החוקים - practice perfect

ספר מרתק, שבעיקרון מיועד למורים, אבל בהחלט רלוונטי למאמנים, ולמעשה, לכל מי שרוצה להשתפר. לא סתם כותרת המשנה שלו היא "42 חוקים בשביל להשתפר בלהשתפר".

צילום:

לפני כמה שבועות קראתי ספר מרתק, שבעיקרון מיועד למורים, אבל בהחלט רלוונטי למאמנים, ולמעשה, לכל מי שרוצה להשתפר.

לא סתם כותרת המשנה שלו היא "42 חוקים בשביל להשתפר בלהשתפר".

אבל הגעתם לכאן כדי לקרוא חוקים, אז הנה:

Practice Perfect – החוקים:

 

הפרק - לחשוב מחדש על אימון

חוק 1 – לקודד הצלחה (לא לאפשר דברים שלא אמורים לקרות)

חוק 2 – להתאמן על ה-20% (החשובים, אחרי שהגדרנו מה הם)

חוק 3 – תן למוח לבוא אחרי שהגוף יעשה (לתרגל עד אוטומציה כדי שהמוח לא יצטרך לחשוב על זה)

חוק 4 – לפתח יצירתיות בעזרת חזרות (אחרי שאתה יודע מה הגבולות, אתה יכול לשחק בתוכם ולחצות אותם)

חוק 5 – להחליף את התכלית עם מטרה (צריך משהו מוגדר שאפשר למדוד)

חוק 6 – להתאמן גם על נקודות אור (לא רק על חולשות, גם על חוזקות)

חוק 7 – להבדיל בין תרגיל אימון לבין משחק אימון (בתרגיל מבודדים מיומנות או אלמנט בצורה שונה מהמשחק, במשחק אימון נותנים להם להביא לידי ביטוי מה שיודעים)

חוק 8 – לא לבקר, לתקן (לא רק להגיד מה היה טוב או לא, להגיד מה היה צריך לקרות ולתת הזדמנות לעשות שוב)

הפרק - איך להתאמן

חוק 9 – לנתח את המשחק (לדעת מה חשוב בו ומה קורה בו הרבה כדי לדעת מה לאמן וכמה)

חוק 10 – לבודד את המיומנות (עד שהמתאמן הבין ושולט בה)

חוק 11 – לתת לזה שם (כדי לזכור, כדי לחסוך זמן, כדי לייצר שפה משותפת)

חוק 12 – לשלב את המיומנויות זו עם זו (כדי שיהיה יותר דומה למשחק,להתאים מיומנויות לזמן או המצב המתאימים)

חוק 13 – לתכנן (עם מטרות מדויקות בראש, לתכנן כל דקה באימון, לעשות חזרות ולשנות את התכנית בהתאם, לצלם את האימון ולבדוק איך היה)

חוק 14 – להפוך כל דקה לחשובה (להשתמש במשרוקית, לגלות מה מבזבז זמן, ולטפל בזה עד שזה הופך לרוטינה)

הפרק - להשתמש במודלים / דוגמאות לחיקוי

חוק 15 – לתאר וגם להראות (כי רק אחד מהם לפעמים לא מספיק, כי צריך לשכפל וגם להבין)

חוק 16 – להכריז מראש (כי לא בטוח שהם יבינו על מה הם צריכים להסתכל כשמדגימים)

חוק 17 – להשתמש במודלים אמינים (כמו למשל באותו הקשר של המשחק, או דוגמה חיה במקום וידאו)

חוק 18 – לנסות סופרמודל (לא, לא קים קרדשיאן. בזמן שאת מסבירה על מיומנות מסוימת, את יכולה להדגים גם איך מסבירים עם ביטחון, משתמשים בקול, עומדים בצורה סמכותית, ועוד...)

חוק 19 – ללכת בדרך הזאת (לפעמים, כשמתחילים לחקות מישהו, כדאי לחקות אותו אחד לאחד)

חוק 20 – להדגים חלקים קטנים (לפרק את המיומנות לחלקים שניתן לבצע ולבנות את ההמשך משם)

חוק 21 – להראות איך הגעת לכאן (לא לכולם ברור למה אתה מדבר בצורה שאתה מדבר, או איך אתה מעז לשתוק בפסק זמן חשוב, חשוב להסביר מה נעשה עד לרגע הנוכחי)

חוק 22 – להתכונן לקלוז-אפ (שימוש בווידאו כדי למצוא מודלים שאפשר להשתמש בהם שוב ושוב)

 

הפרק - משוב / פידבק

חוק 23 – להתאמן על להשתמש בפידבק (לא רק לקבל אותו)

חוק 24 – קודם ליישם, אחר כך להרהר (להסיר את המחסום הזה שמפריע לנסות, ולהשיג יותר מידע עבור ההרהור שיבוא אחר כך)

חוק 25 – לקצר את הזמן עד קבלת המשוב (עדיף משוב מיידי מאשר זמן ארוך)

חוק 26 – להשתמש בכוח של משוב חיובי (כי אנחנו רוצים שיחזרו על פעולות שמוגדרות מועילות. לזהות עבורם מה היה חיובי, לעזור להם לעשות את זה שוב, למצוא עבורם סביבה חדשה בה אפשר לנצל את המיומנות)

חוק 27 – להגביל את עצמך (אי אפשר לזכור 9 דגשים באותו זמן, ואם מספר אנשים נותנים משוב לאותו אדם, להסכים על 2-3 דברים שכולם יתמקדו בהם)

חוק 28 – להפוך את זה לעניין יומיומי (ככל שזה קורה בצורה עקבית יותר, זה הופך יותר נורמלי, להתחיל לתת משוב מיד בתחילת האימונים, לא לחכות עד שמשהו שלילי יקרה, להשתמש במבנה משפט אחיד כדי לתת משוב)

חוק 29 – לתאר את הפתרון (לא את הבעיה; אל תגיד דברים חסרי טקט בפגישה < תגיד משהו אחר בפעם הבאה < תגיד שזה כבוד עבורך לפגוש אותם, לעבור ממשפטים מלאים למילות קוד)

חוק 30 – לוודא (שמה שרצית לומר זה מה שנאמר ומה שנקלט; לסכם את המשוב, להגיד מה היו הרעיונות הכי חשובים / רלוונטיים שעלו, להגיד מה הדבר הבא שאמור לקרות)

הפרק - תרבות אימון

חוק 31 – להפוך שגיאות לנורמליות (כדי להתקדם צריך לעשות דברים חדשים וזה כולל טעויות, לא צריך להתעלם מטעויות או למזער אותן, לעזור למי שלומד לזהות טעויות באופן עצמאי, ללמד תגובות לשגיאה מבעוד מועד)

חוק 32 – לשבור מחסומים לאימון (מה מפריע למישהו להתחיל להתאמן? מה מונע ממנו לגשת לעניין? "אני לא מאמין ב...", "זה לא ממש דומה למציאות...",  לתת למה שמפריע שם, להתחיל להתאמן ואחר כך לתת ביקורת)

חוק 33 – להפוך אימון לכיף (למרות שלא תמיד זה יהיה כיף. למצוא משחקים ותחרויות שיסיחו את הדעת מהחלק המשעמם, לעשות יחד עם אחרים, לעודד זה את זה, ליצור הפתעות ומתח [מי ידגים את המוב החדש?])

חוק 34 – כולם עושים את זה (גם המאמן, גם המנהל הגדול).

חוק 35 – לנצל אחריות של התלמידים / ספורטאים זה לזה (לזהות עבור עצמם נושאים לשיפור, לעבוד יחד, למשוך זה את זה מעלה, לגרום לזה שהאחריות לקבוצה תגרום ליחידים להתקדם)

חוק 36 – לשכור אנשים שרוצים להתאמן (לא רק כאלה שמעולים עכשיו, כאלה שרוצים ויודעים להתאמן כדי להיות יותר טובים כל הזמן, לדעת מה אפשר לשפר ולבחון מישהו בתחום הזה כולל איך הוא מגיב למשוב)

חוק 37 – לתת מחמאות (שיהיו ספציפיות, שיהיו קשורות למעשה ולא לתכונה, שיהיו אמיתיות, שיהיו פומביות, ויש להבדיל בין מחמאות [כל הכבוד ששטפת את כל הבית למרות שלא היית צריך] לבין הכרה [תודה שעשית את התפקיד שלך ושטפת כלים])

אחרי האימון

חוק 38 – לחפש את הדברים הנכונים (האם במשחק/בתחרות השחקנים הצליחו להביא לידי ביטוי את מה שלמדו ותרגלו באימונים? ליצור כלי שבעזרתו מנהלים ומנהיגים יוכלו לבדוק האם בוצע מה שהתאמנו עליו)

חוק 39 – בזמן המשחק צריך לאמן (לא ללמד, זה מבלבל. בהופעה מבצעים מה שנלמד ומה שהתאמנו עליו, ועליהם יש לתת משוב)

חוק 40 – להמשיך לדבר (כדי ליצור שפה שהספורטאים/תלמידים מבינים ואפשר יהיה להשתמש בה בזמן תחרויות או משחקים)

חוק 41 – ללכת על החבל הדק בין תמיכה לדרישה (במשחק התפקיד הוא להעריך מה עובד ומה לא, לתגמל עבודה קשה, לדרוש במקום להמליץ על שיפור)

חוק 42 – למדוד הצלחה (האם משהו שנעשה באימון מאפשר לשחקן/תלמיד לבצע אותו בתחרות/מבחן? האם הם מתאמנים על הדברים שצריכים להתאמן עליהם כדי לשפר את הביצוע שלהם? להשתמש בתחרויות כדי לדעת מה הייתה האפקטיביות של האימון ועל מה יש עוד צורך להתאמן, להשתמש בכלים שונים: דיווח עצמי של המבצע/ת, השקפה מהצד של המאמנ/ת, כלים אובייקטיביים)

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג