אימון מוכוון-מומחיות / רועי סמואל

מה ההשפעה של כמות האימונים שלנו ומה ההשפעה של הדרך בה אנחנו מתאמנים על המומחיות שאנחנו מפגינים?

צילום:

פרק 4 מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי" / רועי סמואל

מה חלקו של הכישרון ומה חלקו של האימון, ובפרט - אימון מכוון לפיתוח מומחיות (deliberate practice)?

סמואל מחלק את הפרק לארבעה חלקים:

סקירת התיאוריה והמחקר מאחורי הגישה, הערכת התיאוריה והביקורת עליה, מחקרים על אימון מכוון בספורט והמלצות למחקר עתידי ויישומים מעשיים של הגישה.

הנחת היסוד היא שניתן לייחס הבדלים בביצוע לדרך אותה הם עברו ולצורת האימון שלהם.

זה מבוסס על כך שלמומחים יש יתרון רק בתחום המומחיות שלהם ולא בתחומים קרובים ועל כך שאנחנו לא יכולים לנבא הצלחה בפועל לאחר זמן ממושך לאנשים בעלי זיכרון טוב או אינטליגנציה.

מבחינת אריקסון ושותפיו, כישרון (כלומר יכולת לפני אימון מכוון) מועיל רק כאשר הוא מביא את האדם לתחילת אימון מכוון מוקדמת יותר, שבתורה מביאה לתמיכה מהסביבה בדמות השקעת כסף, משאבים, אנרגיה ועוד.

כמות שעות האימון אינה תנאי מספיק לפיתוח מומחיות ויש משמעות לסוג האימון.

הם משערים שככל שיוקדשו יותר שעות לאימון מכוון, כך תשתפר המומחיות באותו תחום.

בהמשך הוסיפו אריקסון ושותפיו שאחד האתגרים העומדים בפני מומחה הוא להימנע ממצב של עצירת התפתחות בגלל מעבר לאוטומטיות מלאה.

כדי להשתפר על המומחה למצוא עוד נקודות לשיפור ולהתמקד בהן. לאורך זמן, אדם השואף להפוך להיות מומחה ולהישאר זה צריך לשמר את המוטיבציה שלו, להמשיך להשקיע משאבים ולהתאמץ פיזית ומנטלית.

עוד על המאפיינים של האימון המכוון אפשר לקרוא בלחיצה כאן.

מרבית הביקורת על הגישה התרכזה במספר נושאים:

חוק 10,000 השעות - שאינו קיים ואף לא נרמז ככזה.

אין באמת דרישה של 10,000 שעות. ישנם תחומים שמצריכים יותר, ישנם תחומים שמצריכים פחות, ואריקסון ושותפיו בכלל כתבו על 10 שנים של אימון מכוון.

בנוסף, כמובן, לא כל ספורטאי מתחיל באותו גיל, ובענפי ספורט שונים (למשל רוגבי והתעמלות אמנותית) אפשר להתאמן מספר שונה של שעות בכל יום.

אמינות הדיווח - רוב המחקרים מתבססים על דיווח עצמי שלא בהכרח משקף את מה שהתרחש במציאות מספר שנים אחורה.

האם האדם שמדווח זוכר בדיוק כמה משוב קיבל, איך קיבל, ואם הייתה לו מוטיבציה? לא בטוח.

מה נחשב אימון מכוון - בעיני אריקסון ושותפיו תחרות לא נחשבת אימון מכוון, אבל היא בהחלט חשובה בהתפתחות הספורטאים. גם

אימונים שמתבצעים לשם הנאה (לשימור המוטיבציה) ולשם תרגול מרכיבים שהספורטאי כבר הצליח להתמחות בהם (כמו למשל קליעה בכדורסל), הם חלק חשוב מהתהליך של הספורטאי, למרות שאינם מהווים אימון מכוון.

מה נחשב מהנה - אריקסון ושותפיו טענו שאימון מכוון הוא אינטנסיבי וממוקד ולכן לא בהכרח מהנה עבור האדם המבצע אותו.

מחקרים אחרים הראו שתחומים מסוימים שאמורים להיתפס לא מהנים הם דווקא כן עבור הספורטאים. הדבר מעלה שאלה - האם התבצע שם אימון מכוון או לא?

הרוב המוחלט של החקורים גם ממליץ לא להתחיל באימון מכוון (בהנחה שאינו מהנה) בגיל צעיר מדי, ובמידת האפשר לחכות לגיל ההתבגרות. בגיל מוקדם יותר יש לדגום מספר רב של תחומים וענפים, לפתח עניין ומוטיבציה פנימית ולאפשר לילדים ליהנות.

עוד על הביקורת על גישת האימון המכוון אפשר לקרוא בלחיצה כאן.

אימון מכוון בספורט:

לפי אריקסון, אימון מכוון בספורט מתבטא בהדרכה אחד על אחד של הספורטאי על ידי מאמן שמציג תרגילי אימון עם יעדים ברורים ונותן משוב מיידי ואפשרויות לחזרתיות.

לא רבים הענפים בהם ישנה אפשרות לקיום כל התנאים.

בענפים מסוימים לוקח יותר זמן להגיע למומחיות (אולי משום שיש יותר מתחרים על מקום בנבחרת הלאומית או בליגה הראשונה), ותמיד מומחים מתאמנים יותר שעות ברמת היכולת הגופנית ובכמות האימונים המאורגנים.

במחקר אחר שחקנים שקיבלו חוזה מקצועני סביב גיל 16 לא הראו הבדל בכמות השעות של האימונים המאורגנים אבל כן הראו הבדל בכמות המשחקים החופשיים עליהם דיווחו.

החוקרים הסכימו שכדי להגיע למומחיות בכדורגל רצוי להתמקד במעט ענפי ספורט בגיל צעיר ולהשקיע שעות רבות במשחק חופשי ובאימון בתחום העיקרי. 

במחקר שבחן אצנים למרחק 100 מטרים, נראה שרובם זוהו כמהירים בצורה יוצאת דופן עוד לפני שהתחילו באימון במסגרת מסודרת.

החוקרים טוענים שמכיוון שספרינט הוא יכולת בסיסית במספר גדול של ענפי ספורט, תיאוריית האימון המכוון לא משקפת בצורה מספיק טובה את חשיבות היכולות המולדות.

מחקר נוסף על ספורטאים בריטיים שהגיעו לאולימפיאדה הראה שרובם השיגו מומחיות בפחות מ-10 שנים.

נטען שעיסוק בסוגי ספורט אחרים עשוי לאפשר העברה של יכולות ולקצר את כמות הזמן שיש לעסוק בתחום בו שואפים להגיע למומחיות.

מחקר נוסף שבחן כדורעפנים וכדורסלנים באסטוניה הראה קשר בין המוטיבציה הפנימית לבין עיסוק באימון מכוון ואישש את התיאוריה.

במחקר שחיפש קשר בין סוגי תשוקה (הרמונית או אובססיבית) לבין עיסוק באימון מכוון, נמצא קשר חיובי גדול יותר בין תשוקה הרמונית (בריאה, מתוך מוטיבציה פנימית) לבין אימון מכוון, מאשר הקשר בין תשוקה אובססיבית (לא בריאה, לרוב מתוך מוטיבציה חיצונית).

מטה-אנליזה שהתבצעה בשנת 2016 על 33 מחקרים הראתה שאימון מכוון הסביר כ-18% משונות בביצוע בין מומחים לאחרים, כאשר ככל שרמת המומחיות עולה, חשיבות האימון המכוון בהבדל בין הספורטאים יורדת.

זה הגיוני, כי ככל שמתמחים יותר, קשה יותר להשתפר או למצוא נושאים להתמקד בהם כדי להתמחות עוד יותר.

ישנם אנשים שטוענים שזה חוסר אחריות להגיד לאנשים שהם יכולים הכול אם רק יתאמנו מספיק.

ישנן מגבלות פיזיות, פסיכולוגיות או אחרות שאנחנו נולדים איתן. לא כל אחד יכול להיות הכי מהיר בעולם. סיבי שריר לבנים הם משהו שלא ניתן לרכוש באמצעות אימון.

זו ממילא אינה הטענה של תיאוריית האימון המכוון, אז נניח לכך.

חשוב בעתיד יהיה לבדוק לגבי תקפות התיאוריה באמצעות דיווח יותר עדכני (סקרים ויומני ביצוע) ולא רק במבט לאחור של מספר שנים.

הדבר ייתן נקודת מבט יותר ברורה לגבי תוכן האימונים, המשוב וההתקדמות הנובעת בעקבותיהם.

עוד יש לקחת בחשבון את המוכנות הפיזית והפסיכולוגית של הספורטאים כדי לשאת את הקושי הכרוך באימון מכוון.

הדבר נכון גם ברמת האימון הבודד וגם לאורך חודשים או שנים.

עוד היבט שניתן להפנות אליו זרקור בהמשך המחקר הוא סביבות שמקדמות אימון מכוון.

הספורטאים עשויים לפתח מומחיות גם כאשר הם באסיפה קבוצתית או כאשר הם כותבים ביומן של עצמם.

ולבסוף, חשוב יהיה לחבר את התיאוריה של האימון המכוון לשנות האימון המוקדמות, בהן מומלץ לילדים לדגום מספר גדול של ענפי ספורט ולשחק משחק חופשי.

לחצו כאן כדי לחזור לפוסט המרכזי עם הקישורים לכל הפוסטים מהספר.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג