Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

המדע מאחורי למידה מוצלחת וזיכרון טוב יותר קיים כבר לפחות 100 שנה.

צילום:
מעיין רימר

המדע מאחורי למידה מוצלחת וזיכרון טוב יותר קיים כבר לפחות 100 שנה.

אבל אופנות באות והולכות, והמדע - משום מה - אינו חלק מהן.

הספר מטפל בנושאים מרכזיים אבל גם משתמש בעקרונות של עצמו - כמו חזרה מרווחת ושזירה של נושאים - כדי להבהיר את הנקודות המרכזיות שחייבות לעלות ביותר מפרק אחד.

שלוש נקודות חשובות על למידה.

למידה דורשת זיכרון. אנחנו צריכים להמשיך ולזכור דברים כל חיינו.

למידה היא מיומנות נרכשת, אבל רוב מיומנויות הלמידה לא באות לנו באופן טבעי.

למידה שבאה בקלות גם נעלמת בקלות. למידה שנשארת לאורך זמן היא למידה שהייתה לנו קשה. 

אנחנו טועים לחשוב שאם נראה משהו מספיק פעמים הוא יישמר לנו בזיכרון.

מורים מנסים להקל עלינו וכתוצאה מזה הלמידה שלנו נפגעת.

מאמנים אומרים לנו לחזור על התנועה המדויקת אלפי פעמים ומניחים שנלמד, אך כתוצאה מזה אנחנו מתקשים להסתגל למצבי משחק.

בתור בני אדם אנחנו לא יודעים מתי למדנו ומתי לא.

אשליית השליטה בחומר היא רצינית.

אנחנו לא יודעים מה אנחנו יודעים - עד שאנחנו צריכים להשתמש בזה בעצמנו ולא רק לראות את זה מול העיניים. 

טוב נעשה אם נבחן את עצמנו פעם בכמה זמן.

נענה על שאלות עם חומר סגור.

נצא לבדוק את הידע שלנו במציאות.

המבחנים הקטנים האלה מפריעים לנו לשכוח.

כשאנחנו משתמשים במשהו שלמדנו, אין לנו ברירה אלא להיזכר.

אנחנו נמשכים לאסטרטגיות שמרגישות טוב, אבל נותנות תוצאות בינוניות ומטה.

למשל, אימון עם המון חזרות דומות, או קריאה של טקסט שוב ושוב.

נפוץ, נכון? שיטות בעלת איכות יחסית נמוכה.

לעומת זאת, ניסיון לפתור בעיה לפני שקיבלנו את הפיתרון זו אסטרטגיה טובה מאוד.

כן, גם אם טועים בהתחלה.

לחזור על נושאים תוך כדי שהם משולבים בנושאים אחרים זו גם אסטרטגיה טובה.

גם להכניס את נושא הלמידה לתוך הקשר שכבר ברור לנו יכול לעזור מאוד, וגם להפוך את הלמידה לאישית.

אם אני אצטרך להחליף גלגל שהתפנצ'ר בשיעור נהיגה, יש יותר סיכוי שאצליח להחליף אותו אם אתקע בכביש אחרי שקיבלתי רישיון, מאשר אם רק למדתי על זה בתיאוריה.

אם נכתוב פסקה על נושא שלמדנו היום שמתארת איך הוא מתחבר לנו לחיים, נזכור אותו בקלות יותר.

רמה גבוהה עוד יותר תהיה לקחת את הרעיון המרכזי ולארגן אותו כך שיהיה ברור מה לעשות בכל רגע כאשר מצב מסוים מתפתח.

למשל, לקחת את עמידת המוצא בכדורסל ולחבר אותה למיקום של הכדור כאשר הוא בדרך אליי, ביחד עם מיקום השומרת שרצה לכיוון שלי, מי מהחברות לקבוצה פנויה ואיפה נמצאות שאר שחקניות ההגנה למקרה שלא אוכל לזרוק לסל.

אין פה מצב שיש לזכור. זה שונה בכל פעם. אבל המודל עוזר לנו להשתמש במידע.

חלק 2 כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

Focus / Daniel Goleman

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג