גריט - אנג'לה דאקוורת'

התלהבות היא דבר שכיח. התמדה היא דבר נדיר. אלה שמצליחים, בסופו של תהליך, הם אלה שמסוגלים להתמיד, שיש להם כיוון אליו הם שואפים. ‍ גריט הוא ספר שכל אדם שעוסק במשהו ורוצה לעסוק בו בצורה טובה יותר – הורות, אימון, לימוד, נגינה, ספורט, כל דבר – צריך לקרוא.

צילום:
מעיין רימר

לפני שלוש שנים קראתי עוד ספר שעזר לי (ולאנשים שמסביבי) להסתכל על החיים בצורה שונה.

אני חושב שנתתי אותו במתנה למספר דו ספרתי של אנשים.

את המחקר של דאקוורת' הכרתי עוד לפני כן בזכות פרסומים שונים, סרטונים ומפגשים עם קבוצת פוטבול אחת יוצאת דופן, אך כשיצא הספר בעברית היה ברור שהרעיון יתפשט גם בישראל, וטוב שכך.

כך נפתח הספר:

כילדה שמעתי הרבה את המילה "גאון".

אבי הוא זה שהשתמש בה. הוא נהג לומר, לאו דווקא בתגובה למשהו,"את יודעת, את לא גאון!"

אני לא זוכרת איך הגבתי. אולי העמדתי פנים שלא שמעתי."

 

ב-2013 זכתה דאקוורת במלגה של קרן מקארתור, מלגה המכונה לפעמים "מלגת הגאונים".

כשפורסמה ההודעה הרשמית על המלגה דאקוורת' רצתה להגיד לאביה שאמר לה שהוא גאה בה על הזכייה, הרבה דברים. היא אמרה לו "תודה, אבא."

היא רצתה להוסיף עוד כמה דברים, ביניהם "אבא, בטווח הארוך גריט יכול להיות חשוב יותר מכישרון." ועכשיו יש לה ראיות מדעיות לכך.

במשך עשרות שנים אנג'לה דאקוורת' חוקרת מה עוזר לאנשים להצליח בחיים והיא מספרת בחלק הראשון של הספר מהו גריט, ממה הוא מורכב, איך היא הגיעה לחקור אותו, ועוד:

דאקוורת' חקרה מועמדים לאקדמיה הצבאית המובחרת ביותר בארה"ב (ווסטפוינט), סופרים, ספורטאים, אנשי מכירות, תלמידים בבית הספר ובאוניברסיטה ואחרים רבים.

היא גילתה שכישרון וגריט לא באים יחד.

למה "כישרוניים" לא מתמידים?

משום שמישהו במהלך הדרך סיפר להם שהם "כישרוניים". כאשר הם נתקלים במכשול הם פשוט מניחים ש"הם כנראה לא מוכשרים" ואז הם מפסיקים.

ולמה אנחנו מראש קוראים להם ככה?

כי זה הרבה יותר קל לקרוא למישהי מוכשרת מאשר לברר מה היא עשתה כל הילדות שלה, איך עברו עליה הימים שלה, מה אמרו לה בבית, איך היו המאמנים שלה וכו' וכו'... אפשר פשוט להגיד שהיא מוכשרת, להתלהב ולעבור הלאה. וזה קל בעוד דרך – אם היא מוכשרת, סימן שאני לא באמת משתווה אליה, אז אני לא חייב בעצמי להתאמן, להקדיש זמן, לשים לב לפרטים, לחזור על החומר. כי "אין לי כישרון".

התלהבות היא דבר שכיח. התמדה היא דבר נדיר.

אלה שמצליחים, בסופו של תהליך, הם אלה שמסוגלים להתמיד, שיש להם כיוון אליו הם שואפים.

הגריט עצמו אינו "כישרון". אדם לא נולד עם גריט או בלעדיו. הוא יכול לפתח אותו – תלוי בסביבה שלו. אם בית הספר שלך לא מעניש אותך על איחורים, יהיו איחורים. אם מקום העבודה שלך או המאמנים שלך לא מקבלים איחורים – מי שייאחר יפוטר או יושעה – אין איחורים. אותו אדם, שתי סביבות שונות, שתי תוצאות שונות.

מה עשוי להפריע לגריט?

"משעמם לי". "זה לא שווה את המאמץ". "זה לא חשוב לי". "אני לא מסוגלת, אז אין סיבה לא לוותר".

מה מניע גריט?

עניין.

היכולת להתאמן – בעיקר התמקדות במה שצריך לשפר.

תכלית – זה חשוב לי וגם לאחרים.

תקווה – כשדברים לא מסתדרים כמו שרצית או תכננת, בכל אחד מהשלבים הנ"ל.

החלק השני מוקדש לכל אחד מארבעת הדברים שמניעים גריט ויכולים לעזור לקוראים לפתח את הגריט שלהם.

החלק השלישי מתאר דרכים לפתח גריט "מבחוץ" – איך הורים יכולים לעזור, איך סביבת הלימודים או האימונים יכולה להשפיע, וכיצד לפתח תרבות של גריט.

זה ספר שכל אדם שעוסק במשהו ורוצה לעסוק בו בצורה טובה יותר – הורות, אימון, לימוד, נגינה, ספורט, כל דבר – צריך לקרוא.

כשדאקוורת' סיימה לכתוב את הספר היא הקריאה אותו לאביה במשך ימים, שורה אחרי שורה. הוא נאבק בפרקינסון והיא לא בטוחה כמה הבין, אך כשסיימה להקריא הוא הנהן פעם אחת וחייך.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג