תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

דינמיקה אקולוגית ולמידה מוטורית? איך שני הנושאים האלה קשורים זה לזה ומה אפשר לעשות איתם כדי לעזור לספורטאים ללמוד ולהתקדם? לירן שפירא מסביר.

צילום:
Belle Maluf on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את מודל האילוצים/הגבלות (Constraints - Newell 1986) שמסביר איך מגבלות מסוימות על אפשרויות הפעולה של הספורטאי מובילות אותו להתנהגות וכולל 3 קטגוריות: משימתי, אישי וסביבתי. המגבלות הללו אינן עובדות בנפרד, אלא משפיעות על תהליך הלמידה של הספורטאי בצורות מורכבות ובלתי צפויות, ומעצבות את מרחב הלמידה של כל ספורטאי בדרך שונה. דרך הניסיונות של הספורטאי לעמוד בתנאי המשימות שלו בהתאם למגבלות הייחודיות שלו וסביבת האימון, מתגלות (EMERGE) דרכי פעולה מוכוונות מטרה שהספורטאי מסגל לעצמו.

אז איך זה קורה?

תאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית טוענת שהתמקדות ביחסים בין הספורטאי לסביבתו (learner–environment relationship) היא הבסיס לעיצוב למידה בספורט. לפי גישה זו, המפתח לעיצוב משימות לימוד הוא להבין איך כל ספורטאי מגיב לסביבתו. כשמסתכלים על האימון מהזווית של יחסי ספורטאי-סביבה, רואים שהשילוב בין כוונות הספורטאים למערכות התפיסה/פעולה הוא שמוביל להבדלים בהתנהגות שלהם. בזמן תהליך הלמידה יש חשיבות גדולה לגיוון תנועתי כדי לאפשר לספורטאי להבין אילו דרכי פעולה הן יעילות, וחופש פעולה המאפשר יצירתיות וגילוי תנועות חדשות. בתחום הדינמיקה האקולוגית מצאו שהמידע הכי רלוונטי לספורטאי לצורך קבלת החלטות מתגלה דרך אינטראקציות מתמשכות בינו לבין הסביבה והמשימה.

דינמיקה אקולוגית היא תיאוריה המבוססת על ראיות ורעיונות מתחומי מחקר המתמקדים בהתנהגות של מערכות מורכבות כגון מערכות מזג אוויר והתנהגות של להקות דגים או ציפורים. חקר מערכות מורכבות נותן הסברים להופעתן של דפוסי פעולה מאורגנת הנובעים ממספר רב של חלקים קטנים במערכת המשפיעים אחד על השני. הספורטאי עצמו הוא מערכת מורכבת ודינמית הבנוי ממספר רב של מערכות וחלקים קטנים העובדים יחד ליצירת פעולות קואורדינטיביות. המורכבות של הספורטאי הופכת את תהליך רכישת המיומנות לבלתי צפוי, אך באותו זמן היא מאפשרת מגוון רב של דפוסי פעולה יצירתיים להופיע דרך יחסי הגומלין עם הסביבה.

ספורטאים ברמה גבוהה אינם נעולים על פתרונות קבועים - הם מסוגלים להתאים את התנהגותם באופן המאפשר להם להשיג את מטרות המשימה לפי השינויים בתנאי סביבת התחרות. לדוגמא בכדורגל כששחקן מקבל הרמה לתוך הרחבה, בדרך כלל עומדות בפניו כמה אפשרויות פעולה (נגיחה, מספרת, עצירה על החזה), כאשר הפעולה המועדפת מושפעת מתנאי הסביבה (מסלול הכדור, מיקום המגנים, מהירות הספורטאי). דרך האינטראקציות החוזרות שלהם עם הסביבה (מתחרים, חברי קבוצה, משטחים, מצב גופני), הם לומדים לזהות את האפשרויות העומדות בפניהם בכל מצב נתון.

לכן, לפי גישה זו, מטרה עיקרית ללמידה היא להדריך את כוונות ומיקוד הספורטאים כך שהם יבינו אילו מקורות מידע מהסביבה יכולים לעזור להם לפעול בצורה יעילה. תכניות אימון לשיפור מיומנות בספורט צריכות להדגיש את היכולת של הספורטאי לזהות מידע רלוונטי, בשילוב עם הבנה של המטרות, כדי שהפעולות המיטביות למצב הנתון יופיעו מתוך המערכת המורכבת - הספורטאי והקבוצה.

מקורות:

Davids, K., Araújo, D., Hristovski, R., Passos, P., & Chow, J. Y. (2012). Ecological dynamics and motor learning design in sport. Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice, March, 112–130. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2297.0089

Davids, K., Araújo, D., Vilar, L., Renshaw, I., & Pinder, R. (2013). An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development and Excellence, 5(1), 21–34.

Seifert, L., & Davids, K. (2017). Ecological dynamics: A theoretical framework for understanding sport performance, physical education and physical activity. Springer Proceedings in Complexity, 29–40. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45901-1_3

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג