סגנון משחק ודגשים מקצועיים

הנושא השני עליו השיבו המנהלים המקצועיים של מחלקות הנוער בכדורסל הוא סגנון המשחק של המועדון והדגשים המקצועיים בשכבות הגיל השונות.

צילום:

אורן אהרוני (מכבי תל אביב):

ה-DNA שלנו זה לשחק מהר, ללחוץ את הכדור, לקחת זריקות מתחת ל-10 שניות, לשחק בקצב משחק מאוד מאוד גבוה. להיכנס לעמדות תקיפה הכי מהר שאפשר. הסגנון שלנו הוא 4 בחוץ ו-1 בפנים בקבוצות שאנחנו מאתרים גבוה, כמו שהיה לנו את עידן זלמנסון, עידו פליישר אז אנחנו משחקים בצורה הזו, גם עם יונתן אטיאס. אם אין אז אנחנו משחקים 5 פתוח כדי לפתח גם מגוון פורוורדים.

בקט סל הדבר הכי משמעותי עבורי זה הקנייה של יסודות כדורסל טובים ואהבה למשחק זה הכי חשוב. בילדים אינטנסיביות הגנתית וקצב משחק מהיר ועוד פעם, יסודות. בנערים אנחנו כבר נכנסים יותר לעמדות, ומנסים לצפות מה יהיה התפקיד של השחקן בבוגרים ולשם אנחנו מכוונים אותו, ואותו דבר בנוער.

איתי ירושלמי (גליל עליון):

יש את מה שהיינו רוצים שיאפיין, לא תמיד ובכל המקרים בא לידי ביטוי;

התקפית משחק של תנועה ומסירה עם עקרונות חופשיים והעצמת היכולת האישית של השחקנים הבולטים והמוכשרים.

הגנתית - שם אנחנו ממש רחוקים - הגנה לוחצת ואינטנסיבית מגרש שלם.

ברמה המקצועית, קטסל וילדים ב׳ זה מקשה אחת מבחינתי:

התקפה:

יד חלשה, מסירה (מנטאליות של מסירה וטכניקת מסירה), כדרור וביטחון עם הכדור, כניסות לסל (צעד וחצי ימין/שמאל, מעבר טבעת, 2 רגליים כמשהו לשלוט בו), מודעות לקליעה וטכניקה בסיסית.

ילדים א׳ - נערים ב׳: דרייב אנד קיק דגש להוספת משחק חדירות והעלאת הרמה, כניסות מתקדמות, קליעה קליעה קליעה, מסירה מסירה מסירה.

נערים י - נוער: שני צעדים למעלה. משחק חסימות.

הגנה:

קטסל: מודעות ולחץ על כדור.

ילדים נערים: לחץ מגרש שלם, סטאנטים, עזרה, תקשורת ושיבושי חסימות.

נוער: אזורית.

ברק דמציאן (כפר סבא):

הגנתית - לחץ על הכדור ובגילאים מסויימים כל המגרש על מנת לשחק באינטנסיביות גבוהה ככל שניתן.

התקפית - משחק ריצה! רוצים לייצר מצב קליעה מהיר ולעבור את החצי במסירה - הדרישה היא לשחק מהר גם אם עולה באיבודי כדור בשלב ראשון.

דניאל ששר (ירושלים):

חשוב לי מאוד הגנה אגרסיבית על הכדור, עבודה מעולה בריבאונד, שליטה במשחק המעבר (ז"א משחק מהיר וירידה מהירה להגנה), ובהתקפה - למסור את הכדור ולשמור על ריווח בכל מצב.

ברמה המקצועית חשוב לי שבכל הרמות הרוב המוחלט של האימון יהיה במצבי משחק, ככה ששחקן באימון פוגש כל הזמן את ההקשר שהוא יפגוש במשחק. זה קריטי בעיני, ומפתח כדי לגדל שחקני כדורסל ולא טכנאי כדורסל. מבחינת שכבות - קשה לי מאוד לענות על זה, ואני פחות מאמין בגישה של נושאים שמתאימים לגילאים כאלו ולא לאחרים. בעיני זה תלוי מאוד ברמה של כל קבוצה וכל שחקן. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לשחקנים, ולא לגילאים שלהם.

יהוא אורלנד (עמק חפר):

סגנון משחק - מהיר (הגנתית והתקפית).

קט-סל/ילדים: יכולת כדרור בדגש על קצב ועוצמה, מסירות מגוונות, מוכנות וטכניקת קליעה.

נערים/נוער: יכולת כדרור בדגש על קצב ועוצמה, מסירות מגוונות, מוכנות וטכניקת קליעה, יציאה מחסימות, שימוש נכון ויעיל בפיק-אנד-רול.

מתן בירנבאום (עמק יזרעאל):

באופן כללי - המטרה שלנו היא לשחק קבוצתי, מהיר ואינטנסיבי.

קט-סל וילדים: משחק חופשי אשר מדגיש את התנועה בלי כדור ומאפשר לשחקנים להתנסות בכל התפקידים.

נערים ונוער: בקבוצת גיל זו אנחנו משלבים בין משחק חופשי למשחק מסודר ומובנה יותר בו כבר מתחילים לשחק יותר לפי עמדות.

באופן כללי מנסים לנתח לאילו עמדות יתאימו השחקנים המוכשרים יותר שיהיו גדולים ולכוון אותם לעמדות אלו כבר מגיל צעיר.

נתי כהן (אשדוד):

סגנון המשחק אותו אני רוצה להנחיל במועדון - הגנה אגרסיבית עם מחוייבות אישית וקבוצתית תוך הבנת ההגנה על כל מרכיביה. דבר שני מעבר מהיר בין ההגנה להתקפה. דבר נוסף ללמד את הקבוצות לשחק חכם ונכון עם קריאת מצבים וקבלת החלטות נכונות בהתאם להגנת היריבות ועם חשיבה לעתיד השחקן ברמה הבאה.

לכל שכבת גיל יש תוכנית שנתית עם מטרות קצרות וארוכות טווח, משכבה לשכבה יש התקדמות בנושאים והדברים בנויים על קשר בין השכבות, כל שכבה זה שלב אחד בפרמידה לבניית השחקן.

יש תהליכים ארוכי טווח שאותם אנחנו מתחילים כבר בקט סל, כל הצד ההתקפי, יסודות המשחק הבסיסיים, כל היסודות נבנים בהדרגתיות ובהתיחסות לגיל ולרמה.

בהמשך משכבת ילדים מכניסים את נושא קבלת ההחלטות ועבודה תחת לחץ וכן את נושא ההגנה מהבסיס ועד הקבוצתי, נושא זה מתפתח עם השנים ומותאם לגיל ולחוקי הליגות השונות.

עידן אוסטרייך (גלבוע מעיינות):

ברמה הכללית: אנחנו רוצים שכל קבוצה שלנו שתייצג את רוח המועדון: הדדיות, שיתוף פעולה, רוח יחידה, אחריות אישית וקבוצתית, אנרגיות גבוהות, והכי חשוב רוח הקבוצה היא לפני הפרט. על המגרש אנחנו רוצים טירוף, אינטנסיביות, אגרסיביות, והכי חשוב תשוקה, והכל בספורטיביות והגינות. הציפייה הכי גדולה שלנו מהשחקנים, ועובדי המועדון, זה הרצון ללמידה והתפתחות.

עידן לנקרי (הרצליה):

השאיפה שלנו היא לקיים סגנון משחק המאפשר מקום ליצירתיות והתפתחות אישית (גם של המאמנים), חשוב לי מאוד שהשחקנים יבינו את המשחק ברמה גבוהה, בגילאים הבוגרים יותר אני שואף ליוזמה הגנתית והתקפית ולא לקיום של תבניות קבועות ושגרתיות.

קט סל: הרגלי אימון, ביסוס טכני, בניית בסיס תנועתי, חופש רב לטעות, משחק חופשי בעיקרו, כללי הגנה בסיסיים בלבד.

ילדים: ביסוס הרגלי אימון, קצב גבוה, ללא תבניות, חופש רב לטעות, בניית בסיס גופני תואם גיל, מחויבות בהגנה, תעוזה.

נערים: בניית היכולת הגופנית הספציפית, טיפוח כישורי האישיות של השחקנים המובילים, הגנה יוזמת ומפתיעה ולא מקובעת על כללים, משחק התקפה הכולל שימוש בחסימות גם לכדור, בהתקפה סיומות בסט של 4 בחוץ ואחד בפנים וכו'.

נוער: דומה לנערים ובדגש רב יותר על ההישג הקבוצתי.

עידן פלדה (הפועל תל אביב):

יש, כמובן, הפרדות בין הגילאים מבחינת חומר לימוד. סגנון משחק כמה שיותר מהיר. אין סגנון אחד מובנה מכיתות ה' עד י"ב. זה מותאם לגיל. הדגש הכי גדול הוא על הצד ההגנתי – לחץ על הכדור ואינטנסיביות.

להוציא כמה שיותר שחקנים בוגרים ובני אדם טובים. דורשים לעשות את המקסימום ברמה הפיזית. לימוד יסודות מקבל דגש גדול והוא בנוי בהדרגה מגיל צעיר עד גיל נוער בהתאמה למה שכל אחד צריך לשפר.

רוני קאן (קרית טבעון):

סגנון משחק: קצב מהיר, אגרסיביות ולחץ על כדור, יצירתיות התקפית, לחייב שחקנים לקבל החלטות ולקחת אחריות. דגש על קליעה משלוש כמרכיב משמעותי במשחק.

קטסל - תנועתיות, בסיס אתלטי עשיר ומגוון, כניסות/יכולת מסירה/כדרור בשתי ידיים. קליעה גם מטווח רחוק פחות דגש על טכניקה.

ילדים - טכניקת קליעה, שינויי כיוון ושליטה בקצב מגרש פתוח, הגדלת טווח קליעה, יתרון מספרי, ריווח התקפי, אחד על אחד מצבים שונים, בסיס הגנתי - מניעת מסירה, בוקסאאוט. המשך דגש על פיתוח קואורדינציה ותנועתיות ופיתוח מנטליות קשוחה ותחרותית.

נערים - דגש על הגנה אישית, שימוש בהנדאוף, תחילת עבודה לפי תפקידים, רוטציות הגנתיות, משחק מעבר וטרנזישן הגנתי, שיבוש חסימות ומשחק חופשי בהתקפה עם קבלת החלטות. כניסה לעבודה עקבית וספציפית בחדר כוח ובמגרש.

נוער - שילוב הגנה אזורית והתקפה נגד אזורית, הכוונה לתפקידים במגרש, דגש רב על עבודה אתלטית במגרש ובחדר כוח, משחק מעבר שמותאם לשחקני הקבוצה, עבודה פרטנית עם המוכשרים ומכווני המטרה בנפרד, תיאום ציפיות מדוייק עם כל שחקן ושחקן.

רפי בוגטין (רחובות):

הכדור כגורם מחבר, מבט לסל עם קבלת הכדור, 2-3 כדרורים בקו ישר לסל, 4 שניות למעבר התקפי. מערך התקפה 5 פתוח. חסימות מכיתה ח' ומעלה. הגנה לוחצת וסגירת קווי מסירה. פתרונות אגרסיביים לחסימות.

בקט-סל: טכניקה בסיסית, שילוב משחקים מגוונים להגברת יצירתיות. טקטיקה אישית. טקטיקה קבוצתית בסיסית.

בילדים: יצירתיות והנאה מהמשחק, שיפור טכניקה וטקטיקה אישית בהגנה ובהתקפה, המשך טקטיקה קבוצתית בסיסית.

בנערים: עבודה מאסיבית ברמת הטכניקה, פיתוח הגנת היחיד, טקטיקה אישית בהתקפה ובהגנה, המשך לימוד טקטיקה קבוצתית בהתקפה ובהגנה.

בנוער: דרישות ספציפיות ברמה הטכנית והטקטית לפי עמדות, יכולת לשחק לפחות בשתי עמדות, עליית מדרגה באימון יכולות אישיות בהגנה ובהתקפה ברמה הטכנית והטקטית, קידום משימות במגרש ומחוץ לו, שימוש יותר גדול בווידאו.

תומר בן חמו (ברנר):

לחץ תמידי על הכדור ומשחק ריצה בכל הזדמנות כבר בגילאים הצעירים, כמובן שמותאם לרמה ולגיל.

משום שזה הקו שאני מנחה באגודה,  מאוד חשוב לי שבכל שכבות הגיל אני אראה במשחקים את הנקודות שציינתי. כמו כן ככל שעולים בגיל, משחק הריצה קצת יותר מורכב.

לחזרה לעמוד הראשי של הפרויקט לחצו כאן

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג