בית ספר לערכים ולספורט

בפוסט הראשון שלו באתר, ליאור קרת מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

צילום:
Nikola Radojcic on Unsplash

במחקרים רבים שבוצעו בארץ ובעולם בקרב ספורטאי עלית בענפי ספורט שונים (למעט ענפים כדוגמת התעמלות מכשירים/אומנותית ושחייה בהם מתמחים בענף אחד מגיל צעיר מאד) נמצא באופן מובהק כי רובם עסקו במגוון רחב של ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים בגיל הילדות (גילאי 6-12) בשלוש מסגרות שונות.

1. אימון משחקי - בו המאמן מתרגל את שחקניו במשחקים בעלי חוקים מגבילים המכוונים לשיפור יסוד מסוים של המשחק, לדוגמא: משחק כדורסל במסירות בלבד.

2. אימון ספונטני - בו הספורטאי עוסק בענף שלו מחוץ למסגרת האימונים וללא בקרת מאמן, לדוגמא: ריקוד חופשי ללא הדרכת מאמן, הילד בוחר את המוזיקה, את סגנון הריקוד ואת משך הזמן שיקדיש לפעילות.

3. משחק מוכוון מטרה - בו הספורטאי משחק בענף שלו במטרה ליהנות מהפעילות וללא בקרת מאמן או שופט, לדוגמא: משחק כדורגל בשעות הפנאי בניהול ושיפוט של הילד וחבריו.

עקב ממצאים מובהקים אלו אני מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

על פי מודל זה, ילדים יתאמנו לפי תכנית רב-שנתית שתכיל מגוון רחב של ענפי ספורט שאותם הרשות המקומית יכולה להציע, בדגש על מאמנים איכותיים שמתמחים בעבודה עם ילדים צעירים (נרחיב בנושא באחד הפוסטים הבאים).

גילאי 6-8: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שני אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 8-10: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד, ענף קבוצתי אחד וענף נוסף אישי או קבוצתי - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שלושה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 10-12: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - שני אימונים בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ ארבעה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

יתקיים אימון בחירה נוסף שמטרתו פיתוח יכולות גופניות והשכלה תנועתית רחבה - אימון בשבוע של 45-60 דקות, בו נושאי האימון ישתנו ויתפתחו בהתאם לגיל. ניתן להתחיל אימון זה כבר בגילאי הגן (4-5).

יתקיימו טורנירים, תחרויות ומשחקים במהלך כל השנה בדגש על הנאה מהתחרות, התמודדות עם מצבי משחק מקצועיים והתנהגותיים, ופיתוח ערכים דרך המשחק.

דוגמא:

עקרונות עבודה מנחים:

מטרתנו כמאמנים במחלקות הנוער - חינוך והקניית ערכים דרך הספורט. אנו שואפים להפוך את הילדים לספורטאים צעירים ולהעניק להם את הכלים להיות אזרחים טובים יותר ולמצוינים מביניהם להפוך לספורטאי עלית מקצוענים.

התנהלות כילד ספורטאי - עלינו ללמד את הילדים להתייחס לספורט כדרך חיים על ידי הקניית הרגלי עבודה נכונים, תוך מתן דגש על מחויבות, התמדה, אחריות אישית, חוסן גופני ומנטלי (ריכוז ואסרטיביות כתכונות מרכזיות) והנאה כגורם מרכזי המוביל למוטיבציה. כל זאת מתוך התבוננות לטווח רחוק והתייחסות לצרכי הילדים.

חינוך למצוינות - עלינו ליצור מספר רב של תחרויות ומשחקונים מהנים ומאתגרים בכל אימון בכדי לעודד תחרותיות והישגיות (חשוב להגדיר - מהו הישג?) ועל מנת ליצור מספר רב של חוויות הצלחה לכמה שיותר ילדים. חשוב לטפח את המצוינים לדרוש ואף להעניק להם יותר (משובים, שיעורי בית, דקות משחק וכו').

משחק - עלינו להגדירו כאמצעי ולא כמטרה, מעין מבחן עבור כל ילד ועבור הקבוצה. מטרתו לבחון התקדמות אישית וקבוצתית, חשוב להגדיר ולהסביר זאת מראש לילדים ולהדגיש את מרכיב ההנאה מהמשחק עצמו תוך כדי התייחסות לניצחון כמטרה בעלת חשיבות משנית.

 

המטרה היא לפתח ולטפח ילדים ספורטאים, ולכן עלינו להתבונן ראשית על הילד כילד ולאפשר לו פיתוח אישי, חברתי ורגשי. עלינו לפעול במודעות למכלול צרכיו ולאפשר לו התפתחות הוליסטית רחבה.

מטרות נוספות יושגו דרך מודל זה - הפחתת סיכון לפציעות, התמדה בספורט ודחיית גיל הפרישה, הנאה ותשוקה מתמשכות, מעורבות הורים חיובית ומקדמת ועוד.

ברשויות מקומיות רבות פועל הספורט תחת עמותה עירונית או מועצתית המאגדת בתוכה מספר ענפי ספורט אותם בחרה הרשות לקדם ולטפח, ולכן התקציב ובתוכו מרכיב הגבייה מהורים מנוהל תחת מערכת אחת.

בפוסט הבא אציע רעיונות ליישום המודל ואציג את יתרונותיו ומגבלותיו מההיבט הכלכלי-יישומי.

 

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג