למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

אם זה לא אינטליגנציה ולא תכניות מיוחדות לעידוד הדיבור, אז מה זה?

צילום:
Larry Crayton on Unsplash

לפרק הקודם - משחקים יפה עם אחרים - לחצו כאן.

אז למה באמת ילדים מסוימים מתחילים לדבר יותר מוקדם מאחרים?

(ובסוגריים, המחשבות שלי על ההקבלה לספורט)

אינטליגנציה? לא.

מצב כלכלי של המשפחה? לא.

כמות מילים שההורים מדברים עם הילדים? לא.

האזנה לתכניות כמו בייבי מוצארט או בייבי איינשטיין? לא.

(עושה רושם שרוב הדברים שאנחנו מניחים שתורמים להתפתחות מוקדמת הם לא נכונים, וכך הדבר לא רק לגבי דיבור או יכולת כדרור או ריצה. לקריאה נוספת על כישרון, לחצו כאן.)

התשובה היא כמות היחס שההורים נותנים לקולות, למחוות הידיים ולמילים שהילדים מוציאים.

ככל שההורים מתייחסים יותר מוקדם ויותר בצורה ספציפית למה שהילדים הביעו, ככה השפה של הילדים מתפתחת יותר מהר.

הילדים לומדים להשתמש בשרירים של הפה ובלשון בעזרת תשומת הלב של ההורים. ככל שהשפה של הילד מתפתחת, ההורה מגיב יותר לצלילים החדשים ופחות לישנים, וכך הילד לומד שאם הוא רוצה לקבל תגובה, כדאי לו לייצר עוד מהצלילים החדשים. התגובה של ההורה יכולה להיות רק מגע או ליטוף, היא אפילו לא חייבת להיות צלילים או הברות.

עם זאת, הורה שמייצר הברות (בשונה מצלילים) יגרום לילד שלו לייצר יותר הברות.

(גם בספורט זה מזכיר מאוד התפתחות של ילדים. ככל שההורה חושף את הילד/ה ליותר סוגים של ספורט, או ליותר שעות של ספורט ספציפי, הילד/ה מקבלים יותר ניסיון, הם רואים שההורה שמח אז הם ממשיכים, ואז הפידבק מהחברה הקרובה "וואו הוא ממש מוכשר" עושה את השאר.)

חשוב לזכור שהמוח שלנו זקוק להפסקות כדי שיוכל לגבש את המידע עבור עצמו. זמן משחק עצמאי ללא תגובות מההורים חשוב גם הוא להתפתחות של הילד, וצריך לציין שגם במדעי ההתנהגות משוב חלקי משיג יותר תוצאות מאשר משוב תמידי – אם כל הזמן נגיב, נקבל תוצאות פחות טובות מאשר אם נגיב מדי פעם.

(גם הסיפור של לחץ הורי על ספורטאים צעירים משתלב יפה באנלוגיה הזו. אי אפשר לתת לילד/ה לעסוק בזה 24 שעות. צריך לאפשר מנוחה פיזית, כמובן, אבל גם מנוחה נפשית. ילד/ה שמרגישים כל הזמן לחץ לבצע, בסופו של דבר יבחרו להימנע מהלחץ על ידי פרישה.)

עוד פרט מעניין הוא שילדים לומדים מילה יותר מהר ככל שהם שומעים אותה מיותר אנשים שונים. כמות הפעמים לא משנה. כל עוד כמות האנשים שאומרים את המילה יותר גדולה, הילדים מבחינים בצלילים שמרכיבים את החפץ או את המשמעות בצורה יותר טובה וכך, בעזרת השוני בקולות ובצורת הביטוי הם לומדים את המשותף בצורה הרבה יותר מהירה.

(בדומה לדיבור, גם כאן ככל שהילד/ה מקבלים אינפורמציה מיותר אנשים בתחום הספורט, כך הם יתקדמו יותר מהר. אם במקרה האנשים האלה מדברים באותה שפה ספורטיבית, כלומר באותם נושאים וכלפי אותן מטרות, ההתקדמות של הילד/ה מקבלת דחיפה רצינית קדימה.)

האם התחלה מהירה בעזרת הורים שמגיבים מוקדם והיטב מבטיחה יתרון לשארית החיים? לא, אבל היתרון הזה מחזיק מעמד עד גיל 9 בערך, גיל בו קובעים, למשל, מי מחונן ומי לא.

(כמו בדיבור, גם בספורט התחלה מוקדמת או יתרון מוקדם לא מבטיחים שהיתרון הזה יישמר. בספורט יש ילדים שמתפתחים מאוחר, או כאלה שמתחילים מאוחר ומשלימים פערים בזכות השכלה תנועתית רחבה. מומלץ מאוד לקרוא את הספר range שכתב דיוויד אפשטיין. הספר תורגם לעברית בשם מולטי טאלנט.)

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

Meditations / Marcus Aurelius

כל יום סרטון #61

כל יום סרטון #60

כל יום סרטון #59

כל יום סרטון #58

מכתבים אל סופר צעיר / קולום מק'קאן

כל יום סרטון #57

כל יום סרטון #56

כל יום סרטון #55

כל יום סרטון #54

למה לאמן?

כל יום סרטון #53

כל יום סרטון #52

כל יום סרטון #51

כל יום סרטון #50

כל יום סרטון #49

השלב של fuck it

כל יום סרטון #48

רעיונות שעוזרים להתקדם 2

כל יום סרטון #47

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם זיו ברתנא

כל יום סרטון #46

כל יום סרטון #45

כל יום סרטון #44

רעיונות שעוזרים להתקדם

כל יום סרטון #43

כל יום סרטון #42

היסטוריה של מהירות / עמית נויפלד

כל יום סרטון #41

כל יום סרטון #40

כל יום סרטון #39

כל יום סרטון #38

כל יום סרטון #37

כל יום סרטון #36

הטיית הזמינות

כל יום סרטון #35

כל יום סרטון #34

תכתבו אחד בעצמכם

כל יום סרטון #33

אמנות הכישלון

כל יום סרטון #32

כל יום סרטון #31

כל יום סרטון #30

כל יום סרטון #29

כל יום סרטון #28

כל יום סרטון #27

כל יום סרטון #26

קליעות עונשין ועקביות - לא מה שחשבנו

כל יום סרטון #25

כל יום סרטון #24

כל יום סרטון #23

Walk on warrior / John Willkom

כל יום סרטון #22

כל יום סרטון #21

כל יום סרטון #20

כל יום סרטון #19

הטיות יציגות

כל יום סרטון #18

לרצות, לתכנן, לבצע

כל יום סרטון #17

כל יום סרטון #16

כל יום סרטון #15

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג