למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

בתוך תחרות נדרשים ספורטאים להתמודד עם סיטואציות מגוונות הדורשות ביצועים מגוונים בהתאם. מחקרים הראו שספורטאים מומחים מגוונים יותר בביצוע ושלגיוון בביצוע יש קשר לאיכות הביצוע. אליה פורמן כותב על שיטה מעניינת בשם למידה דיפרנציאלית שעשויה לפתור את הבעיה שאימון בבידוד או בתנאי סגר עלול ליצור.

צילום:

עיקרון האי וודאות בתחרות מדגיש בפנינו שני אלמנטים מרכזיים שחשוב לשמר באימון בכל הקשור לביצוע מיומנויות: יכולת ויסות תנועתית ויכולת גיוון תנועתית. בפוסט הקודם הראנו איך מניפולציות על הציוד של ספורטאים, אשר מעלות את רמת אי-הוודאות באימון, מאלצות את הספורטאי לווסת את התנועות שלו ולהפוך אותן ליותר תגובתיות מאשר מתוכננות. האלמנט השני, גיוון תנועתי, גם הוא קריטי ביצירת אימון אפקטיבי ושיפור מיומנויות.

מחקר שבדק את הקינמטיקה של מגישים בבייסבול (כלומר תיאר באופן מתמטי את התנועה שלהם), מצא שמתוך 20 מרכיבים שונים בביצוע רק 5 מרכיבים הראו קשר בן יציבות לבין איכות הביצוע. במילים אחרות, רוב מרכיבי התנועה בטכניקה של המגישים שנבדקו היו שונים בכל הגשה בלי קשר לביצוע מוצלח או לא (1). באופן כללי, גיוון תנועתי נמצא קשור במומחיות (כלומר, מומחים מגוונים יותר בתנועה) ובשיפור ביצועים (כלומר ככל שהאימון יותר מגוון הוא בדרך כלל יותר אפקטיבי) (2).

השאיפה להיות בעל מגוון תנועתי רחב ברורה - הגיוון מספק לספורטאי אפשרויות תגובה רבות יותר ובזכות כך יכולת לפתור בעיות טקטיות ומוטוריות בטווח רחב יותר של סיטואציות. הבעיה המרכזית בהקשר זה כשמתאמנים בתנאי בידוד היא (שוב) המחסור באי וודאות ובדינאמיות של התחרות שלא מייצר עבור הספורטאי הזדמנויות לאמן את הרפרטואר התנועתי שלו. פתרון אפשרי לבעיה יכול להיות השימוש בשיטת אימון מקורית ומעניינת בשם למידה דיפרנציאלית.

למידה דיפרנציאלית היא רעיון שהגה חוקר בשם וולפגאנג שולהורן (Wolfgang Schollhorn). הרעיון הכללי הוא לאלץ את הספורטאי לבצע מיומנות מוטוריות (קפיצה לגובה/זריקה לסל/הנחתה וכו') מתוך מצבים גופנים שונים ומשונים, כך שבאופן הזה הוא ילמד לייצר ביצועים איכותיים ממגוון רחב של סיטואציות. ננסה להדגים באמצעות ניסוי של שולהורן עצמו: במחקר נבדקו כדורגלנים חובבים ביכולת הבעיטה ועצירת הכדור שלהם. הנבדקים התחלקו ל-2 קבוצות ניסוי מרכזיות – קבוצה אחת התאמנה על הביצועים בדרך הקלאסית של הוראות טכניות, כלומר ניתנו להם הוראות ומשובים טכניים ישירים על ביצועי הבעיטות ועצירות הכדור. לקבוצה השנייה לא סופק כל משוב או מידע מילולי ישיר על איכות הביצוע, אלא ניתנו להם הוראות לנקודת הפתיחה של הביצוע. למשל- 'עצרו את הכדור עם החזה, עיניים עצומות ויד ימין מושטת הצידה', 'בעט בכדור אחרי דריבל קצר, ראש מבצע רוטציה וידיים משוכות לאחור', וכן הלאה (3).

מה הם מצאו? הקבוצה שהתאמנה בשיטת הלמידה הדיפרנציאלית שיפרה את הביצועים שלה באופן מובהק לעומת הקבוצה שהתאמנה בצורה הקלאסית. ממצאים דומים עלו גם במחקרים על מחליקי קרח, קפיצות לגובה ובייסבול (4,5,6). איך אפשר להסביר את האפקט המפתיע? מסתבר שכשנוסף 'רעש' על הביצוע של הספורטאי, כלומר כשמוציאים את הביצוע מהרוטינה האוטומטית או המוכרת לו אבל משאירים את המטרה התנועתית דומה, מופעל גירוי על המערכת המוטורית שמרחיב את השליטה שלו במיומנות ובהמשך את היכולת שלו להשתמש בה ביותר מצבים.

אז מה אפשר לקחת מזה?

העדר הצורך בוויסות תנועות כתגובה לסביבה דינאמית יכול לקבל מענה באמצעות מניפולציות על ציוד, אך ייתכן שהתנועות המרכזיות שיבוצעו עדיין יהיו קרובות לאזור הנוחות של הספורטאי והוא לא יידרש או יתקל בצורך לגוון את התנועות שלו, כפי שהוא נדרש בסיטואציה בתחרות או באימון דינאמי. למידה דיפרנציאלית מאפשרת באופן מאולץ אך אפקטיבי להרחיב את המגוון התנועתי של הספורטאי גם בהיעדר סיטואציות משתנות. השימוש בכלי הזה דורש, כרגיל, יצירתיות ומיקוד ברור על איזו מיומנות עובדים ומה רוצים לשפר בה. לדוגמא, שחקן כדורסל יכול לבצע אימון דיפרנציאלי על ביצוע קרוס אובר ממצב של רגל אחת, מסיבוב, מקפיצה, מנפילה ואפילו מישיבה. ככל שהמגוון שמכסים רחב יותר – כך גדל הסיכוי לאפקטיביות של האימון.

לפוסט הבא בסדרה, אימון עם חסימת ראייה, לחצו כאן.

מקורות:

1. Glanzer, J. A., Diffendaffer, A. Z., Slowik, J. S., Drogosz, M., Lo, N. J., & Fleisig, G. S. (2019). The relationship between variability in baseball pitching kinematics and consistency in pitch location. Sports Biomechanics, 1-8.‏

2. Gorman, A. D., & Maloney, M. A. (2016). Representative design: Does the addition of a defender change the execution of a basketball shot?. Psychology of Sport and Exercise, 27, 112-119.‏

3. I Schollhorn, W., Hegen, P., & Davids, K. (2012). The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal, 5(1).‏

4. Savelsbergh, G. J., Kamper, W. J., Rabius, J., De Koning, J. J., & Schöllhorn, W. (2010). A new method to learn to start in speed skating: a differencial learning approach. International Journal of Sport Psychology, 41(4), 415.‏

5. Gaspar, A., Santos, S., Coutinho, D., Gonçalves, B., Sampaio, J., & Leite, N. (2019). Acute effects of differential learning on football kicking performance and in countermovement jump. PloS one, 14(10), e0224280.‏

6. Gray, R. (2020). Comparing the constraints led approach, differential learning and prescriptive instruction for training opposite-field hitting in baseball. Psychology of Sport and Exercise, 101797.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג