על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

האם קיימים סגלי מצוינות או פרויקטים אחרים לקידום שחקנים בולטים במועדון? אם כן – מה הקריטריונים לכניסה אליהם? איזו פעילות מתקיימת? אם לא – למה, ואיך תורמים לשחקנים בולטים בכל זאת?

צילום:

אורן אהרוני (מכבי תל אביב):

קיים אצלנו סגל מצוינות, כולם מרוכזים בפרויקט האקדמיה שלנו בתיכון. השיטה הזו נפוצה במועדונים המובילים באירופה. יש צוואר בקבוק לכמות ולנפח האימונים שאפשר לקיים אחר הצהריים, בגלל זה סגלי המצוינות שלנו מתאמנים בבוקר. יש לנו בין פעמיים לשלוש פעמים עבודה אישית ממוקדת שנועדה לפתח את החולשות של השחקן ולקדם אותו בדברים שאנחנו חושבים שהוא צריך. אנחנו משקיעים מחשבה אם ההתקדמות בכיוון הנכון קיימת, בכל אספקט - משליטה בכדור, דרך קליעה, פוסט אפ לשחקנים הגבוהים, עבודה בכנפיים לגארדים, אנחנו כל הזמן יושבים ומדברים ורוצים לראות גם התקדמות במשחקים.

יש אצלנו שני מאמני כושר במחלקה והנושא הזה חשוב אצלנו - פיתוח היכולות הגופניות. המאמנים הם חלק מסגלי המצוינות שלנו. יש גם שחקנים שמתאמנים לבד כי ראינו צורך במיקוד אישי בחלק הגופני או בכדורסל.

איתי ירושלמי (גליל עליון):

סגלי מצוינות קיימים מקט-סל עד ילדים. שאר הפעילות מחוברת למסגרת העשרה באקדמיה ו/או מגמת כדורסל בכיתות ז-ח.

קריטריונים לכניסה הם רמת מחויבות וחשיבה מקצועית מחלקתית לקידום פוטנציאלים.

ברק דמציאן (כפר סבא):

קיימים סגלי מצויינות לקידום שחקנים בולטים.

הקריטריונים: פוטנציאל אנתרופומטרי, פוטנציאל גופני.

שלושה בקרים גופני + אימונים בקבוצות קטנות מקצועי. 

דניאל ששר (ירושלים):

אני חושב שחשוב לזכור שהאמצעים והכלים שיש בידינו היום להעריך מי יהיה שחקן ומי לא מאוד מוגבלים. לפעמים יש לך כישרון על כמו דני אבדיה או יובל זוסמן שברור שהכיוון שלהם הוא למעלה, אבל לא מעט פעמים אנחנו עשויים לטעות בשלבים מוקדמים לכאן או לכאן, ואנחנו יכולים לעשות טעויות משני הכיוונים - לחשוב שמישהו יהיה שחקן, להשקיע בו המון ובסוף לאבד את ההשקעה, או להיפך - לחשוב שמישהו לא יכול להתפתח, לא להשקיע בו, ואז לפספס מישהו שכן היה יכול להתקדם קדימה. לכן אנחנו משתדלים להיות עם ראש פתוח, ולהנחיל מדיניות של דלת מסתובבת. בעיקרון, כל שחקני הלאומיות שלנו מקבלים מאיתנו היום מעטפת די טובה (כך אני מקווה) של בנייה גופנית, שהיא ממש קריטית בעיני. מעבר לזה, אני עובד לא מעט עם שחקנים ברמה האישית, כשהקריטריון הוא - האם השחקן מחויב ורוצה לעבוד. אם כן - אני עובד איתו בשמחה. אם לא - אז לא משנה כמה הוא מוכשר, זה לא באמת ילך.

חשוב לי לציין שבגלל שאנחנו מאוד מאמינים במדיניות של דלת מסתובבת, אנחנו דואגים להשקיע הרבה משאבים גם בקבוצות הלא לאומיות שלנו. יש לנו שם מאמנים טובים מאוד, ואני והרכזים דואגים לראות את השחקנים כדי לראות מי יכול לעלות לרמה הבאה בשנה הבאה. 

יהוא אורלנד (עמק חפר):

בכיתות ד'-ז' יש קבוצות מצטיינים.

השחקנים הכי טובים/פוטנציאלים נמצאים בקבוצות המצטיינים ומקבלים אימון דו שבועי.

מכיתה ח' הם נמצאים בקבוצות הלאומיות.

מתן בירנבאום (עמק יזרעאל):

אין סגלי מצויינות כיוון שמהניסיון שלי קשה לצפות בגיל צעיר מי יוכל להיות שחקן ובנוסף זה יוצר עלבון גדול אצל ילדים אשר לא משתייכים לפרויקט.

מה כן אנחנו עושים? החל מכיתה ט' אנחנו עושים אימונים אישיים לשחקנים אשר נראים לנו פוטנציאלים להמשך בנוסף עושים אימונים גופניים בקבוצות קטנות ע"פ הצרכים.

נתי כהן (אשדוד):

קיימים אצלנו סגלים. ישנן תכניות בבוקר שקשורות לבית הספר ויש אחר הצהריים מספר פרויקטים, לפי גילאים:

יש פרויקט יהלום לשכבת קט סל א, יש פרויקט ארגמן לשכבות ילדים, יש פרויקט זהב לשכבות נערים ונוער.

יש גם תוכנית קליעה לפי שכבות ותוכנית מצויינות בבוקר בבית ספר שכוללת כדורסל אישי וגופני. בכל הפרויקטים יש נושאי עבודה מותאמות לגיל ונבנים בהדרגה.

הקריטריונים הם פוטנציאל, כישרון, הסתכלות על הטווח הארוך, הסתכלות על המבנה הגופני, על ההורים. וגם אם שחקן היום הוא טוב ועוד יכול להתפתח, אני לא מוחק אותו. 

הפעילות הזו מאוד עוזרת לשחקנים, ולאורך זמן זה דבר שהוא מאוד חשוב ותורם. 

עידן אוסטרייך (גלבוע מעיינות):

במועדון יש פרויקט של אימוני בוקר. אנחנו בונים לכל שחקן ת.ז, הכוללת בתוכה טכניקה בכדורסל, בנייה גופנית, היבטים מנטליים ומודל לחיקוי. לכל שחקן ישנן את המטרות האישיות שלו, העבודה מתבצעת בקבוצות עבודה קטנות, כל שחקן מקבל בין 2 ל-3 אימוני בוקר.

בנוסף כל שחקן מקבל ליווי צמוד של תזונאית המועדון, רקפת אריאלי.

עידן לנקרי (הרצליה):

קיימים מספר מסלולים לפיתוח מצוינות במועדון:

1. כיתות כדורסל בחטיבת הביניים ובתיכון לבנים ולבנות.

2. תכנית העשרה בבית הספר לכדורסל לכיתות ד'.

3. תכנית העשרה בכיתות ה'.

4. תכנית מצוינות SUPER GROUP לשחקני כיתות ח-י.

5. אימונים פרטניים לשחקנים פוטנציאליים (החל מכיתה ט').

הקריטריונים הם מורכבים ואציין רק באופן כללי: אישיות הספורטאי, נתונים אנתרופומטריים, כישורי משחק, התמדה ומחויבות.

עידן פלדה (הפועל תל אביב):

לכל שכבת גיל אימון מצוינות – אימון אישי, אתלטיקה, תזונאי, פסיכולוגית, מעטפת. המאמנים, בשיתוף איתי, מחליטים מי יקבל את ההעשרה. אנחנו מחפשים פוטנציאל לשחקני ליגה ראשונה. מצוינות זהב זה מכיתה ח' ומעלה: חמישה השחקנים המובילים במועדון (לפעמים ייכנס לשם ילד בכיתה ז' שהוא גבוה בצורה חריגה).

רוני קאן (קרית טבעון):

אנחנו מעשירים את שכבות ז-ח-ט באמוני יכולת אישית בבוקר, כל שכבה מקבלת אימון העשרה אחד בשבוע.

חלק מהקבוצות באותן שכבות גיל מקבלות פעם בשבועיים אימון העשרה מנטלי - פיזי שמעבירים מאמני מסגרת "חמש אצבעות".

חלק מהשחקנים/ניות מתאמנים גם עם שכבות גיל גבוהות יותר וזאת על מנת לפתח אותם/תן.

מעבר לזה יש ליווי מנטלי לשחקנים לפי הצורך (כעת בהשהייה) וגם עבודה פרטנית בקבוצות קטנות בחדר כוח.

בנוסף, התחלנו עכשיו עם אימונים אישיים לתיקון טכניקת קליעה ובקרוב, עם החזרה לשגרה, לכשיתאפשר לשלב בין שחקני השכבות השונות, תיפתח גם מסגרת מצוינות.

קריטריונים לכניסה למסגרת מצוינות הם מחויבות ומצוינות מקסימלית ברמת הפעילות היומיומית, דוגמא אישית וערכית וסף שיפור או קידום פוטנציאלי שיצדיק את המאמץ וההשקעה של כל המעורבים.

רפי בוגטין (רחובות):

תוכנית המצוינות אצלנו כוללת שני סגלים:

סגל מחוננים: שחקנים טובים שהמנהל המקצועי והמאמנים חושבים שאימונים אישיים יעזרו להם לעשות קפיצה מקצועית ולהשתפר, ושחקני מפתח בקבוצות הראשונות שאימון מכוון מטרה יכשיר וישדרג אותם בנושא מקצועי ספציפי (למשל פיקנרול) שחשובים לשחקן עצמו או לקבוצה בה הוא משחק.

סגל יהלום: 8 שחקנים מכל שכבות הגיל שנבחרו על סמך הקריטריונים הבאים: כישרון, אופי, מבנה פיזי (כלומר פוטנציאל התפתחותי), נתונים פיזיים של ההורים, יכולת מנטלית / מנהיגות, יכולת מקצועית.

השחקנים מקבלים אימון יכולת אישית מותאמת אישית ועוד 2 אימונים אישיים במגמת ספורט, כאשר באימונים אלה משולבת בניה גופנית, עבודה במהלך כל השנה עם פסיכולוג ספורט, תזונאית וניתוחי וידאו אישיים, ובמהלך השנה עוברים השחקנים מבדקי יכולת גופנית ומקצועית כדי לעשות את ההתאמות הנדרשות.

תומר בן חמו (ברנר):

בהפועל ברנר קיימים מספר פרויקטים שונים: 

יש לנו קבוצת סגל יהלום שאליה מוזמנים שחקנים בגילאים שונים ומקבלים 45 דקות אקסטרה של כדורסל (רק נושאים של יכולת אישית ויסודות כדורסל) ו-45 דקות נוספות אימון אתלטיקה.

במקרה של סגל היהלום את תחום הכדורסל אני באופן אישי מעביר ואת תחום האתלטיקה מעביר המאמן אתלטיקה של המועדון נמרוד מיטל, מה שאומר שבכל אימון כזה נמצאים במגרש שני מאמנים על 10-12 שחקנים.

פרויקט נוסף שקיים אצלנו הוא התזונה: בכל שנה אנחנו בוחרים כ-20 שחקנים מכלל קבוצות המועדון כולל ממחלקת הבנות והתזונאי שעובד במועדון מלווה אותם באופן אישי לאורך כל השנה (התזונאי שלנו במועדון זה השנה השלישית הוא שחקן הכדורסל בעבר מתן נאור).

פרויקט נוסף שקיים אצלנו זה פרויקט של חדר כושר ואתלטיקה, פרויקט שקם ביוזמתו של נמרוד מיטל מאמן האתלטיקה. מספר פעמים בשבוע אנחנו מזמינים שחקנים לתגבור החד"כ והאתלטיקה, וזה בנוסף לאימונים הרציפים שהם מקבלים בקבוצות שלהם.

השחקנים לפרויקטים השונים נבחרים בצורה מחושבת, אנחנו יושבים מספר מאמנים, ביניהם גם יניב כהן שכבר מעל 10 שנים במועדון ומשמש גם כמנהל וגם כמאמן. אנחנו דנים בנושא של הפרויקט ובוחרים את השחקנים הנכונים לכל פרויקט (בחלק מהמקרים יש ילדים שנמצאים בכמה פרויקטים בו זמנית, אבל זה בהחלט תלוי במספר פרמטרים כמו, למשל, גיל הילד והמצב הגופני שלו).

לחזרה לעמוד הראשי של הפרויקט לחצו כאן

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג