שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

היעדר אי הוודאות באימון בתנאי בידוד (כלומר המחסור ביריבים, עייפות משתנה, לחץ וכיו"ב) מקטין את הסיכוי שלו להיות אפקטיבי ולעבור למשחק. אליה פורמן מראה כיצד מניפולציות על הציוד עשויות לפצות על המחסור הזה ולשדרג את האימון משמעותית!

צילום:
Quino Al on Unsplash

בפוסט הקודם הראינו שיש חשיבות גדולה לעד כמה האימון ייצוגי לתחרות, כלומר עד כמה האימון כולל אלמנטים שדומים לסביבה בה הספורטאי מתחרה. מצד שני, הדגשנו שבתנאי סגר מאתגר מאוד לפתח סוג כזה של אימון בעיקר משום שקשה לשחזר את הדינמיות של התחרות סביב אלמנטים כמו לחץ זמן, יריבים, שינויים תכופים בתפיסה, או במילים אחרות – קשה מאוד לשחזר את אי הוודאות (או הכאוס) של התחרות.

אחת הדרכים היותר מעניינות ומבוססות-ראיות להעלאת רמת הכאוס באימון הביתי או בכלל, היא באמצעות מניפולציות על הציוד.

בתנאי מעבדה הביצועים המוטוריים עם ציוד מסוים למטרה מסוימת יפיקו ככל הנראה תנועה דומה עם תוצאה דומה עבור אותו הספורטאי, אך בזמן תחרות הביצועים המוטוריים מושפעים מתנאים ואילוצים שמשתנים בתכיפות. למשל, נוכחות של יריב שמשנה במעט (או בהרבה) את הזריקה/בעיטה/מסירה (1). למשל, רמת עייפות מתגברת שמעלה את רמת הקושי בייצור עוצמת חבטה זהה ונחוצה מול כדור בייסבול או טניס (2).

לפיכך, הניסיון שלנו לשפר היכולת של הספורטאי לייצר תנועות גמישות וסתגלניות שמגיבות לסיטואציות מלאות באי וודאות, הוא קריטי על מנת להפוך את האימון לאפקטיבי. בהקשר זה, השימוש בציוד בתנאי בידוד עשוי להיות פתרון יצירתי.

בסקירת ספרות של בוסזארד ואחרים (Buszard et al) נמצא ששימוש בציוד מותאם לילדים (ציוד קל יותר או נוח יותר לאחיזה) שיפר את היכולת שלהם להגיע לסיטואציות משחק מגוונות יותר ואת האפקטיביות של האימון בענפים כמו טניס, כדורעף וכדורסל.

נמצא למשל שכשילדים משחקים כדורסל עם כדור קל יותר, הם מפתחים טכניקת קליעה אפקטיבית יותר ומגיעים ליותר מצבי 1*1 במשחק. גם מחבט טניס קל יותר לאחיזה עודד את הספורטאים הצעירים לחבוט יותר פעמים ולהתנסות ביותר מצבי משחק באימון (3). מה הסיבה? מסתבר שלשינוי בציוד יש השפעה על יכולת ההתארגנות המוטורית של הספורטאי (Self-organization), כלומר, עבודה מול ציוד במשקל וגודל שונים מהנורמה יאלץ אותו למצוא פתרונות תנועתיים כדי להפיק את אותה תוצאה (ציוד כבד/קל יותר ידרוש גיוס שרירי שונה ואולי אפילו שימוש בטכניקה אחרת כדי להשיג את אותה תוצאה - קליעה, מעבר שחקן וכו') (4).

הנקודה המעניינת והרלוונטית מבחינתנו בהקשר הזה היא שאת האפקט של Self-organization הספורטאים בדרך כלל חווים באופן טבעי בזמן משחק או במהלך אימון אפקטיבי. היריבים, הלחץ, חברי הקבוצה שלהם והעייפות מאלצים אותם להשתמש בוויסות כוח ובאדפטציות שונות של הטכניקה שלהם כדי להמשיך להיות סתגלנים במצבים השונים ולהיות עקביים בהשגת התוצאה. מסתבר שהמניפולציות על הציוד עשויות לאפשר לנו להשיג השפעה דומה גם בלי האפקט המלא של סביבת התחרות. למשל, במחקר על שחקני הוקי נבדק ההבדל בשיפור יכולת הסלאלום שלהם על קרח אחרי אימון עם דיסקית רגילה, לעומת היכולת שלהם אחרי אימון עם דיסקית הוקי ללא מרכז מסה קבועה (סוג של כדור משוגע/וואקו בול). הדיסקית החריגה אילצה את הספורטאים לווסת את התנועות שלהם ולהתאים אותן לתגובות לא צפויות של הדיסקית באימון, כך שבדומה למשחק הופעל עליהם אפקט רחב של אי וודאות (כפי שבמשחק תגובות היריב או הסיטואציה הספציפית מאלצות אותם להיות מסוגלים לשנות טכניקה בשביל אות אותו הסללום)(5).

מה נמצא? האימון עם הדיסקית ללא מרכז מסה שיפר את הספורטאים באופן מובהק בסללום על הקרח לעומת הדיסקית הרגילה, ללא קשר לרמת הספורטאים והניסיון שלהם.

מחקר אחר של סקוט וגריי (Scott & Gray) מצא ששימוש במשקל שונה של מחבטים בבייסבול הצליח לשפר מאפיינים מסוימים בחבטה. למשל, שחקני בייסבול עם בעיות טכניות בטיימינג של החבטה הרוויחו מהאימון עם מחבטים כבדים - המשקל של המחבט הכבד יותר הקטין את היכולת שלהם להניף אותו בזמן שהם רגילים להניף (כיוון שלוקח לו יותר זמן להגיע למיקום מול הכדור בהשוואה למחבט רגיל), מה שאילץ אותם להיות הרבה יותר מדויקים בטיימינג של החבטה, אפקט שנשמר גם כשהם חזרו למחבט הרגיל (2).

אז מה היה לנו עד עכשיו ואיך אפשר להשתמש בזה:

1. היכולת לאמן התמודדות עם אי וודאות בתחרות, כלומר היכולת להיות סתגלנים ואפקטיביים ממצבי משחק/תחרות שונים, היא קריטית בשביל להפוך את האימון למועיל. החוסר ביריבים, לחץ, מצבי משחקים וכו' דורש מאיתנו כמאמנים וספורטאים למצוא פתרון לנקודה הזו.

2. שימוש בציוד בגדלים ומשקלים שונים וציוד שלא מגיב באופן רגיל לביצוע (נניח בעיטה בכדור פוטבול לעומת בעיטה בכדורגל) עשוי להעלות את ההתמודדות של הספורטאי עם וויסות הביצועים שלו, מגדיל את אי הוודאות ואת הדמיון למצבי תחרות מהבחינה הזו.

3. אז מה עושים? בעיקר מנסים להיות יצירתיים. למשל, בעיטה לשער עם כדור כבד יותר או קל יותר עשויה לדמות מצבי עייפות שונים או סיטואציות של התמודדות עם הגנה במרחקים שונים. למשל, ריצה עם נעליים כבדות יותר עשויה לדמות מצבים של עייפות השרירים. למשל, כדרור באמצעות כדור עם מרכז מסה שונה או צורה משונה, עשוי לדמות מצבים של חוסר שליטה או מגן לוחץ.

השאלה שנותרה פתוחה כעת היא איך אפשר לדעת או לתכנן מראש כיצד תשפיע המניפולציה על ציוד על מה שאנחנו רוצים לאמן ואיך משמרים את הדמיון לתחרות גם כשהציוד שונה לגמרי ממה שאנחנו מתאמנים איתו. על כך ועוד, בפוסט הבא.

לפוסט הבא, למידה דיפרנציאלית – לספורטאים בימי הקורונה, לחצו כאן.

מקורות:

1. Gorman, A. D., & Maloney, M. A. (2016). Representative design: Does the addition of a defender change the execution of a basketball shot?. Psychology of Sport and Exercise, 27, 112-119.‏

2. Scott, S., & Gray, R. (2010). Switching tools: Perceptual-motor recalibration to weight changes. Experimental brain research, 201(2), 177-189.‏

3. Buszard, T., Reid, M., Masters, R., & Farrow, D. (2016). Scaling the equipment and play area in children’s sport to improve motor skill acquisition: A systematic review. Sports medicine, 46(6), 829-843.‏

4. Otte, F. W., Millar, S. K., & Hüttermann, S. (2019). Skill training periodisation in applied sports coaching-An introduction of the conceptual ‘PoST’framework for skill development. Frontiers in Sports and Active Living, 1, 61.‏

5. Brocken, J. E. A., van der Kamp, J., Lenoir, M., & Savelsbergh, G. J. P. (2020). Equipment modification can enhance skill learning in young field hockey players. International Journal of Sports Science & Coaching, 15(3), 382-389.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

10 מחשבות על תכנות

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג