עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

בפוסט מסכם, לירן שפירא סוקר את העקרונות החשובים לבניית סביבת אימון יעילה ואיכותית. כל מי שתחום האימון מעניין אותו - זה ה-פוסט בשבילכם.

צילום:

בשבוע שעבר כתבתי על תאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית, אשר טוענת שהיחסים בין הספורטאי לסביבתו (learner–environment relationship) הם הבסיס לעיצוב סביבת אימון יעילה. על בסיס התאוריה ומחקר התפתחה שיטת אימון הדורשת ממאמנים להפוך למעצבי סביבה במקום מדריכים, ולהציג לספורטאים שלהם בעיות במקום פתרונות כדי שהם ילמדו איך לקשור את המידע מסביבה לפתרונות יעילים וייחודיים לעצמם.

גישה זו נקראת "גישת ההגבלות" (CONSTRAINTS-LED APPROACH).

בגישה זו מאמנים צריכים לאפשר לספורטאים לצבור ניסיון מתמשך בחיפוש אחר פתרונות, ודרך הניסיונות החוזרים ללמוד איזה מידע רלוונטי לביצועים ואילו פתרונות עובדים באיזה מצב.

בספר שנכתב על גישת ההגבלות, החוקרים הגדירו ארבעה עקרונות מרכזיים לעיצוב האימון, אשר מייצגים את יסודות התיאוריה של דינמיקה אקולוגית. העקרונות הם:

1. מטרת האימון - Session Intention: "מהי מטרת האימון?" היא השאלה הראשונה שהמאמן צריך לשאול את עצמו ולהגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים.

הגדרת המטרה היא קריטית כי היא עומדת מאחורי כל החלטות הספורטאי ומשפיעה על איך הספורטאי רואה ומגיב להזדמנויות פעולה מהסביבה.

2. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: על המאמן לבנות משימות שנותנות לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם לפעול איך שאנחנו רוצים.

על ידי הצבת מגבלות על אפשרויות הפעולה של הספורטאים אנחנו יכולים להזמין אותם לחקור פתרונות חדשים ויצירתיים. הרעיון הוא שהספורטאים ילמדו על בשרם מה, מתי ואיך לפעול כדי להשיג את המטרות של המשחק.

3. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שבזמן האימון הספורטאים יראו, ישמעו וירגישו דברים דומים לסביבת התחרות.

אפשר לבחון תפקודיות ומהימנות פעולה דרך שאלות מנחות. האם המידע שהספורטאים משתמשים בו להנחות את הפעולות שלהם הוא שימושי ורלוונטי למצב שיתקלו בו בתחרות? האם רצף הפעולה המלא (מטרה-תפיסה-פעולה) הינו תמונת ראי של הפעולה בזמן תחרות? זאת אומרת, הפעולה נראית, מרגישה ומתנהגת כמו בתחרות.

4. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: תהליך האימון צריך להיות מורכב מחיפוש מתמשך של הספורטאים אחר פתרונות מוטוריים יעילים לבעיות אותן מציג המאמן.

אימון אפקטיבי אינו צריך להיות חזרה שוב ושוב על אותו פתרון, אלא תהליך של חזרות על הניסיון לפתור בעיה מסוימת במגוון טכניקות אשר משתפרות מחזרה לחזרה. פחות התמקדות על פעולות חוזרות של טכניקה, אלא חזרה של פעולות-גומלין בין הספורטאי למשימה.

המאמן עדיין יכול לקחת חלק פעיל באימון על ידי הסבת תשומת לב הספורטאים למידע ולהזדמנויות שהם פספסו, אך כשתפקידו המרכזי הוא לעצב את הסביבה ולתת לספורטאים לחקור בעצמם, הוא מקבל יותר זמן להסתכל מהצד ללא התערבות ואולי ילמד משהו מהספורטאים שיפתיע אותו.

מקורות:

Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The Constraints-Led Approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.

Woods, C.T., McKeown, I., O’Sullivan, M. et al. Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework. Sports Med - Open 6, 36 (2020). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

The obstacle is the way / Ryan Holiday

Meditations / Marcus Aurelius

כל יום סרטון #61

כל יום סרטון #60

כל יום סרטון #59

כל יום סרטון #58

מכתבים אל סופר צעיר / קולום מק'קאן

כל יום סרטון #57

כל יום סרטון #56

כל יום סרטון #55

כל יום סרטון #54

למה לאמן?

כל יום סרטון #53

כל יום סרטון #52

כל יום סרטון #51

כל יום סרטון #50

כל יום סרטון #49

השלב של fuck it

כל יום סרטון #48

רעיונות שעוזרים להתקדם 2

כל יום סרטון #47

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם זיו ברתנא

כל יום סרטון #46

כל יום סרטון #45

כל יום סרטון #44

רעיונות שעוזרים להתקדם

כל יום סרטון #43

כל יום סרטון #42

היסטוריה של מהירות / עמית נויפלד

כל יום סרטון #41

כל יום סרטון #40

כל יום סרטון #39

כל יום סרטון #38

כל יום סרטון #37

כל יום סרטון #36

הטיית הזמינות

כל יום סרטון #35

כל יום סרטון #34

תכתבו אחד בעצמכם

כל יום סרטון #33

אמנות הכישלון

כל יום סרטון #32

כל יום סרטון #31

כל יום סרטון #30

כל יום סרטון #29

כל יום סרטון #28

כל יום סרטון #27

כל יום סרטון #26

קליעות עונשין ועקביות - לא מה שחשבנו

כל יום סרטון #25

כל יום סרטון #24

כל יום סרטון #23

Walk on warrior / John Willkom

כל יום סרטון #22

כל יום סרטון #21

כל יום סרטון #20

כל יום סרטון #19

הטיות יציגות

כל יום סרטון #18

לרצות, לתכנן, לבצע

כל יום סרטון #17

כל יום סרטון #16

כל יום סרטון #15

כל יום סרטון #14

כל יום סרטון #13

כל יום סרטון #12

כל יום סרטון #11

כל יום סרטון #10

כל יום סרטון #9

כל יום סרטון #8

כל יום סרטון - סיכום האתגר

כל יום סרטון #7

כל יום סרטון #6

הטיות קוגניטיביות - פתיחה

כל יום סרטון #5

כל יום סרטון #4

כל יום סרטון #3

כל יום סרטון #2

כל יום סרטון #1

סיימנו פאזל של 1000 חלקים

לנצח בקרבות היום יום / אריק זאבי

מרדונה של כולם / דייגו ארמנדו מרדונה

יום אחד בשנה

רפלקציה וחשבון נפש

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יחיעם שרעבי

אם בית הספר היה ספר

בית מלאכה לכתיבה / רוני גלבפיש

אפקט טמין

SAVI

על גרג פופוביץ' וארנבים

Golden / Marcus Thompson II

על ביטחון ומיקוד

איך אתה מספיק כל כך הרבה דברים?

the power of now / Eckhart Tolle

כל פעם קצת

גאונים נכשלים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית הימלשטיין

אבישג סמברג ואמונה

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג