לבצע תנועה זורמת ויעילה.

אם כך, מה קורה לאותם ספורטאים מנוסים במאני טיים? ייתכן שבמצבי לחץ וחרדה מתקיימת 'הפניית קשב', או במילים אחרות - מעבר ממיקוד קשב חיצוני למיקוד קשב פנימי.

על מנת לבדוק את הרעיון הזה ביצעו גריי ואלסופ (Gray & allsop) ניסוי נוסף ומעניין במיוחד - הם שיחזרו את הניסוי הקודם (כלומר חילקו חובטי בייסבול ל-3 קבוצות על סמך ביצועיהם, בדקו אותם במאני טיים וכיו"ב) אך הפעם, בנוסף, הם שאלו את המשתתפים שאלות שונות בסיום כל חבטה. למשל החוקרים שאלו את החובטים 'האם המחבט שלהם עלה למעלה או למטה' בסיום הביצוע או "היכן נחת הכדור" שזה עתה חבטו בו. אם החובט משתמש במיקוד קשב חיצוני אזי הפוקוס שלו על אלמנטים חיצוניים יאפשר לו לענות ברמת דיוק גבוה על מיקום נחיתת הכדור, בעוד שאם החובט משתמש במיקוד קשב פנימי יש סיכוי טוב שהוא מרוכז בתנועת הידיים או המחבט וכך ידע לספר אם עלה למעלה או למטה.

מה הם מצאו? ראשית, החוקרים שיחזרו את תוצאות הניסוי הקודם כך שמי שנכנסו למאני טיים ברצף, כלומר הוגדרו כ"יד חמה" או כ"יד קרה" טרם הביצוע-תחת-לחץ, ביצעו טוב יותר (בהשוואה קבוצתית) לעומת הקבוצה שהראתה ביצועים ממוצעים ללא רצף מיוחד. כמו כן, שוחזרה התופעה בה הביצוע במאני טיים זלג לביצועים שנמדדו לאחריו כך שהיה לו, לביצוע-תחת-לחץ, פוטנציאל לשנות רצפים או להכניס לרצפים (כלומר לגרום לחובט להיכנס/לצאת מרצף חם או קר בהתאם להצלחה/כישלון בביצוע).

הממצא השני שעלה במחקר מעניין במיוחד. החובטים שענו היטב על שאלת כיוון המחבט היו שייכים ל-2 קבוצות בתוך הניסוי: חובטים שנכשלו במאני טיים (בלי קשר לאם הגיעו לרגע הזה אחרי רצף קר/חם או ללא רצף), ובקבוצה שהוגדרה כ"יד קרה". כלומר, גם הנכשלים במאני-טיים וגם החובטים שהציגו רצף ביצועים רע לפני המאני-טיים סבלו מתופעה דומה בה הם הפנו את הקשב פנימה במקום החוצה. זאת ועוד, החוקרים הראו שהמעבר מקשב חיצוני לפנימי התרחש תוך כדי הביצועים הראשונים של החובטים, כלומר טרם ההגדרה שלהם כבעלי רצף קר, ולמעשה המעבר למיקוד קשב פנימי היה קשור באופן ברור לכניסה לרצף של ביצועים חלשים. לעומת אלה, המבצעים היטב לאורך הניסוי היו טובים יותר בלספר "היכן נחת הכדור", מה שעשוי להצביע על שימוש במיקוד קשב חיצוני.

שתי נקודות מרתקות נוספות שעולות מן הניסוי עשויות, כשהן משולבות יחד, לשמש לנו המאמנים הצעות אופרטיביות לניהול משחק וספורטאים:

הנקודה הראשונה מבוססת על הממצא שכבר הוזכר - התהליך של הפניית הקשב פנימה היה משותף גם לנכשלים במאני טיים ללא קשר לרצף הביצועים הקודם שלהם וגם לקבוצת "היד הקרה". ייתכן מאוד, אומרים החוקרים, שזו בדיוק הסיבה שחובטי הרצף הקר ביצעו ברמה טובה מהמצופה מהם ובהשוואה לקבוצת החובטים ללא הרצף: התהליך של הפניית הקשב פנימה במאני-טיים לא מתרחש אצל ספורטאים ברצף רע משום שהוא כבר התרחש אצלם קודם! כלומר, משום שהספורטאים שמגיעים אחרי סדרת ביצועים חלשה גם ככה כבר מפנים את הקשב פנימה אין ללחץ והחרדה אפקט נוסף על הביצוע.

הנקודה השנייה שעלתה בהקשר הזה היא שהביצוע במאני טיים שינה גם את מיקוד הקשב בביצועים העוקבים. כלומר, הצלחה במאני טיים הובילה לכך שבחבטות שלאחר הביצוע-תחת-לחץ המיקוד קשב השתנה חזרה לחיצוני מה שמתחבר היטב עם הממצא מהניסוי הראשון שהראה שלביצוע במאני טיים יש פוטנציאל "לאפס" את הרצפים או להכניס לרצפים.

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. רצף ביצועים רע של ספורטאי לא בהכרח מנבא ביצועים רעים במאני-טיים, בטח כשמשווים לספורטאי ללא רצף כלל, אבל לביצוע במאני טיים יש השפעה על הביצועים הבאים אחריו, לטוב ולרע בהתאם להצלחה או לכישלון.

2. הביצועים החלשים, כשהם קורים ברצף או במאני טיים, מלווים בהפניית הקשב פנימה במקום החוצה, מה שפוגע באוטומטיות של הביצוע ובשטף שלו ואי לכך פוגע גם בתוצאה.

3. ביצוע רע/טוב במאני טיים עשוי לזלוג לביצועים הבאים ולהכניס את הספורטאי לרצף חם/קר.

4. שימוש בספורטאי אחרי רצף רע ברגעים מכריעים לא רק שלא בהכרח יוביל לתוצאות רעות אלא גם עשוי לשמש כ"מאפס" כוונות, לאפשר לספורטאי להחליף את הקשב מפנימי לחיצוני ואף לאפשר לו לצאת לרצף חדש של הצלחות.

חשוב להבהיר שהתוצאות הטובות ביותר בניסוי היו שייכות לחובטים שבאו אחרי רצף טוב של חבטות כך שבניהול ביצועים בזמני לחץ, אם המטרה המרכזית היא ההצלחה באותו הרגע, ייתכן שהשימוש בספורטאים עם רצף חבטות טוב הוא החכם ביותר. אבל, אם בניהול אסטרטגי עסקינן, כלומר בניהול קבוצה וספורטאים לאורך העונה, ומשום שהתהליך הפסיכולוגי-מוטורי של הפניית הקשב גם ככה קיים אצל מבצעים רע ברצף, אין מניעה ואף ייתכן שמשתלם לאפשר לאחרים שעוד לא נכשלו הרבה לבצע דווקא ברגעים החשובים. בדרך הזו: (א) נוכל להימנע מההשפעה השלילית של הלחץ על מבצעים ללא רצף ברור והכנסתם לרצף ביצועים רע (בגלל הפניית הקשב פנימה), (ב) נוכל להרוויח ספורטאי שיוצא לדרך חדשה בזכות ביצועיו במאני טיים.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג