איך לשבת / How to sit

זה כנראה ה-ספר בו היחס בין אורך הספר לבין התועלת שהוא מביא הוא הכי גדול. תרגמתי חלקים מרכזיים לטובת מי שלא ימצא את הספר בחנויות.

צילום:
מעיין רימר

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לעצור כל מה שיש לך לעשות עכשיו.

עכשיו, עליך לשבת במקום נוח. לא משנה איפה.

עכשיו צריך להעביר את תשומת הלב לנשימה.

רבים מאיתנו מבלים זמן רב בישיבה. בעבודה, בבית הספר, באוניברסיטה, מול המחשב או הטלוויזיה, באוטו.

לשבת, בספר הזה, הוא לשבת בצורה כזו שגורמת לך ליהנות מהישיבה, לשבת בצורה רגועה, כשהראש שלך צלול ופועל. זה דורש תרגול ואימון.

בחיי היומיום שלנו, תשומת הלב שלנו מפוזרת. הגוף שלנו במקום כלשהו, אין תשומת לב לנשימה והמוח משוטט בכל מיני מקומות. כשאנחנו שמים לב לנשימה שלנו, כל השלושה – גוף, נשימה ומוח – מתאחדים.

אנחנו לא צריכים לשלוט בגוף שלנו או בנשימה שלנו. אנחנו צריכים להיות שם בשבילם. לתת להם להיות עצמם.

כשנשים לב לנשימה שלנו, היא מיד תהפוך להיות עמוקה יותר ורגועה יותר. כשהנשימה רגועה, גם הגוף והמוח נרגעים. שלווה ורוגע הם מדבקים.

כל אחד מכיר את זה שאומרים לפעמים "אל סתם תשבו שם, עשו משהו!"

במקרה שלנו עלינו ללמוד לא "סתם לעשות משהו", אלא "לשבת".

דמיינו לכם עצים שעומדים ביער. נדמה שהם לא עושים דבר, אך אין זה נכון - הם גדלים, והם מפיצים חמצן על מנת ששאר היצורים בסביבתם יוכלו לנשום.

יש לזה ערך. גם אנחנו יכולים ליהנות מהישיבה שלנו. פשוט לשבת. להרגיש את האוויר נכנס ויוצא, להביט בצבעי השמיים מתחלפים, לשמוע את רחשי העולם – ציפורים, מכוניות... וליהנות.

כאשר סירה שטה במטרה לחצות את האוקיינוס וסערה עומדת להתקרב, אדם אחד או שניים שנמצאים בסירה עלולים להתרגש יותר מדי או אפילו להשתולל, ובכך להפיל את הסירה לפני שתהיה הזדמנות לסערה להגיע. אדם אחד רגוע עשוי להוות השראה לשאר יושבי הסירה להירגע ולשמור על כולם מפני נפילה לאוקיינוס.

יכול להיות שיש בחיים שלך אדם כזה – ללא תעסוקה מיוחדת, בלי המון כסף, בלי פרוייקטים מרשימים, אבל עם נוכחות שעוזרת ונותנת לך ביטחון.

משמעות המדיטציה היא פשוט עצירה והתבנונות פנימה. אין צורך לשבת על מנת לבצע מדיטציה. אפשר לחתוך ירקות, לשטוף כלים, ללכת – ולהתבונן פנימה. כדי להתבונן פנימה, עליך לעצור את כל התהליכים המודעים ולדעת מה קורה בפנים.

רבים מאיתנו ממשיכים לנסות לעשות עוד ועוד. אולי אנחנו חושבים שזה יעזור לנו להרוויח יותר כסף, להגיע להישגים, לטפל באחרים. לפעמים אנחנו עושים דברים רק מתוך הרגל, או כי מישהו פעם אמר ככה.

לפעמים אנחנו עושים המון אבל למעשה לא עושים דבר.

כולנו נושמים, אבל לא כולנו מודעים לכך שאנחנו נושמים. נסו לשוחח עם אדם שאינו יכול לנשום. הוקירו תודה על כך שאתם נושמים.

שבו משום שזה יכול להסב לכם הנאה. שבו כדי לשבת, לא כדי להראות לאחרים שאתם יושבים.

אפשר לשבת כך גם ברכבת או במונית שירות. להחליט שלרשותך זמן להתרכז בנשימה, ולא לחשוב על כל הפרוייקטים והמשימות והריבים והמטלות שלך. פשוט לנשום. פשוט לשבת.

מקום לישיבה יכול להיות פוף בבית, גזע של עץ או פיסת אדמה בשדה. העיקר שברגע שנגיע לשם נדע שהגענו למקום שלנו ואוטומטית נוכל קצת להירגע.

אנחנו מורכבים מהרבה דברים, הרבה דברים שאינם אנחנו – תרבות, אבותינו ואמהותינו, מזון, אוויר ומים, ואנחנו מורכבים גם מרגשות, מתפיסות ומתודעה. כל הדברים האלה אינם אנחנו. הם רק מרכיבים שלנו.

כעס, קנאה, אכזבה – גם הם אינם אנחנו. הם מרכיבים אותנו, הם לפעמים מרגישים כמו כל העולם או לפחות כאילו הם ממלאים אותנו – אבל יש בנו עוד מעבר להם.

לכולנו יש הרגלים, ואנרגיה של הרגלים קיימת בתוכנו. היא לא מתבססת על צרכים שיש לנו באותו רגע.

למשל, ההרגל לקום ולבדוק מה יש במקרר גם כשאנחנו לא רעבים. למשל, לחשוב שאושר נמצא תמיד במקום אחר, או בזמן אחר – עבר או עתיד.

יהיו פעמים שייצא לך לחשוב "זה משעמם!" או "זה טיפשי, יש לי דברים יותר טובים לעשות."

זה חלק מהאימון. חלק מהאימון הוא להעבור את הרגעים הללו ולהמשיך לשבת.

בתוך כולנו זורם נהר של רגשות.

כאשר אנחנו יושבים, אנחנו יכולים להתבונן בו זורם, ולהבחין ברגשות השונים, בין אם הם נעימים או לא נעימים, ואפילו לתת להם שמות ולהבחין ביניהם:

זה מכעיס אותי, זה לא נעים. זה משמח אותי, זה נעים. גם הרגשות הנעימים וגם אלה שאינם נעימים חולפים.

הנהר ממשיך לזרום.

אנחנו נשארים לשבת.

ישנן הרגשות לא נעימות, כמו למשל כאב גב. ישנה הרגשה נייטרלית – היא לא לא-נעימה אבל היא גם לא נעימה כשלעצמה. כשאין לנו כאב גב, זו הרגשה נייטרלית.

אם נהיה מודעים לכך שאין לנו כאב גב, נוכל להפוך את ההרגשה הנייטרלית להרגשה נעימה. "אני כרגע ללא כאב גב!"

בזמן הישיבה אנחנו חוזרים לעצמנו. כמו שגנן מטפל בגן שלו – צמחים, ירקות, עצי פרי, חיות מכל הסוגים – כך גם אנחנו מטפלים בעצמנו – רגשות, מחשבות, תפיסות ואמונות.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג