גישות קוגניטיביות למומחיות / גרשון טננבאום

פרופסור גרשון טננבאום מציג את חשיבות הקשב בלמידה ובביצועים מוטוריים.

צילום:
Justin Chrn on Unsplash

פרק 6 מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי" / גרשון טננבאום

הנחת הבסיס החשובה ביותר של התאוריה הזו היא שהגוף והנפש פועלים באופן עצמאי זה מזה ויש ביכולתם לשתף פעולה.

כדי שיוכלו לעשות זאת, צריך להיות מיפוי של המציאות בתוך המוח.

הגישות הקוגניטיביות המסורתיות מסבירות את עיבוד המידע של האדם כאשר המוח מתנהג כמו מחשב ופותר את הבעיות שניצבות בפני האדם.

הגישות האלה איבדו מיוקרתן ומאמינותן כאשר לא היה אפשר להסביר בעזרתן עיבוד מידע של תנועה מהירה מאוד.

בהמשך שודרגו התאוריות כדי להכיל גם מידע שמגיע מבחוץ וגם מידע שנקבע מראש, לפני ביצוע התנועה עצמה - שניהם מנחים את הביצוע המוטורי.

מרכיב הקשב הוא בעל השפעה גדולה על איכות הביצוע המוטורי.

קשב הוא בעצם השתלטות של אירוע, אובייקט או מחשבה על המשאבים של המוח.

אפשר לראות את הקשב כדבר שמכוון את המודעות שלנו. מה שאנחנו לא מפנים אליו קשב - לא קיים בעינינו באותו רגע.

ניתן לחשוב על הקשב גם כמאמץ מנטלי שמופעל על מנת לחוות את הסביבה, כאשר למאמץ הזה השלכות פיזיות כמו דופק, מוליכות חשמלית של העור ועוד.

הקשב הוא משאב מוגבל, ויש לשים לב לגורמים שמשתמשים בו, כמו מאפייני המשימה, רמת המיומנות של המבצע ואופי מנגנוני הבקרה (אוטומטיים או מודעים).

הקשב יכול להיות מופנה פנימה (תחושות גוף, תנועה של איברים) או החוצה (כדור, שחקנים).

הקשב יכול להיות ממוקד במטרה (הכדור) או בקונטקסט (מבט לנקודה מסוימת והקבצה של כל הגירויים בסביבה הזאת).

כאשר אדם מתקדם ברמת המומחיות שלו, הוא מסוגל לקבץ יותר גירויים לאותו מבט, ויודע לאן להפנות את הקשב שלו כדי למצוא גירויים רלוונטיים לנקודה במשחק.

ברמה הגבוהה ביותר של מומחיות אנחנו מסוגלים לצפות אירועים שיתרחשו.

כאשר ספורטאי מתחיל בספורט, הוא צורך יותר קשב וזיכרון עבודה ממוחו.

הלמידה מתרחשת שלב אחר שלב והיא הרבה יותר מועדת לטעויות.

כאשר המיומנות שקשורה למשימה משתפרת, אנחנו צורכים פחות קשב ומשקיעים פחות מאמץ באותה משימה.

כאשר הפעולה הופכת לאוטומטית, הקשב יכול להיות מופנה למקומות אחרים.

בשנים האחרונות מוסכם על החוקרים שהפניית הקשב החוצה עוזרת למומחים להיות יותר מדוייקים, להגיב במהירות רבה יותר ולבצע את המשימה בצורה טובה יותר.

הפניית קשב פנימי לפעולה אוטומטית מבטלת את האוטומציה ומפריעה לביצוע. זה מה שקורה לספורטאים ש"נחנקים" ברגעי הלחץ בתחרות.

קשב חיצוני עשוי להיות התמקדות בסביבה - למשל הקיר, המשקולת, החברים לקבוצה, או התמקדות בתוצאות הפעולה - למשל בחבטה עצמה של הכדור ולהיכן יעוף, ולא בעצמי ובתנועת הרגליים או הידיים שלי כתגובה לכדור.

מיקוד חיצוני שהוא רלוונטי לפעולה מחזק את הקשר בין התפיסה לפעולה וגורם לאוטומטיזציה בהפעלת  מערכת התנועה. ולא רק מוחית - גם פיזית! שרירים שאינם רלוונטיים עובדים פחות כאשר המיקוד הוא חיצוני.

מתחילים, לעומת המומחים, יכולים להיעזר בקשב פנימי.

אין להם מספיק הקשר ואין להם פעולה אוטומטית שעלולה להיפגע בעקבות הפניית הקשב פנימה.

לכן טוב יעשו אם יתרכזו בפעולה עצמה ולא בתוצאות העתידיות שלה.

תחת לחץ חיצוני (קהל, תוצאה, יריב) ופנימי (חרדה, הסחה מנטלית) חלים שינויים במנגנון הקשב.

על מנת להצליח באופן עקבי יש להפנות קשב למידע רלוונטי ולחסום מידע שאינו כזה.

תחושת חרדה היא גירוי לא רלוונטי למשימה והיא לוקחת קשב ומשתמשת בזיכרון העבודה ובכך מפריעה לנו להתמקד ולבצע.

כדאי לזכור את השפעתו של הקשב על הלמידה המוטורית והביצוע המוטורי, ולהשתמש בו היטב ככל האפשר.

לחצו כאן כדי לחזור לפוסט המרכזי עם הקישורים לכל הפוסטים מהספר.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג