איך לשבת / How to sit

זה כנראה ה-ספר בו היחס בין אורך הספר לבין התועלת שהוא מביא הוא הכי גדול. תרגמתי חלקים מרכזיים לטובת מי שלא ימצא את הספר בחנויות.

צילום:
מעיין רימר

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לעצור כל מה שיש לך לעשות עכשיו.

עכשיו, עליך לשבת במקום נוח. לא משנה איפה.

עכשיו צריך להעביר את תשומת הלב לנשימה.

רבים מאיתנו מבלים זמן רב בישיבה. בעבודה, בבית הספר, באוניברסיטה, מול המחשב או הטלוויזיה, באוטו.

לשבת, בספר הזה, הוא לשבת בצורה כזו שגורמת לך ליהנות מהישיבה, לשבת בצורה רגועה, כשהראש שלך צלול ופועל. זה דורש תרגול ואימון.

בחיי היומיום שלנו, תשומת הלב שלנו מפוזרת. הגוף שלנו במקום כלשהו, אין תשומת לב לנשימה והמוח משוטט בכל מיני מקומות. כשאנחנו שמים לב לנשימה שלנו, כל השלושה – גוף, נשימה ומוח – מתאחדים.

אנחנו לא צריכים לשלוט בגוף שלנו או בנשימה שלנו. אנחנו צריכים להיות שם בשבילם. לתת להם להיות עצמם.

כשנשים לב לנשימה שלנו, היא מיד תהפוך להיות עמוקה יותר ורגועה יותר. כשהנשימה רגועה, גם הגוף והמוח נרגעים. שלווה ורוגע הם מדבקים.

כל אחד מכיר את זה שאומרים לפעמים "אל סתם תשבו שם, עשו משהו!"

במקרה שלנו עלינו ללמוד לא "סתם לעשות משהו", אלא "לשבת".

דמיינו לכם עצים שעומדים ביער. נדמה שהם לא עושים דבר, אך אין זה נכון - הם גדלים, והם מפיצים חמצן על מנת ששאר היצורים בסביבתם יוכלו לנשום.

יש לזה ערך. גם אנחנו יכולים ליהנות מהישיבה שלנו. פשוט לשבת. להרגיש את האוויר נכנס ויוצא, להביט בצבעי השמיים מתחלפים, לשמוע את רחשי העולם – ציפורים, מכוניות... וליהנות.

כאשר סירה שטה במטרה לחצות את האוקיינוס וסערה עומדת להתקרב, אדם אחד או שניים שנמצאים בסירה עלולים להתרגש יותר מדי או אפילו להשתולל, ובכך להפיל את הסירה לפני שתהיה הזדמנות לסערה להגיע. אדם אחד רגוע עשוי להוות השראה לשאר יושבי הסירה להירגע ולשמור על כולם מפני נפילה לאוקיינוס.

יכול להיות שיש בחיים שלך אדם כזה – ללא תעסוקה מיוחדת, בלי המון כסף, בלי פרוייקטים מרשימים, אבל עם נוכחות שעוזרת ונותנת לך ביטחון.

משמעות המדיטציה היא פשוט עצירה והתבנונות פנימה. אין צורך לשבת על מנת לבצע מדיטציה. אפשר לחתוך ירקות, לשטוף כלים, ללכת – ולהתבונן פנימה. כדי להתבונן פנימה, עליך לעצור את כל התהליכים המודעים ולדעת מה קורה בפנים.

רבים מאיתנו ממשיכים לנסות לעשות עוד ועוד. אולי אנחנו חושבים שזה יעזור לנו להרוויח יותר כסף, להגיע להישגים, לטפל באחרים. לפעמים אנחנו עושים דברים רק מתוך הרגל, או כי מישהו פעם אמר ככה.

לפעמים אנחנו עושים המון אבל למעשה לא עושים דבר.

כולנו נושמים, אבל לא כולנו מודעים לכך שאנחנו נושמים. נסו לשוחח עם אדם שאינו יכול לנשום. הוקירו תודה על כך שאתם נושמים.

שבו משום שזה יכול להסב לכם הנאה. שבו כדי לשבת, לא כדי להראות לאחרים שאתם יושבים.

אפשר לשבת כך גם ברכבת או במונית שירות. להחליט שלרשותך זמן להתרכז בנשימה, ולא לחשוב על כל הפרוייקטים והמשימות והריבים והמטלות שלך. פשוט לנשום. פשוט לשבת.

מקום לישיבה יכול להיות פוף בבית, גזע של עץ או פיסת אדמה בשדה. העיקר שברגע שנגיע לשם נדע שהגענו למקום שלנו ואוטומטית נוכל קצת להירגע.

אנחנו מורכבים מהרבה דברים, הרבה דברים שאינם אנחנו – תרבות, אבותינו ואמהותינו, מזון, אוויר ומים, ואנחנו מורכבים גם מרגשות, מתפיסות ומתודעה. כל הדברים האלה אינם אנחנו. הם רק מרכיבים שלנו.

כעס, קנאה, אכזבה – גם הם אינם אנחנו. הם מרכיבים אותנו, הם לפעמים מרגישים כמו כל העולם או לפחות כאילו הם ממלאים אותנו – אבל יש בנו עוד מעבר להם.

לכולנו יש הרגלים, ואנרגיה של הרגלים קיימת בתוכנו. היא לא מתבססת על צרכים שיש לנו באותו רגע.

למשל, ההרגל לקום ולבדוק מה יש במקרר גם כשאנחנו לא רעבים. למשל, לחשוב שאושר נמצא תמיד במקום אחר, או בזמן אחר – עבר או עתיד.

יהיו פעמים שייצא לך לחשוב "זה משעמם!" או "זה טיפשי, יש לי דברים יותר טובים לעשות."

זה חלק מהאימון. חלק מהאימון הוא להעבור את הרגעים הללו ולהמשיך לשבת.

בתוך כולנו זורם נהר של רגשות.

כאשר אנחנו יושבים, אנחנו יכולים להתבונן בו זורם, ולהבחין ברגשות השונים, בין אם הם נעימים או לא נעימים, ואפילו לתת להם שמות ולהבחין ביניהם:

זה מכעיס אותי, זה לא נעים. זה משמח אותי, זה נעים. גם הרגשות הנעימים וגם אלה שאינם נעימים חולפים.

הנהר ממשיך לזרום.

אנחנו נשארים לשבת.

ישנן הרגשות לא נעימות, כמו למשל כאב גב. ישנה הרגשה נייטרלית – היא לא לא-נעימה אבל היא גם לא נעימה כשלעצמה. כשאין לנו כאב גב, זו הרגשה נייטרלית.

אם נהיה מודעים לכך שאין לנו כאב גב, נוכל להפוך את ההרגשה הנייטרלית להרגשה נעימה. "אני כרגע ללא כאב גב!"

בזמן הישיבה אנחנו חוזרים לעצמנו. כמו שגנן מטפל בגן שלו – צמחים, ירקות, עצי פרי, חיות מכל הסוגים – כך גם אנחנו מטפלים בעצמנו – רגשות, מחשבות, תפיסות ואמונות.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג