שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

שימוש ביכולת הדמיון של ספורטאים כדי לשפר את הביצועים שלהם נשמע טוב, במיוחד בעת הזו והיכולת לייצר אימון שבאמת ישפיע על הביצועים אפשרית. אליה פורמן מציג את היתרונות והחסרונות של אימון דמיון ואיך אפשר לשפר אותו בעזרת וידאו.

צילום:


בתחילת שנות ה-90 ביצע חוקר בשם ג'יאקומו ריזואלטי (Giacomo rizzollati), בצוותא עם חוקרים נוספים, סדרת ניסויים על התהליכים המוחיים שמתחרשים אצל קופי אדם. האגדה מספרת שבמהלך ההפסקה מאחד הניסויים ג'יאקומו קילף לעצמו בננה ואז שם לב לדבר מעניין: אחד הקופים, שמוחו עדיין היה מחובר לאלקטרודות מהניסוי, הראה פעילות חשמלית נוירונית דומה לזו שנראתה כשהקוף בעצמו קילף בננה. החוקרים ביצעו סדרת ניסויים נוספת כדי לאשש את התופעה המוזרה והגיעו למסקנה דומה – תאי עצב במוח באזורים מוטוריים מגיבים באופן דומה לביצוע ולצפייה בביצוע (1,2).

הגילוי המרתק והשחזור שלו במידה כזו או אחרת גם בקרב בני אדם (3) הניע חוקרי למידה מוטורית ומדעי מוח להרחיב את הבדיקה גם למצבים בהם ספורטאים רואים את הפעולה בדמיון ולא רק במציאות. הממצאים הראו שחלקים מסוימים במוח, ובעיקר כאלה שאחראים על תכנון ביצועים כמו החלק הקדם מוטורי (Premotor cortex), מראים פעילות מוחית משותפת לביצוע אמיתי ולדמיון. במחקר של קים ושותפיו (Kim et al., 2017) נבדקה ההשפעה של אימון דמיון על חבטה בגולף לעומת קבוצה שהתאמנה פיזית עם מדריך, קבוצה שצפתה בווידאו וקבוצת ביקורת. החוקרים מצאו שאימון דמיון אמנם שיפר את הביצועים פחות מהקבוצה שהתאמנה באופן פיזי, אך הוא התעלה בצורה משמעותית מאוד על קבוצת הביקורת שלא התאמנה כלל והוכיח מעשית שלאימון דמיון הפוטנציאל לשפר ביצועים (4). עם זאת, כמו בכל דבר הקשור באימון בני אדם, גם במקרה של אימון דמיון הצבעים הם לא רק שחור ולבן.

אחת הבעיות המתודולוגיות עם המחקר סביב אימון דמיון הוא שקשה מאוד לדעת מה המתאמן באמת מדמיין, עובדה שהופכת את היכולת לייצר פרוטוקול מדויק עבור אימון שכזה לבעייתית ומוגבלת. בנוסף, היכולת לדמיין לאורך זמן ובאופן שבאמת ישחזר את העושר, הדינמיקה והמאפיינים הספציפיים של התחרות דורשת איכויות דמיון גבוהות שקיומן אצל מתאמנים פחות מנוסים מוטלת בספק, בעיקר בשל דרישות המאמץ המנטלי (5). במטה אנליזה שיצאה לאחרונה (מאמר המסכם מספר רב של מחקרים מבחינה סטטיסטית) הומלץ לקיים אימון דמיון במשך 20-30 דקות למשך כמה סטים, על מנת לווסת עייפות מנטלית שעשויה לפגוע בביצועים. באופן כללי, הסקירה העלתה כי מתקיים קשר בינוני בין אימון דמיון לביצועים אשר בא לידי ביטוי בהשפעה מובהקת אך קטנה יחסית (לעומת אימון פיזי), בעיקר בקרב ספורטאים מקצוענים ומנוסים (6).  

אז איך בכל זאת אפשר להעצים את אימון דמיון ולשפר את הסיכוי שלו לעבוד? ייתכן שלאימון וידאו (המושמץ) הפתרונים.

מסתבר שלשילוב של אימון דמיון וצפייה (באדם אחר או בווידאו) יש יתרון על אימון דמיון או צפייה בלבד. במחקרים שערכו מדידות ב-MRI נמצאה פעילות מוחית מוגברת באזורים הרלוונטיים כששילבו בין השניים לעומת הפעילות המוחית עבור כל אחד מהם בנפרד. במחקר נוסף, שוב על גולף, נמצא שהקבוצה שהתאמנה עם אימון דמיון וצפייה משולבים שיפרו את הביצוע באופן מובהק לעומת קבוצת הביקורת. החוקרים טוענים שהצפייה בביצועים של אחרים העלתה את הרגישות למשוב חושי עבור הפעולות המדומיינות (7).

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. אימון דמיון הוא כלי מבוסס מחקרית לשיפור ביצועים בהעדר היכולת להתאמן פיזית.

2. היכולת לייצר אימון משמעותי תלויה ביכולת דמיון איכותית של התחרות ששמורה בעיקר לספורטאים מקצוענים ומנוסים. כמו כן, מומלץ לעבוד במקטעי זמן קצרים יחסית ולחלק את האימון לסטים.

3. ניתן להגביר את האפקט של אימון דמיון באמצעות שילוב שלו עם צפייה. למשל - לתת לספורטאי לצפות בווידאו שנחסם לפני רגע מפתח בביצוע ואז לבקש ממנו לדמיין את ההמשך.

אימון דמיון עשוי לשמש ככלי התערבותי נהדר בתקופות בהם אימון פיזי לא אפשרי או לא יעיל מספיק כמו בזמן פציעה, פגרה או סגר. היכולת לדמיין מתפתחת ככל שרמת הספורטאי עולה, ולכן האימון יהיה אפקטיבי יותר ככל שהספורטאים שלכם מנוסים יותר.

מקורות:

1. Rizzolatti, G., Fadiga, L., Gallese, V., & Fogassi, L. (1996). Premotor cortex and the recognition of motor actions. Cognitive brain research, 3(2), 131-141.‏

2. Di Pellegrino, G., Fadiga, L., Fogassi, L., Gallese, V., & Rizzolatti, G. (1992). Understanding motor events: a neurophysiological study. Experimental brain research, 91(1), 176-180.‏

3. Keysers, C., & Gazzola, V. (2010). Social neuroscience: mirror neurons recorded in humans. Current biology, 20(8), R353-R354.‏

4. Kim, T., Frank, C., & Schack, T. (2017). A systematic investigation of the effect of action observation training and motor imagery training on the development of mental representation structure and skill performance. Frontiers in human neuroscience, 11, 499.‏

5. Guillot, A., & Collet, C. (2008). Construction of the motor imagery integrative model in sport: a review and theoretical investigation of motor imagery use. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 31-44.‏

6. Toth, A. J., McNeill, E., Hayes, K., Moran, A. P., & Campbell, M. (2020). Does mental practice still enhance performance? A 24 Year follow-up and meta-analytic replication and extension. Psychology of Sport and Exercise, 101672.‏

7. McNeill, E., Ramsbottom, N., Toth, A. J., & Campbell, M. J. (2020). Kinaesthetic imagery ability moderates the effect of an AO+ MI intervention on golf putt performance: A pilot study. Psychology of Sport and Exercise, 46, 101610.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

the power of now / Eckhart Tolle

כל פעם קצת

גאונים נכשלים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית הימלשטיין

אבישג סמברג ואמונה

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג