הקושי באימונים בתנאי בידוד

הסגר הקרוב מעמיד בפנינו, מאמנים וספורטאים כאחד, אתגרים גדולים מאוד בשמירה על כושר משחק ורמת ביצועים בכל ענפי הספורט ושכבות הגיל, ממש לפני שהעונה מתחילה. בסדרת פוסטים בשבועות הקרובים ננסה ללמוד איך בכל זאת אפשר להתאמן באפקטיביות ולמרות הקשיים, לשמר את היכולות שלנו ואף לשפר אותן!

צילום:
Damir Spanic on Unsplash


בפוסט הזה נדבר על מה הוא הקושי המרכזי באימונים בתנאי בידוד ואילו מכשולים הוא מציב בדרכנו.

בזמן שהגבלות הקורונה על ספורט ברחבי העולם הגיעו ועודן מגיעות לשיא נוקשותן, מתעוררת בעיה של ממש עבור הספורטאים והמאמנים – איך שומרים על יכולות ביצוע, שלא לומר ממשיכים לשפר אותה, בתנאי סגר? איך אפשר להמשיך להתאמן בצורה אפקטיבית ללא סביבת עבודה רלוונטית, חברי קבוצה, יריבים או לפעמים אפילו ציוד בסיסי לענף? מעבר להיבטים הנפשיים, המוטיבציוניים והמתודיים שישפיעו על כל סוג אימון שנבחר לעשות בתקופה שכזו, אימון ענפי מאותגר באופן מוגבר על ידי המגבלות משום שהן עשויות לנטרל את היסוד המרכזי ביותר שלו - מידת הייצוגיות לתחרות (כלומר, כמה האימון דומה לתחרות/משחק).

אחת התאוריות המבוססות ביותר בעולם הלמידה המוטורית היא ה-TIE:

theory of identical elements

התאוריה הזו, שנתמכת בראיות מחקריות רבות, חוזה שככל שיהיו באימון יותר אלמנטים שדומים לתחרות יעלה הסיכוי שהאימון ישפר את הביצוע בתחרות (3).

למשל- בניסוי של מוראדי ואחרים (Moradi et al) על לימוד זריקות עונשין בכדורסל, 28 סטודנטים ללא ניסיון קודם חולקו ל-2 קבוצות: קבוצה שהתאמנה בתנאי ראייה מלאים ורגילים וקבוצה שהתאמנה בתנאי חושך מוחלט, כשרק הלוח והטבעת זוהרים (הסטודנטים לא יכלו לראות את הכדור או את הגוף שלהם).

מה הם מצאו? במבחנים שביצעו 2 הקבוצות מיד אחרי האימונים ועשרה ימים אחרי האימונים נמצא שכל קבוצה השתפרה בסוג האימון שהיא עברה. כלומר, מי שהתאמנו על זריקות עונשין בתנאי ראייה מלאים ביצעו טוב יותר כשנבחנו בתנאים הללו ופחות טוב כשזרקו בחושך, ומי שהתאמנו על זריקות עונשין בחושך ביצעו טוב יותר כשהם זרקו בחושך מאשר כשהם זרקו בתנאי ראייה מלאים (1).

הממצאים האלה ממחישים היטב את TIE וגם משקפים עבורנו את הבעיה באימונים בסיטואציה של סגר – האלמנטים בין האימון לתחרות לא יכולים להיות זהים עבור רוב הספורטאים.

בנקודה הזו צריך לומר שברמה האינטואיטיבית זה לא נראה בהכרח בעייתי. נראה שסל מאולתר בגינה מספיק לכדורסלן בשביל לתרגל את רוב הפעולות שלו, ובשביל שחקן הכדורעף לתרגל עילית ותחתית מול הקיר עשוי לספק תחליף לחבר לקבוצה שמשתף איתו פעולה. אך מסתבר שהבעיה קצת יותר מורכבת מכפי שנדמה:

במחקר על שחקני קריקט, למשל (3), נמצא שהם חובטים בצורה שונה לחלוטין כשמדובר בכדור שהוגש על ידי מכונת כדורים, ממכונת כדורים + וידאו של מגיש אמיתי, או ממגיש אמיתי. כלומר, התפיסה שלהם (מה שהם רואים או מרגישים) שינתה את הדרך בה ביצעו ברמה המוטורית. ממצאים דומים נצפו גם בכדורסל, כדורעף, כדורגל וענפים נוספים (2,4).

במילים אחרות, הבעיה במידת הייצוגיות למשחק לא מסתכמת רק בביצוע הטכני או המיקוד המשימתי שעבורם דרוש בחלק מהמקרים ציוד בסיסי בלבד, אלא גם בתפיסה של הספורטאי. התפיסה של הספורטאי היא אלמנט שמותנה בדינאמיות של התחרות והוא קשור בצורה בלתי ניתנת להפרדה בפעולה, כך שאם ציוד עשוי להספיק כדי לתרגל עבודה מוטורית גרידא, על מנת להתאמן על עבודה מוטורית שבאמת דומה לתחרות יש לשחזר את היריבים, הקהל, הלחץ, הספייסינג והמהירות של התחרות, וזו כבר משימה הרבה יותר קשה.

אז האם הכל אבוד? לא בטוח.

בשבועות הקרובים נלווה אתכם כאן בסדרת פוסטים שתעסוק באיך אפשר להתאמן בבידוד. נענה על סוגיות כמו איך אפשר לשחזר את אי הוודאות של המשחק, את הלחץ, את הגיוון התנועתי, את היריבים, ואף נציג דוגמאות מוחשיות ורלוונטיות לעבודה אפקטיבית ואיכותית גם עם מעט מאוד ציוד ואפשרויות להתאמן.

תעקבו, יהיה מעניין.

פוסט שני בסדרה: שימוש בציוד כדי להפוך אימון דומה למשחק.

פוסט שלישי בסדרה: למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה.

פוסט רביעי בסדרה: אימון עם חסימת ראייה

פוסט חמישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -1

פוסט שישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -2

פוסט שביעי בסדרה: שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

מקורות:

1. Moradi, J., Movahedi, A., & Salehi, H. (2014). Specificity of learning a sport skill to the visual condition of acquisition. Journal of motor behavior, 46(1), 17-23.‏

2. Araújo, D., Hristovski, R., Seifert, L., Carvalho, J., & Davids, K. (2019). Ecological cognition: expert decision-making behaviour in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 12(1), 1-25.‏

3. Liu, S., Ferris, L. M., Hilbig, S., Asamoa, E., LaRue, J. L., Lyon, D., ... & Appelbaum, L. G. (2020). Dynamic Vision Training Transfers Positively to Batting Performance Among Collegiate Baseball Batters. bioRxiv.‏

4. Gorman, A. D., & Maloney, M. A. (2016). Representative design: Does the addition of a defender change the execution of a basketball shot?. Psychology of Sport and Exercise, 27, 112-119.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג