בית ספר לערכים ולספורט

בפוסט הראשון שלו באתר, ליאור קרת מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

צילום:
Nikola Radojcic on Unsplash

במחקרים רבים שבוצעו בארץ ובעולם בקרב ספורטאי עלית בענפי ספורט שונים (למעט ענפים כדוגמת התעמלות מכשירים/אומנותית ושחייה בהם מתמחים בענף אחד מגיל צעיר מאד) נמצא באופן מובהק כי רובם עסקו במגוון רחב של ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים בגיל הילדות (גילאי 6-12) בשלוש מסגרות שונות.

1. אימון משחקי - בו המאמן מתרגל את שחקניו במשחקים בעלי חוקים מגבילים המכוונים לשיפור יסוד מסוים של המשחק, לדוגמא: משחק כדורסל במסירות בלבד.

2. אימון ספונטני - בו הספורטאי עוסק בענף שלו מחוץ למסגרת האימונים וללא בקרת מאמן, לדוגמא: ריקוד חופשי ללא הדרכת מאמן, הילד בוחר את המוזיקה, את סגנון הריקוד ואת משך הזמן שיקדיש לפעילות.

3. משחק מוכוון מטרה - בו הספורטאי משחק בענף שלו במטרה ליהנות מהפעילות וללא בקרת מאמן או שופט, לדוגמא: משחק כדורגל בשעות הפנאי בניהול ושיפוט של הילד וחבריו.

עקב ממצאים מובהקים אלו אני מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.

על פי מודל זה, ילדים יתאמנו לפי תכנית רב-שנתית שתכיל מגוון רחב של ענפי ספורט שאותם הרשות המקומית יכולה להציע, בדגש על מאמנים איכותיים שמתמחים בעבודה עם ילדים צעירים (נרחיב בנושא באחד הפוסטים הבאים).

גילאי 6-8: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שני אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 8-10: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד, ענף קבוצתי אחד וענף נוסף אישי או קבוצתי - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שלושה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

גילאי 10-12: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - שני אימונים בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ ארבעה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.

יתקיים אימון בחירה נוסף שמטרתו פיתוח יכולות גופניות והשכלה תנועתית רחבה - אימון בשבוע של 45-60 דקות, בו נושאי האימון ישתנו ויתפתחו בהתאם לגיל. ניתן להתחיל אימון זה כבר בגילאי הגן (4-5).

יתקיימו טורנירים, תחרויות ומשחקים במהלך כל השנה בדגש על הנאה מהתחרות, התמודדות עם מצבי משחק מקצועיים והתנהגותיים, ופיתוח ערכים דרך המשחק.

דוגמא:

עקרונות עבודה מנחים:

מטרתנו כמאמנים במחלקות הנוער - חינוך והקניית ערכים דרך הספורט. אנו שואפים להפוך את הילדים לספורטאים צעירים ולהעניק להם את הכלים להיות אזרחים טובים יותר ולמצוינים מביניהם להפוך לספורטאי עלית מקצוענים.

התנהלות כילד ספורטאי - עלינו ללמד את הילדים להתייחס לספורט כדרך חיים על ידי הקניית הרגלי עבודה נכונים, תוך מתן דגש על מחויבות, התמדה, אחריות אישית, חוסן גופני ומנטלי (ריכוז ואסרטיביות כתכונות מרכזיות) והנאה כגורם מרכזי המוביל למוטיבציה. כל זאת מתוך התבוננות לטווח רחוק והתייחסות לצרכי הילדים.

חינוך למצוינות - עלינו ליצור מספר רב של תחרויות ומשחקונים מהנים ומאתגרים בכל אימון בכדי לעודד תחרותיות והישגיות (חשוב להגדיר - מהו הישג?) ועל מנת ליצור מספר רב של חוויות הצלחה לכמה שיותר ילדים. חשוב לטפח את המצוינים לדרוש ואף להעניק להם יותר (משובים, שיעורי בית, דקות משחק וכו').

משחק - עלינו להגדירו כאמצעי ולא כמטרה, מעין מבחן עבור כל ילד ועבור הקבוצה. מטרתו לבחון התקדמות אישית וקבוצתית, חשוב להגדיר ולהסביר זאת מראש לילדים ולהדגיש את מרכיב ההנאה מהמשחק עצמו תוך כדי התייחסות לניצחון כמטרה בעלת חשיבות משנית.

 

המטרה היא לפתח ולטפח ילדים ספורטאים, ולכן עלינו להתבונן ראשית על הילד כילד ולאפשר לו פיתוח אישי, חברתי ורגשי. עלינו לפעול במודעות למכלול צרכיו ולאפשר לו התפתחות הוליסטית רחבה.

מטרות נוספות יושגו דרך מודל זה - הפחתת סיכון לפציעות, התמדה בספורט ודחיית גיל הפרישה, הנאה ותשוקה מתמשכות, מעורבות הורים חיובית ומקדמת ועוד.

ברשויות מקומיות רבות פועל הספורט תחת עמותה עירונית או מועצתית המאגדת בתוכה מספר ענפי ספורט אותם בחרה הרשות לקדם ולטפח, ולכן התקציב ובתוכו מרכיב הגבייה מהורים מנוהל תחת מערכת אחת.

בפוסט הבא אציע רעיונות ליישום המודל ואציג את יתרונותיו ומגבלותיו מההיבט הכלכלי-יישומי.

 

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג