איך לשבת / How to sit

זה כנראה ה-ספר בו היחס בין אורך הספר לבין התועלת שהוא מביא הוא הכי גדול. תרגמתי חלקים מרכזיים לטובת מי שלא ימצא את הספר בחנויות.

צילום:
מעיין רימר

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לעצור כל מה שיש לך לעשות עכשיו.

עכשיו, עליך לשבת במקום נוח. לא משנה איפה.

עכשיו צריך להעביר את תשומת הלב לנשימה.

רבים מאיתנו מבלים זמן רב בישיבה. בעבודה, בבית הספר, באוניברסיטה, מול המחשב או הטלוויזיה, באוטו.

לשבת, בספר הזה, הוא לשבת בצורה כזו שגורמת לך ליהנות מהישיבה, לשבת בצורה רגועה, כשהראש שלך צלול ופועל. זה דורש תרגול ואימון.

בחיי היומיום שלנו, תשומת הלב שלנו מפוזרת. הגוף שלנו במקום כלשהו, אין תשומת לב לנשימה והמוח משוטט בכל מיני מקומות. כשאנחנו שמים לב לנשימה שלנו, כל השלושה – גוף, נשימה ומוח – מתאחדים.

אנחנו לא צריכים לשלוט בגוף שלנו או בנשימה שלנו. אנחנו צריכים להיות שם בשבילם. לתת להם להיות עצמם.

כשנשים לב לנשימה שלנו, היא מיד תהפוך להיות עמוקה יותר ורגועה יותר. כשהנשימה רגועה, גם הגוף והמוח נרגעים. שלווה ורוגע הם מדבקים.

כל אחד מכיר את זה שאומרים לפעמים "אל סתם תשבו שם, עשו משהו!"

במקרה שלנו עלינו ללמוד לא "סתם לעשות משהו", אלא "לשבת".

דמיינו לכם עצים שעומדים ביער. נדמה שהם לא עושים דבר, אך אין זה נכון - הם גדלים, והם מפיצים חמצן על מנת ששאר היצורים בסביבתם יוכלו לנשום.

יש לזה ערך. גם אנחנו יכולים ליהנות מהישיבה שלנו. פשוט לשבת. להרגיש את האוויר נכנס ויוצא, להביט בצבעי השמיים מתחלפים, לשמוע את רחשי העולם – ציפורים, מכוניות... וליהנות.

כאשר סירה שטה במטרה לחצות את האוקיינוס וסערה עומדת להתקרב, אדם אחד או שניים שנמצאים בסירה עלולים להתרגש יותר מדי או אפילו להשתולל, ובכך להפיל את הסירה לפני שתהיה הזדמנות לסערה להגיע. אדם אחד רגוע עשוי להוות השראה לשאר יושבי הסירה להירגע ולשמור על כולם מפני נפילה לאוקיינוס.

יכול להיות שיש בחיים שלך אדם כזה – ללא תעסוקה מיוחדת, בלי המון כסף, בלי פרוייקטים מרשימים, אבל עם נוכחות שעוזרת ונותנת לך ביטחון.

משמעות המדיטציה היא פשוט עצירה והתבנונות פנימה. אין צורך לשבת על מנת לבצע מדיטציה. אפשר לחתוך ירקות, לשטוף כלים, ללכת – ולהתבונן פנימה. כדי להתבונן פנימה, עליך לעצור את כל התהליכים המודעים ולדעת מה קורה בפנים.

רבים מאיתנו ממשיכים לנסות לעשות עוד ועוד. אולי אנחנו חושבים שזה יעזור לנו להרוויח יותר כסף, להגיע להישגים, לטפל באחרים. לפעמים אנחנו עושים דברים רק מתוך הרגל, או כי מישהו פעם אמר ככה.

לפעמים אנחנו עושים המון אבל למעשה לא עושים דבר.

כולנו נושמים, אבל לא כולנו מודעים לכך שאנחנו נושמים. נסו לשוחח עם אדם שאינו יכול לנשום. הוקירו תודה על כך שאתם נושמים.

שבו משום שזה יכול להסב לכם הנאה. שבו כדי לשבת, לא כדי להראות לאחרים שאתם יושבים.

אפשר לשבת כך גם ברכבת או במונית שירות. להחליט שלרשותך זמן להתרכז בנשימה, ולא לחשוב על כל הפרוייקטים והמשימות והריבים והמטלות שלך. פשוט לנשום. פשוט לשבת.

מקום לישיבה יכול להיות פוף בבית, גזע של עץ או פיסת אדמה בשדה. העיקר שברגע שנגיע לשם נדע שהגענו למקום שלנו ואוטומטית נוכל קצת להירגע.

אנחנו מורכבים מהרבה דברים, הרבה דברים שאינם אנחנו – תרבות, אבותינו ואמהותינו, מזון, אוויר ומים, ואנחנו מורכבים גם מרגשות, מתפיסות ומתודעה. כל הדברים האלה אינם אנחנו. הם רק מרכיבים שלנו.

כעס, קנאה, אכזבה – גם הם אינם אנחנו. הם מרכיבים אותנו, הם לפעמים מרגישים כמו כל העולם או לפחות כאילו הם ממלאים אותנו – אבל יש בנו עוד מעבר להם.

לכולנו יש הרגלים, ואנרגיה של הרגלים קיימת בתוכנו. היא לא מתבססת על צרכים שיש לנו באותו רגע.

למשל, ההרגל לקום ולבדוק מה יש במקרר גם כשאנחנו לא רעבים. למשל, לחשוב שאושר נמצא תמיד במקום אחר, או בזמן אחר – עבר או עתיד.

יהיו פעמים שייצא לך לחשוב "זה משעמם!" או "זה טיפשי, יש לי דברים יותר טובים לעשות."

זה חלק מהאימון. חלק מהאימון הוא להעבור את הרגעים הללו ולהמשיך לשבת.

בתוך כולנו זורם נהר של רגשות.

כאשר אנחנו יושבים, אנחנו יכולים להתבונן בו זורם, ולהבחין ברגשות השונים, בין אם הם נעימים או לא נעימים, ואפילו לתת להם שמות ולהבחין ביניהם:

זה מכעיס אותי, זה לא נעים. זה משמח אותי, זה נעים. גם הרגשות הנעימים וגם אלה שאינם נעימים חולפים.

הנהר ממשיך לזרום.

אנחנו נשארים לשבת.

ישנן הרגשות לא נעימות, כמו למשל כאב גב. ישנה הרגשה נייטרלית – היא לא לא-נעימה אבל היא גם לא נעימה כשלעצמה. כשאין לנו כאב גב, זו הרגשה נייטרלית.

אם נהיה מודעים לכך שאין לנו כאב גב, נוכל להפוך את ההרגשה הנייטרלית להרגשה נעימה. "אני כרגע ללא כאב גב!"

בזמן הישיבה אנחנו חוזרים לעצמנו. כמו שגנן מטפל בגן שלו – צמחים, ירקות, עצי פרי, חיות מכל הסוגים – כך גם אנחנו מטפלים בעצמנו – רגשות, מחשבות, תפיסות ואמונות.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

The last pass / Gary M. Pomerantz

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה

Legacy / James Kerr

רע כמו שמתחשק לי / דניס רודמן

דוד וגוליית / מלקולם גלדוול

לחשוב כמו אלופים - ביטחון

עכשיו צריך לשנות הרגלים - וככה אפשר

על תרבות קבוצתית - ביקור בנימבורק ובאקדמיה בפראג

לחשוב כמו אלופים - תנאים קשים

לחשוב כמו אלופים - הקדמה

Coach Wooden and me / Kareem Abdul-Jabbar

יכול להיות שאנחנו בטוחים מדי בעצמנו

דרכים להרוויח ביטחון

לא חסר לך ביטחון - חסרה לך יכולת

יאניס על ביטחון ועבודה קשה

על למה מיינדפולנס זה לא טרנד חולף

התחלתי פאזל של 1000 חלקים

מדיטציה חמש דקות ביום - קובי בראיינט ממליץ

על מוסר עבודה ועל יעילות

אלו הם מים / דיוויד פוסטר וואלאס

Showboat - the Life of Kobe Bryant

עכשיו

אני רוצה להיות שם

עונג שבת - סברינה יונסקו

היום

מה זה מיינדפולנס (קשיבות)?

להיות ברגע הזה

שיטת מדידה שונה

לא קל לעקוב אחרי הכול

לברוח מגשם ומברד

כל יום רוטינה - סיכום האתגר

זכוכית מגדלת - הדר חדד

הופכים ערך לרוטינה

כל יום רוטינה - שבוע שמיני

The grandmaster / Brin-Jonathan Eduards

כל חודש פוסט באתר ארגון המאמנים

אד שירן ממשיך הלאה

רוטינה שנתית - מה עושים במועדון?

כל יום רוטינה - שבוע שביעי

עונג שבת - אנדרה איגודלה

Fierce / Aly Raisman

כל יום רוטינה - שבוע שישי

עצלנות היא לא הסיבה שאנחנו לא משנים הרגלים

כל יום רוטינה - שבוע חמישי

From the outside / Ray Allen

ג'יי ג'יי רדיק על רוטינה

כל יום רוטינה - שבוע רביעי

שני סוגים של הרגל (2)

שני סוגים של הרגל

Range / David Epstein

כל יום רוטינה - שבוע שלישי

מריה שראפובה על רוטינה

קלטת הוידאו של מייקל פלפס

כל יום רוטינה - שבוע שני

Why the best are the best / Kevin Eastman

כל יום רוטינה - שבוע ראשון

על רוטינה והרגלים

Practice perfect / Lemov, Woolway, Yezzi

החוקים - practice perfect

איך להישאר בליגה בה אני רוצה לשחק

שתי מחשבות על מוטיבציה

אחרי החגים

My shot / Elena Delle Donne

שלוש השאלות / טולסטוי

איך מאמנים מתאמנים?

מורה טוב משתמש ב...

Quiet leadership / Carlo Ancelotti

Moneyball / Michael Lewis

חוקי המשחק

מה היית רוצה להגיד להורים של שחקנית כדורסל צעירה?

Unstoppable / Maria Sharapova

על דוגמה אישית

מי בא קודם?

יש רק סטנדרט אחד

גריט - אנג'לה דאקוורת'

פודקאסטים ששווה להקשיב להם (3)

למידה יעילה היא למידה פעילה

חשיבות הפשטות

חזרה לבית הספר

The Mamba Mentality / Kobe Bryant - 2

The Mamba Mentality / Kobe Bryant

פלייליסט קובי בראיינט - student of the game

תכנון יום

תכנון שבוע

תכנון חודש

תכנון שנה

פודקאסטים ששווה להקשיב להם (2)

הגשר

פודיום - התוכנית הלאומית למאמנים (1)

ויטמינים

Daily rituals / Mason Currey

יש לך מספיק זמן

למה לא תהיה לך קריירה נהדרת

הגעת לצומת - עכשיו מה?

חשוב ודחוף - לא אותו דבר

שני פרקים בנטפליקס

על ריצה ואימון - פודקאסט עם דן סלפטר

הדרך לעשיית שינוי היא דוגמה אישית, לא תלונות

פודקאסטים ששווה להקשיב להם (1)

יש לך צורך בהשראה?

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג