תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

דינמיקה אקולוגית ולמידה מוטורית? איך שני הנושאים האלה קשורים זה לזה ומה אפשר לעשות איתם כדי לעזור לספורטאים ללמוד ולהתקדם? לירן שפירא מסביר.

צילום:
Belle Maluf on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את מודל האילוצים/הגבלות (Constraints - Newell 1986) שמסביר איך מגבלות מסוימות על אפשרויות הפעולה של הספורטאי מובילות אותו להתנהגות וכולל 3 קטגוריות: משימתי, אישי וסביבתי. המגבלות הללו אינן עובדות בנפרד, אלא משפיעות על תהליך הלמידה של הספורטאי בצורות מורכבות ובלתי צפויות, ומעצבות את מרחב הלמידה של כל ספורטאי בדרך שונה. דרך הניסיונות של הספורטאי לעמוד בתנאי המשימות שלו בהתאם למגבלות הייחודיות שלו וסביבת האימון, מתגלות (EMERGE) דרכי פעולה מוכוונות מטרה שהספורטאי מסגל לעצמו.

אז איך זה קורה?

תאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית טוענת שהתמקדות ביחסים בין הספורטאי לסביבתו (learner–environment relationship) היא הבסיס לעיצוב למידה בספורט. לפי גישה זו, המפתח לעיצוב משימות לימוד הוא להבין איך כל ספורטאי מגיב לסביבתו. כשמסתכלים על האימון מהזווית של יחסי ספורטאי-סביבה, רואים שהשילוב בין כוונות הספורטאים למערכות התפיסה/פעולה הוא שמוביל להבדלים בהתנהגות שלהם. בזמן תהליך הלמידה יש חשיבות גדולה לגיוון תנועתי כדי לאפשר לספורטאי להבין אילו דרכי פעולה הן יעילות, וחופש פעולה המאפשר יצירתיות וגילוי תנועות חדשות. בתחום הדינמיקה האקולוגית מצאו שהמידע הכי רלוונטי לספורטאי לצורך קבלת החלטות מתגלה דרך אינטראקציות מתמשכות בינו לבין הסביבה והמשימה.

דינמיקה אקולוגית היא תיאוריה המבוססת על ראיות ורעיונות מתחומי מחקר המתמקדים בהתנהגות של מערכות מורכבות כגון מערכות מזג אוויר והתנהגות של להקות דגים או ציפורים. חקר מערכות מורכבות נותן הסברים להופעתן של דפוסי פעולה מאורגנת הנובעים ממספר רב של חלקים קטנים במערכת המשפיעים אחד על השני. הספורטאי עצמו הוא מערכת מורכבת ודינמית הבנוי ממספר רב של מערכות וחלקים קטנים העובדים יחד ליצירת פעולות קואורדינטיביות. המורכבות של הספורטאי הופכת את תהליך רכישת המיומנות לבלתי צפוי, אך באותו זמן היא מאפשרת מגוון רב של דפוסי פעולה יצירתיים להופיע דרך יחסי הגומלין עם הסביבה.

ספורטאים ברמה גבוהה אינם נעולים על פתרונות קבועים - הם מסוגלים להתאים את התנהגותם באופן המאפשר להם להשיג את מטרות המשימה לפי השינויים בתנאי סביבת התחרות. לדוגמא בכדורגל כששחקן מקבל הרמה לתוך הרחבה, בדרך כלל עומדות בפניו כמה אפשרויות פעולה (נגיחה, מספרת, עצירה על החזה), כאשר הפעולה המועדפת מושפעת מתנאי הסביבה (מסלול הכדור, מיקום המגנים, מהירות הספורטאי). דרך האינטראקציות החוזרות שלהם עם הסביבה (מתחרים, חברי קבוצה, משטחים, מצב גופני), הם לומדים לזהות את האפשרויות העומדות בפניהם בכל מצב נתון.

לכן, לפי גישה זו, מטרה עיקרית ללמידה היא להדריך את כוונות ומיקוד הספורטאים כך שהם יבינו אילו מקורות מידע מהסביבה יכולים לעזור להם לפעול בצורה יעילה. תכניות אימון לשיפור מיומנות בספורט צריכות להדגיש את היכולת של הספורטאי לזהות מידע רלוונטי, בשילוב עם הבנה של המטרות, כדי שהפעולות המיטביות למצב הנתון יופיעו מתוך המערכת המורכבת - הספורטאי והקבוצה.

מקורות:

Davids, K., Araújo, D., Hristovski, R., Passos, P., & Chow, J. Y. (2012). Ecological dynamics and motor learning design in sport. Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice, March, 112–130. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2297.0089

Davids, K., Araújo, D., Vilar, L., Renshaw, I., & Pinder, R. (2013). An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development and Excellence, 5(1), 21–34.

Seifert, L., & Davids, K. (2017). Ecological dynamics: A theoretical framework for understanding sport performance, physical education and physical activity. Springer Proceedings in Complexity, 29–40. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45901-1_3

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

10 מחשבות על תכנות

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג