השפעת דברי המאמן על המשחק

האם מה שמאמנים אומרים במהלך משחק משפיע על התוצאה או על הביצוע? אליה פורמן בדק ומצא.

צילום:

האם מה שאומר המאמן לשחקנים בזמן משחק באמת משפיע על המשחק?  


בתחילת השבוע פירסם ה- international journal of sports science & coaching כמאמר חדש את התזה שכתבתי בשנים האחרונות בשיתוף עם פרופסור סימה זך. בתחילת דרכה השם של העבודה (שעברה כמה גלגולים) היה – "האם מה שהמאמן אומר באמת חשוב?" ואף על פי ששם המאמר שונה בגרסה הסופית שלו, המקור מביע יפה את המהות של הניסוי.


בפשטות ובקצרה רצינו לברר האם יש קשר בין ההתנהלות של מאמני כדורסל על הקווים לבין התוצאה של המשחק. המון מחקר נעשה על איזה סוג של משוב אמור לקדם ביצועים ספורטיביים בתנאי מעבדה ואימון אבל מעט מאוד מחקר נעשה על מה היעילות של המשובים האלה בזמן אמת, כלומר במשחק עצמו.


מה מצאנו? לא מעט דברים, אבל בגדול – לרוב סוגי המשובים (פתוח, ממוקד, כללי וכו') ולרוב סוגי ההתנהגויות (לתת משובים ארוכים או קצרים, לשתוק לפרקי זמן ארוכים או להישמע כל הזמן וכו') אין קשר ברור עם התוצאה והם דומים בפוזשנים שנגמרים בטוב או ברע. או במילים אחרות – ברוב המקרים, זה לא כ"כ חשוב איך ומה אומרים המאמנים בזמן המשחק.


אז מה בכל זאת כדאי לעשות? כנראה שלהיות חיובי עם השחקנים יכול לעזור. הממצא המרכזי של המחקר שלנו הוא שמשוב חיובי של מאמן קשור בביצוע חיובי של הספורטאים ולתוצאה טובה יותר פר פוזשן - זאת אומרת ליותר סיכוי לקלוע או לא לחטוף סל.


אבל החלק המעניין במחקר הוא לא התוצאה המרכזית שלו.


משום שמהחקר שלנו מתאמי (בודק קשר בין 2 משתנים) הוא לא מאפשר להסיק מסקנה על איזה משתנה משפיע על מי. כלומר, באותה מידה שבה אפשר להניח שמשוב חיובי גרם לביצוע חיובי, אפשר גם להניח שהביצוע החיובי הוליד משוב חיובי של המאמן משום שהביצוע היה חיובי, וכן הלאה. בשביל לברר את הנקודה הזו ניסינו לבדוק מה קורה בפוזשנים שהגיעו אחרי שהמאמנים היו חיוביים. כלומר – לקחנו את כל הפעמים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי (ברוב הפוזשנים הם נתנו כמה סוגי משובים), ובדקנו מה קרה במהלכים שהגיעו לאחר מכן. באופן הזה אנחנו יכולים להגיד בוודאות שהביצוע הגיע אחרי המשוב, ולכן המשוב הוא זה שהוביל לביצוע ולא ההפך.


מה מצאנו?


אם בפוזשן ממוצע במחקר שלנו הסיכוי לקבל תוצאה חיובית (לקלוע סל או לא לחטוף סל) או שלילית (לא לקלוע סל ולחטוף סל) הוא 50/50, בפוזשנים שהגיעו אחרי מהלכים בהם המאמנים היו אך ורק חיוביים– הסיכוי לפוזשן חיובי קפץ ל75%! כמות המקרים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי היתה קטנה מדי כדי להסיק מובהקות, אבל אין ספק שמדובר בממצא מעניין שנותן תמונה שמתחברת גם עם שאר הספרות המקצועית שאומרת – חיוביות קשורה בביצועים טובים יותר.

הפוסט ששותף עורר כמה תגובות מעניינות של מאמנים ואנשי מחקר. בואו לקרוא ולהשתתף בדיון בלחיצה כאן.


רוצים קישור למאמר המלא? דברו עם אליה.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג