בית ספר לערכים ולספורט

בפוסט הראשון שלו באתר, ליאור קרת מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

צילום:
Nikola Radojcic on Unsplash

במחקרים רבים שבוצעו בארץ ובעולם בקרב ספורטאי עלית בענפי ספורט שונים (למעט ענפים כדוגמת התעמלות מכשירים/אומנותית ושחייה בהם מתמחים בענף אחד מגיל צעיר מאד) נמצא באופן מובהק כי רובם עסקו במגוון רחב של ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים בגיל הילדות (גילאי 6-12) בשלוש מסגרות שונות.

1. אימון משחקי - בו המאמן מתרגל את שחקניו במשחקים בעלי חוקים מגבילים המכוונים לשיפור יסוד מסוים של המשחק, לדוגמא: משחק כדורסל במסירות בלבד.

2. אימון ספונטני - בו הספורטאי עוסק בענף שלו מחוץ למסגרת האימונים וללא בקרת מאמן, לדוגמא: ריקוד חופשי ללא הדרכת מאמן, הילד בוחר את המוזיקה, את סגנון הריקוד ואת משך הזמן שיקדיש לפעילות.

3. משחק מוכוון מטרה - בו הספורטאי משחק בענף שלו במטרה ליהנות מהפעילות וללא בקרת מאמן או שופט, לדוגמא: משחק כדורגל בשעות הפנאי בניהול ושיפוט של הילד וחבריו.

עקב ממצאים מובהקים אלו אני מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

על פי מודל זה, ילדים יתאמנו לפי תכנית רב-שנתית שתכיל מגוון רחב של ענפי ספורט שאותם הרשות המקומית יכולה להציע, בדגש על מאמנים איכותיים שמתמחים בעבודה עם ילדים צעירים (נרחיב בנושא באחד הפוסטים הבאים).

גילאי 6-8: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שני אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 8-10: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד, ענף קבוצתי אחד וענף נוסף אישי או קבוצתי - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שלושה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 10-12: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - שני אימונים בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ ארבעה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

יתקיים אימון בחירה נוסף שמטרתו פיתוח יכולות גופניות והשכלה תנועתית רחבה - אימון בשבוע של 45-60 דקות, בו נושאי האימון ישתנו ויתפתחו בהתאם לגיל. ניתן להתחיל אימון זה כבר בגילאי הגן (4-5).

יתקיימו טורנירים, תחרויות ומשחקים במהלך כל השנה בדגש על הנאה מהתחרות, התמודדות עם מצבי משחק מקצועיים והתנהגותיים, ופיתוח ערכים דרך המשחק.

דוגמא:

עקרונות עבודה מנחים:

מטרתנו כמאמנים במחלקות הנוער - חינוך והקניית ערכים דרך הספורט. אנו שואפים להפוך את הילדים לספורטאים צעירים ולהעניק להם את הכלים להיות אזרחים טובים יותר ולמצוינים מביניהם להפוך לספורטאי עלית מקצוענים.

התנהלות כילד ספורטאי - עלינו ללמד את הילדים להתייחס לספורט כדרך חיים על ידי הקניית הרגלי עבודה נכונים, תוך מתן דגש על מחויבות, התמדה, אחריות אישית, חוסן גופני ומנטלי (ריכוז ואסרטיביות כתכונות מרכזיות) והנאה כגורם מרכזי המוביל למוטיבציה. כל זאת מתוך התבוננות לטווח רחוק והתייחסות לצרכי הילדים.

חינוך למצוינות - עלינו ליצור מספר רב של תחרויות ומשחקונים מהנים ומאתגרים בכל אימון בכדי לעודד תחרותיות והישגיות (חשוב להגדיר - מהו הישג?) ועל מנת ליצור מספר רב של חוויות הצלחה לכמה שיותר ילדים. חשוב לטפח את המצוינים לדרוש ואף להעניק להם יותר (משובים, שיעורי בית, דקות משחק וכו').

משחק - עלינו להגדירו כאמצעי ולא כמטרה, מעין מבחן עבור כל ילד ועבור הקבוצה. מטרתו לבחון התקדמות אישית וקבוצתית, חשוב להגדיר ולהסביר זאת מראש לילדים ולהדגיש את מרכיב ההנאה מהמשחק עצמו תוך כדי התייחסות לניצחון כמטרה בעלת חשיבות משנית.

 

המטרה היא לפתח ולטפח ילדים ספורטאים, ולכן עלינו להתבונן ראשית על הילד כילד ולאפשר לו פיתוח אישי, חברתי ורגשי. עלינו לפעול במודעות למכלול צרכיו ולאפשר לו התפתחות הוליסטית רחבה.

מטרות נוספות יושגו דרך מודל זה - הפחתת סיכון לפציעות, התמדה בספורט ודחיית גיל הפרישה, הנאה ותשוקה מתמשכות, מעורבות הורים חיובית ומקדמת ועוד.

ברשויות מקומיות רבות פועל הספורט תחת עמותה עירונית או מועצתית המאגדת בתוכה מספר ענפי ספורט אותם בחרה הרשות לקדם ולטפח, ולכן התקציב ובתוכו מרכיב הגבייה מהורים מנוהל תחת מערכת אחת.

בפוסט הבא אציע רעיונות ליישום המודל ואציג את יתרונותיו ומגבלותיו מההיבט הכלכלי-יישומי.

 

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג