הקושי באימונים בתנאי בידוד

הסגר הקרוב מעמיד בפנינו, מאמנים וספורטאים כאחד, אתגרים גדולים מאוד בשמירה על כושר משחק ורמת ביצועים בכל ענפי הספורט ושכבות הגיל, ממש לפני שהעונה מתחילה. בסדרת פוסטים בשבועות הקרובים ננסה ללמוד איך בכל זאת אפשר להתאמן באפקטיביות ולמרות הקשיים, לשמר את היכולות שלנו ואף לשפר אותן!

צילום:
Damir Spanic on Unsplash


בפוסט הזה נדבר על מה הוא הקושי המרכזי באימונים בתנאי בידוד ואילו מכשולים הוא מציב בדרכנו.

בזמן שהגבלות הקורונה על ספורט ברחבי העולם הגיעו ועודן מגיעות לשיא נוקשותן, מתעוררת בעיה של ממש עבור הספורטאים והמאמנים – איך שומרים על יכולות ביצוע, שלא לומר ממשיכים לשפר אותה, בתנאי סגר? איך אפשר להמשיך להתאמן בצורה אפקטיבית ללא סביבת עבודה רלוונטית, חברי קבוצה, יריבים או לפעמים אפילו ציוד בסיסי לענף? מעבר להיבטים הנפשיים, המוטיבציוניים והמתודיים שישפיעו על כל סוג אימון שנבחר לעשות בתקופה שכזו, אימון ענפי מאותגר באופן מוגבר על ידי המגבלות משום שהן עשויות לנטרל את היסוד המרכזי ביותר שלו - מידת הייצוגיות לתחרות (כלומר, כמה האימון דומה לתחרות/משחק).

אחת התאוריות המבוססות ביותר בעולם הלמידה המוטורית היא ה-TIE:

theory of identical elements

התאוריה הזו, שנתמכת בראיות מחקריות רבות, חוזה שככל שיהיו באימון יותר אלמנטים שדומים לתחרות יעלה הסיכוי שהאימון ישפר את הביצוע בתחרות (3).

למשל- בניסוי של מוראדי ואחרים (Moradi et al) על לימוד זריקות עונשין בכדורסל, 28 סטודנטים ללא ניסיון קודם חולקו ל-2 קבוצות: קבוצה שהתאמנה בתנאי ראייה מלאים ורגילים וקבוצה שהתאמנה בתנאי חושך מוחלט, כשרק הלוח והטבעת זוהרים (הסטודנטים לא יכלו לראות את הכדור או את הגוף שלהם).

מה הם מצאו? במבחנים שביצעו 2 הקבוצות מיד אחרי האימונים ועשרה ימים אחרי האימונים נמצא שכל קבוצה השתפרה בסוג האימון שהיא עברה. כלומר, מי שהתאמנו על זריקות עונשין בתנאי ראייה מלאים ביצעו טוב יותר כשנבחנו בתנאים הללו ופחות טוב כשזרקו בחושך, ומי שהתאמנו על זריקות עונשין בחושך ביצעו טוב יותר כשהם זרקו בחושך מאשר כשהם זרקו בתנאי ראייה מלאים (1).

הממצאים האלה ממחישים היטב את TIE וגם משקפים עבורנו את הבעיה באימונים בסיטואציה של סגר – האלמנטים בין האימון לתחרות לא יכולים להיות זהים עבור רוב הספורטאים.

בנקודה הזו צריך לומר שברמה האינטואיטיבית זה לא נראה בהכרח בעייתי. נראה שסל מאולתר בגינה מספיק לכדורסלן בשביל לתרגל את רוב הפעולות שלו, ובשביל שחקן הכדורעף לתרגל עילית ותחתית מול הקיר עשוי לספק תחליף לחבר לקבוצה שמשתף איתו פעולה. אך מסתבר שהבעיה קצת יותר מורכבת מכפי שנדמה:

במחקר על שחקני קריקט, למשל (3), נמצא שהם חובטים בצורה שונה לחלוטין כשמדובר בכדור שהוגש על ידי מכונת כדורים, ממכונת כדורים + וידאו של מגיש אמיתי, או ממגיש אמיתי. כלומר, התפיסה שלהם (מה שהם רואים או מרגישים) שינתה את הדרך בה ביצעו ברמה המוטורית. ממצאים דומים נצפו גם בכדורסל, כדורעף, כדורגל וענפים נוספים (2,4).

במילים אחרות, הבעיה במידת הייצוגיות למשחק לא מסתכמת רק בביצוע הטכני או המיקוד המשימתי שעבורם דרוש בחלק מהמקרים ציוד בסיסי בלבד, אלא גם בתפיסה של הספורטאי. התפיסה של הספורטאי היא אלמנט שמותנה בדינאמיות של התחרות והוא קשור בצורה בלתי ניתנת להפרדה בפעולה, כך שאם ציוד עשוי להספיק כדי לתרגל עבודה מוטורית גרידא, על מנת להתאמן על עבודה מוטורית שבאמת דומה לתחרות יש לשחזר את היריבים, הקהל, הלחץ, הספייסינג והמהירות של התחרות, וזו כבר משימה הרבה יותר קשה.

אז האם הכל אבוד? לא בטוח.

בשבועות הקרובים נלווה אתכם כאן בסדרת פוסטים שתעסוק באיך אפשר להתאמן בבידוד. נענה על סוגיות כמו איך אפשר לשחזר את אי הוודאות של המשחק, את הלחץ, את הגיוון התנועתי, את היריבים, ואף נציג דוגמאות מוחשיות ורלוונטיות לעבודה אפקטיבית ואיכותית גם עם מעט מאוד ציוד ואפשרויות להתאמן.

תעקבו, יהיה מעניין.

פוסט שני בסדרה: שימוש בציוד כדי להפוך אימון דומה למשחק.

פוסט שלישי בסדרה: למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה.

פוסט רביעי בסדרה: אימון עם חסימת ראייה

פוסט חמישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -1

פוסט שישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -2

פוסט שביעי בסדרה: שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

מקורות:

1. Moradi, J., Movahedi, A., & Salehi, H. (2014). Specificity of learning a sport skill to the visual condition of acquisition. Journal of motor behavior, 46(1), 17-23.‏

2. Araújo, D., Hristovski, R., Seifert, L., Carvalho, J., & Davids, K. (2019). Ecological cognition: expert decision-making behaviour in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 12(1), 1-25.‏

3. Liu, S., Ferris, L. M., Hilbig, S., Asamoa, E., LaRue, J. L., Lyon, D., ... & Appelbaum, L. G. (2020). Dynamic Vision Training Transfers Positively to Batting Performance Among Collegiate Baseball Batters. bioRxiv.‏

4. Gorman, A. D., & Maloney, M. A. (2016). Representative design: Does the addition of a defender change the execution of a basketball shot?. Psychology of Sport and Exercise, 27, 112-119.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג