Mastery teaching / Madeline Hunter

ספר שמיועד לעזור למורים להגיע לרמת לימוד גבוהה, ויכול בקלות לעזור למאמנים ולמדריכים.

צילום:

החלטות בהוראה.

ההחלטות בהוראה נכנסות למספר קטגוריות:

1. תוכן.

נכון, זה יכול להיות היסטוריה או ספרות או כדורגל, אבל, כמובן, זה לא מסתכם בזה.

האם הם כבר יודעים מה שתכננת ללמד? האם הם למדו את זה מזמן, או לפני חודש?

מה מתוכנן להמשך השנה? האם זה מתאים לתהליך שלהם?

האם החומר ברמה שלהם? מורכב מדי? פשוט מדי?

2. התנהגות של התלמיד.

כן, הוא צריך להיות מסוגל להראות שהוא מבין את החומר. אבל איך?

זה יכול להיות בכתב, או בעל פה. אבל בספורט זה, כמובן, לא מספיק.

אז צריך להדגים על המגרש. אבל איך? עם הגנה? בלי הגנה? תחת לחץ זמן? עם קהל או בלי? איך נדע שהוא מבין את החומר ומסוגל להשתמש בו?

3. התנהגות של המורה.

אמת, רוב הזמן זה לתכנן שיעור, ולדאוג שהוא יעבור לתלמידים/ספורטאים. אבל איך?

אינטואיציה? מדע? בחיוך? בעזרת המקל או הגזר? באיזו שיטת לימוד? באיזה ווליום? באיזה טון דיבור?


הגברת מוטיבציה 1.

מספר דרכים להגביר מוטיבציה אצל התלמידים (ובעצם, אצל כל אחד כמעט):

1. רמת דאגה.

אם התלמיד דואג מאוד, הוא לא יצליח לבצע את המשימה והמוטיבציה שלו תדעך.

אם התלמיד לא דואג בכלל, והחומר לא מעניין, לא תתעורר בו מוטיבציה לבצע את הדרוש.

אם החומר מעניין, אין צורך בדאגה. הוא יעשה.

אם החומר לא מעניין, דרושה רמה מסוימת של דאגה כדי לבצע, למשל ציון, הופעה מול אחרים, הסבר להורים למה לא עשית, ועדת משמעת ועוד...

2. גוון הרגש.

יש סיכוי גדול שהתלמיד ירצה לבצע את המשימה אם הלמידה עצמה והיכולת להצליח בה יעוררו הרגשה טובה. "אני חושב שאני יכול להצליח בזה, ואין שום איום עליי אם לא אצליח."

לפעמים יש צורך בהגברת הדאגה (ראו סעיף 1) כדי לעורר מוטיבציה ללמידה, והדבר עלול ליצור הרגשה לא נעימה. ההרגשה הזו תעזור לביצוע הנדרש, אבל עלולה גם לגרום לחוסר רצון למעורבות עם הנושא, או עם המורה, בעתיד.

3. הצלחה.

אנחנו לא חווים תחושת הצלחה מכל דבר. כשאנחנו מורידים את הידית של הדלת והדלת נפתחת, לא מתעוררת אצלנו תחושת הישג. היא כן מתעוררת אם הדלת הייתה תקועה והיינו צריכים למצוא פתרון יצירתי כדי לפתוח אותה.

תפקיד המורה הוא לשלוט בדרגת הקושי – לא קלה מדי ולא בלתי אפשרית, וגם בפיתוח היכולת של התלמיד ללמוד – כך שההצלחה תהפוך בעתיד לסבירה יותר.

הגברת מוטיבציה 2.

יישלח לרשומים באתר ביום ד'.


עזרה בהכנה ללמידה.

כאשר מורה נכנס לכיתה הוא עסוק בסימון נוכחות ובהפצת חומר לימודי לשיעור הנוכחי. זה עלול לעלות בזמן למידה יקר. למורים ישנן אסטרטגיות שונות כדי להפיק את המיטב מהזמן הזה, כמו מטלה בה כל תלמיד חוזר על החומר שנלמד בשיעור שעבר וכותב מספר שורות שמסכמות את הנושא או מרחיבות עליו.

גם מאמנים יכולים לספק לספורטאים מטלות כאלה:

חימום ספציפי שמתאים לאימון או סדרת תרגילים לחזרה על מיומנות מסוימת, או אפילו תרגילי בעל אופי פיזיותרפי או סט כוח כלשהו. כך הם יודעים מה עליהם לבצע לפני תחילתו הרשמית של האימון, אליו הם מגיעים חמים בגוף ובעלי פוקוס שמתאים לתחילת אימון.

סיפוק יעיל של מידע.

יישלח לרשומים באתר ביום ד'.


לימוד של שני צדי המוח.

מורים צריכים לעזור לתלמידים להשתמש בצד השמאלי של המוח, כמו גם בצדו הימני.

הצד השמאלי אחראי על החשיבה המסודרת, זו שמעוגנת בזמן.

הצד הימני אחראי על הבנת טון הדיבור, שפת הגוף, תמונות וכד'.

לכן מומלץ לרוב המורים לכתוב וגם לשרטט על הלוח. לשחק עם טון הדיבור וגם לתת משימות קריאה.

בספורט המצב מעט שונה, אך בכל זאת – יש ספורטאים שלומדים יותר טוב מהקשבה, יש שלומדים יותר טוב מצפייה, אחרים מעשייה. המאמנים צריכים לעזור לכל אחד מהם ללמוד ולהתקדם.

אגב, אין זה אומר שאי אפשר ללמוד אסטרטגיית למידה חדשות. אפשר!

אבל לכל אחד האסטרטגיה המועדפת עליו ברגע נתון, וטוב יעשו המאמנים אם יצליחו לעזור לכולם.

אני משתמש בתבנית של הסבר-שאלות-הדגמה-ביצוע לפני שאני מתקן. רק אחרי שעברנו על כל האסטרטגיות שעשויות לאפשר להם ללמוד, יש טעם ללמד.

בדיקת הבנה אצל התלמיד.

יישלח לרשומים באתר ביום ד'.


לא כל תרגול עוזר להשתפר.

יישלח לרשומים באתר ביום ד'.


הנחיית האימון העצמי הראשוני שלהם.

למידה של משהו חדש היא כמו בטון רטוב – היא יכולה בקלות להשתנות. כך גם בספורט, כמובן. שימוש בטכניקה לא יעילה או ביצוע לא נכון של תרגיל בעומס גדול עלולים להביא לתוצאה רצויה – טכנית, או אפילו כזו שתגרום לפגיעה גופנית.

כאשר מלמדים אדם נושא חדש, עלינו לקחת בחשבון שתפקידנו להנחות גם את האימון העצמי הראשוני שלהם. אם אנחנו לא בטוחים שהם מבצעים את המיומנות שתוארה ותורגלה באימון בצורה טובה, עדיף להימנע מלתת להם להתאמן עליה בבית. כאשר השליטה במיומנות תהיה מספיק טובה לאימון עצמי, על המאמנים לתת משימות שיאפשרו המשך תשומת לב לדגשים החשובים כדי לייצר המשכיות ברצף הלמידה.

אפשר לעשות זאת על ידי האסטרטגיות הבאות:

1. ללמד אותם כיצד להתאמן בעצמם בזמן האימון כאשר המאמן נוכח והוא יכול לתקן ולשפר את האימון העצמי שלהם.

2. לבקש מכולם להראות את המיומנות ולשים לב אם הרוב יודע לבצע. כך אפשר "לשחרר" ללמידה עצמית כל מי שיודע כיצד לבצע, ולתת יותר תשומת לב לאלה שזקוקים לה.

3. להסיק לפי רמת הספורטאי את התקדמות הקבוצה. אם הספורטאי הכי פחות מיומן מבצע את הפעולה היטב ללא קושי, יש להניח שהקבוצה מסתדרת איתה גם כן. אם הספורטאי הכי מיומן לא מסתדר, אפשר להניח שגם רוב הקבוצה מתקשה עם אותה מיומנות.

4. לעצור את הקבוצה על מנת לתקן טעויות רק כאשר הן חוזרות אצל מספר ספורטאים. אם לא – לעזור לכל ספורטאי שמתקשה באופן פרטני.

לכבד טעויות כדי לקדם למידה.

ש: כמה זה 7 כפול 5?

ת: 30.

ש: 30 זה תשובה לשאלה אחרת. כמה זה 6 כפול 5? 30. כמה זה 7 כפול 5?


ש: לאן את צריכה לרוץ כשהיא מכדררת ימינה?

ת: שמאלה.

ש: אם היא הייתה מכדררת שמאלה היית צריכה לרוץ שמאלה. אם היא מכדררת ימינה, לאן את צריכה לרוץ? אני מצפה שתדעי את התשובה לשאלה הזו כשאני אשאל אותה שוב, מחר.


לפעמים הספורטאי לא יידע לענות. במקרה כזה כדאי לעבור לספורטאי אחר, ולמצוא לאחר מכן את הספורטאי שטעה כדי לוודא שהוא מבין מה התשובה הנכונה ויהיה מוכן לענות למחרת.

אבל למי יש זמן לזה?

למי שרוצה לעזור לספורטאים להתקדם. ספורטאים שחוששים לטעות לא יתנסו. הם צריכים לדעת שהסביבה שלהם מתייחסת בכבוד לטעויות שלהם ועוזרת להם ללמוד.

זה באחריותנו.


שימוש בזמן בצורה אפקטיבית.

יישלח לרשומים באתר ביום ד'.


*הרחבה על כל אחד מהסעיפים ביום ד', לכל מי שנרשמו באתר לקבלת הניוזלטר.


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג