הטיות יציגות

הטיית יציגות יכולה לגרום לנו להעדפה של התבססות על פרטים יצוגיים (כמו נראות או סטריאוטיפ) על חשבון אומדנים סטטיסטיים.

צילום:

מה הסיכוי שהאישה בתמונה ספרנית?

קבוצת הטיות יציגות מכילה טעויות הקשורות בהסקת סיבתיות שגויה או שיוך של דוגמאות פרטיות ללא קשר מבוסס אל הכלל. במילים אחרות, מדובר בשגיאה בהבנת הקשר שבין התרחשות אירוע לבין רמת הייצוגיות שלו.

לפוסט הקודם בסדרה לחצו כאן.

הסיכוי של שחקן כדורסל בתיכון בארה"ב להיות שחקן מקצוען הוא 0.03%. זה 3 מכל עשרת-אלפים שחקנים.

הסיכוי של שחקן כדורסל בתיכון בארה"ב להיות שחקן במכללות הוא 3.3%. זה 33 מכל 1000 שחקנים.

מייקל נולד להורים שיכולים להרשות לעצמם אימונים אישיים, והמאמן שלו בתיכון משקיע בו מאוד. בכיתה י"א מייקל כבר 1.98 מטרים, הוא רכז ראשון והקבוצה שלו מתחרה על אליפות המדינה. במחנה היוקרתי של פייב-סטאר מייקל הרשים מאוד את הסקאוטים.

מה הסיכוי של מייקל להיות שחקן מקצוען? תשובה בסוף.

בניסוי מפורסם של טברסקי וכהנמן התבקשה קבוצה של אנשים להעריך מה הסיכוי שאדם אקראי הוא עורך דין או מהנדס. למשתתפי הניסוי הוצגו 2 סוגי מידע:

1. גודל הקבוצות שמהן נדגמו האנשים שעליהם מתבצעת ההערכה.

2. תיאור כללי של האדם האקראי שנבחר.

למשל, נאמר למשתתפים שמתוך קבוצת של 100 איש ישנם 30 מהנדסים ו-70 עורכי דין, ושהאיש שנבחר מתאפיין בתכונות מסוימות שנשמעות כמתאימות למי שעוסק בהנדסה. מה הם מצאו? המשתתפים בניסוי העריכו באופן מובהק שלאדם האקראי שנדגם יש יותר סיכוי להיות מהנדס מאשר עורך דין, זאת בניגוד גמור לסבירות הסטטיסטית שכן מתוך הקבוצה ממנה נבחר הסיכוי שיהיה מהנדס הוא 30% לעומת 70% שיהיה עורך דין.

ניסויים כאלה מראים בצורה מעניינת את אחת ההטיות החזקות המשפיעות על הסקת מסקנות – הטיית יציגות. בני אדם נוטים להעריך את הסיכוי שדבר מה יתרחש (וגם את מידת האפקטיביות של פעולות מסוימות) בהסתמך על הדימיון או הקירבה של אותן התרחשויות או תכונות למה שהם מכירים, יודעים ומקווים.

זה קורה גם כאשר נתונים סותרים וחזקים יותר זמינים עבורם. כלומר, הטית היציגות עשויה להיות חזקה יותר מנתונים הסתברותיים של ממש גם כשהם זמינים לנו. נטייה זו עשויה להביא לכשל בהסקת מסקנות נקודתית ובמצבים מסוימים אף להוביל חשיבה מוטה הפוגעת ביכולת לפעול לאורך זמן בצורה אפקטיבית.

כיצד זה עשוי להראות? ננסה לתאר מצב היפותטי בקבלת החלטות באימון:

דמיינו מצב בו מאמן צעיר מעוניין לשפר את אחוזי הסיומת ההתקפית של שחקני קבוצת הנוער שלו. לצורך כך הוא עושה מה שנהוג לעשות בתחומים מעשיים כמו אימון (ובמידה רבה של צדק) ומתייעץ/הולך לראות בעצמו תרגילים לשיפור סיומות אצל מאמן מנוסה שהמאמן הצעיר בוטח בו ויודע שתרגילי האימון שלו מתגלים כאפקטיביים בדרך כלל.

לאחר שהמאמן הצעיר מיישם את התרגיל החדש לאורך זמן הוא מגלה שמתוך 10 שחקנים עם נקודת התחלה דומה ברמת הסיומות שלהם, אצל 3 מהם השתפרו הסיומות באופן משמעותי. בשלב זה עשויה לפרוץ הטיית היצוגיות – המאמן הצעיר, שיוצא מנקודת הנחה שהתרגיל של המאמן המנוסה והטוב אפקטיבי כתמיד, יבחר להסתכל על 3 השחקנים שכן השתפרו ולתלות בכך כהוכחה ניצחת למה שחשב – התרגיל שיפר את הסיומות.

מצד שני, בהיותו מסיק את המסקנה הזו הוא בחר להתעלם מהעובדה שאצל 70% מהשחקנים הרלוונטיים ל"ניסוי" לא התגלה כל שיפור. חשיבה מוטה מסוג זה נקראת "הטיית האישוש/אישור", והיא הטייה שעשויה להתרחש עבור כל אדם בלי קשר לרמת המקצוענות, גילו, מוצאו או רמת האינטליגנציה שלו.

בפוסטים הבאים נמשיך לצלול לתוך מגוון ההטיות הקוגניטיביות שעשויות לקרות למאמנים ואנשי מקצוע אחרים כשבסיומם ננסה להבין כיצד אפשר להימנע מההטיות האלה להתרחש ואיך ניתן למקסם את קבלת ההחלטות ואיכות העבודה גם כשההטיות הללו שוחרות לטרף.

מה הסיכוי של מייקל להיות שחקן מקצוען?

זה שמייקל נראה כמו שחקן כדורסל, ההורים והמאמן שלו תומכים בו, הוא משחק כדורסל ברמה גבוהה בתיכון שלו ואפילו קיבל משוב חיובי ממארגני מחנה כדורסל נחשב, לא משנה את הסיכוי שלו.

הסיכוי הוא 0.03%.


לפוסט הבא בסדרה - הטיית זמינות - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג