עושים סדר בגישת האילוצים - 1

חלק 1 בסדרת הפוסטים כדי לעזור למאמנים להבין את חשיבות הגישה וכיצד ליישם אותה.

צילום:

https://www.alwaysforward.co.il/blog/cla-1

האם אי פעם שאלתם את עצמכם, "איך ספורטאים מתאמים את התנועות שלהם ושולטים בהן כדי למצוא התאמה פונקציונלית לבעיות העומדות בפניהם בספורט?"

בטח לא,

אבל אולי אמרתם לעצמכם "איך הם עשו את זה!?" 

ואם אתם מאמנים, אולי אתם שואלים את עצמכם, איך אנחנו יכול לעזור?


גישת האילוצים (CLA) מקורה במודל האילוצים המקורי שהוצע על ידי (Newell, 1986), שם הדגיש שתנועה היא תכונה מתהווה של שלושה אילוצים הקשורים ביניהם, המסווגים לפי קטגוריות: האדם, הסביבה והמשימה. 

ואם עוברים ליישום על ספורט, דיווידס ועמיתים הציעו כי אילוצי משימה משקפים דברים כמו חוקים, ציוד, גבולות, יריבים וחברים לקבוצה; אילוצים סביבתיים משקפים דברים כמו אור, לחות, טמפרטורה וציפיות חברתיות; והאילוצים האישיים משקפים דברים כמו גובה, משקל גוף, מוטיבציה ורמות עייפות. 

חשוב לציין כי ה-CLA היא מתודולוגיה ספציפית המושתתת על ידי דינמיקה אקולוגית ופדגוגיה לא ליניארית שבה אילוצים מטופלים בצורה מכוונת מתוך מחשבה על מטרה ספציפית. 

מניפולציה של אילוצים בפועל יכולה להיות חזקה מאוד כאשר משתמשים בה כדי לעזור לספורטאים לחפש ולגלות דרכים לתאם את תנועות שלהם ולשלוט בהן בהקשר למשחק, מה שמוביל אותם לפתרון בעיות נוספות שצצות במהלך המשחק.


באמצעות ה-CLA, מאמני כדורסל יכולים לתמוך בשחקניהם על ידי יצירת מצבים בתרגולים המקדמים ארגון עצמי.

לשיחה מעניינת (באנגלית) בנושא ארגון עצמי, לחצו על הלינק הזה.


בכדורסל, ארגון עצמי הוא התהליך של שחקן שמתאם את תנועותיו לביצוע רצפים ספציפיים לכדורסל, כמו מסירת הכדור או סיומות בטבעת.

ארגון עצמי מעוצב על ידי המפגש של האילוצים שהוזכרו קודם, ומכיוון שהאילוצים האלה משתנים ללא הפסקה, שום פוזשן בכדורסל אינו זהה לקודם.

זה בניגוד לגישה המסורתית, לפיה ארגון מתרחש כביכול מתוך הציפיות הפנימיות שלנו למה שעשוי לקרות.


בנוסף, שימוש ב-CLA מספק לספורטאים אפשרות לחפש פתרונות תנועה דומים לאלה שיופיעו במשחק.

זה שונה מגישות מסורתיות בהן מאמנים מאמינים שיש דפוס תנועה "נכון" אחד בעזרתו שחקנים צריכים לבצע מיומנויות. 

הדבר מאופיין באמונה ב"יסודות" וטכניקות ספציפיות, אשר נקדחים* לתוך ראשי השחקנים לגבי איך הם צריכים למסור, לזרוק ולשמור.

מאמנים מלמדים את התנועות האלה באופן מפורש בתרגילי אימון כגון 1 על 0, 2 על 0 וחזרה על תנועות ותרגילים ב-5 על 0.

*המילה drilled, באנגלית, ובעברית גם מתורגלים.


בתרגולים המסורתיים האלה נפוץ מאוד לראות מידע מינימלי שמפרט עבור השחקנים איך לייצר מפגש עם המציאות כדי לארגן פתרון תנועה שמתאים למשחק.

הפתרון הזה הוא בעצם המידע במשחק שיעצב את פעולות השחקנים, כגון המרחקים המשתנים בין חברים לקבוצה ויריבים, ריווח, מיקום הכדור וכו'.

באימון של 1 על 0, לשחקן אין מגן ואין חברים לקבוצה, מה שמסיר הרבה מהזדמנויות הפעולה שמופיעות באופן טבעי במשחק. 

במסגרת הדינמיקה האקולוגית, הזדמנויות פעולה אלו נקראות התאפשרויות. 

המידע שנתפס על ידי שחקן במהלך המשחק חושף בפניו הזדמנויות לפעולה.

חשוב לציין שההתאפשרויות משתנות ללא הרף במהלך פוזשן.

ההתאפשרויות עשויות לזמן התנהגויות שונות עבור ספורטאים שונים, בהתאם ליכולתם לטפל במידע ולפעול לפיו.


בסביבות מסורתיות, שחקנים מתעכבים בהתפתחות כי הם נדרשים לשלוט בטכניקות מאוד ספציפיות לפני שהם מתקדמים למצבים מורכבים יותר עם שומרים.

זה מונע משחקנים לחוות מספר מצבים שונים ולפעול לפי הזדמנויות שונות לפעולה, הנדרשות במשחקים כדי להצליח.


במהלך משחק מתרחש תהליך מתמשך של צימוד תפיסה-פעולה.

זה אומר ששחקנים תופסים במוחם מידע מהסביבה, כמו מיקום של חברי הקבוצה והשומרים, הזמן והניקוד וכן הלאה, המעצבים את תהליך הארגון העצמי. 

בשנת 1979, בטקסט המכונן שלו, J.J. גיבסון קבע: "אנחנו חייבים לתפוס כדי לזוז, אבל אנחנו חייבים גם לזוז כדי לתפוס".

הגישה המסורתית מתמקדת באופן גלוי במרכיב הפעולה. 

אימון 'טכניקות', ולאחריו, בהנחה שהשחקנים יוכלו איכשהו 'לחבר' את רצפי התנועה האלה בזמן הנכון במשחקים, גם אפשרויות לתפוס.

זה לא מאפשר לשחקנים להיות רגישים למידע בסביבתם ולפעול לפי התאפשרויות אמיתיות, שזה בעצם מה שנדרש משחקנים במשחק.


בגדול, באמצעות הגישה הזאת, מאמנים מקבלים את כל ההחלטות עבור השחקנים שלהם על ידי קידום רצפי תנועה שנקבעו מראש.

ניתן להבחין בכך באימונים רבים בימינו לפני דראפט NBA ובמרכזי אימון שונים, בהם שחקנים משכפלים טכניקות עם שינויים מינימליים מחזרה לחזרה, למרות שזה בלתי אפשרי פיזית לחזור על אותם פתרונות תנועה במשחקים.

למה? כי האילוצים משתנים ללא הפסקה.

יש מקומות בהם השחקנים ממש רוקדים עם הכדור בפעולות מוכתבות מראש, כאשר אין עליהם שומר.

בואו נסתכל מחדש על מודל האילוצים המקורי שהציע ניואל כדי לבחון לעומק את הקטגוריות השונות של אילוצים בהתאמה ספציפית לכדורסל, ואיך הם מעצבים את פתרונות התנועה שניתן לראות בזמן צפייה בשחקנים במשחק. 

זה יעזור לנו להבין מדוע כל פתרון תנועה - בין אם מסירה, סיומת, קליעה או משחק הגנה - הוא כל כך ייחודי.

החלק השני בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג