שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

הקבוצות הגדולות אי פעם מחזיקות בקפטנים בעלי תכונות מסוימות שאיפשרו להם להגיע לאן שהגיעו. פוסט שלישי בסדרה - הובלת מים.

צילום:

רוצים לדעת עוד על הספר The Captain Class? לחצו כאן.

לפרק הראשון בסדרה - עקשנות - לחצו כאן.

לפרק השני בסדרה - תחמנות - לחצו כאן.

כאשר אריק קנטונה האגדי הושעה מכדורגל למספר חודשים, הפריע לו מאוד שהשחקן שהחליף אותו בתור קפטן של נבחרת צרפת היה דידיה דשאן. דשאן הוא שחקן מוגבל, אמר קנטונה, התפקיד היחיד שלו היה להעביר כדורים לשחקנים היותר טובים. הדבר הכי טוב שיש לומר על דשאן, הוסיף קנטונה, זה שהוא porteur d’eau, מוביל מים.

דשאן לא היה יהיר אבל היה גאה. הוא כבר הוביל בעבר קבוצות לתארים אירופאיים. הוא סיפר שהוא ניגש לקנטונה וביקש לדעת למה הוא התכוון באמירות האלה. קנטונה אמר לו לשכוח מזה. דשאן הפתיע את כולם כשאמר להם "לא אכפת לי להיות מוביל מים."

דשאן אמר בעבר ש"אי אפשר שכולם בקבוצה יהיו ארכיטקטים. צריך כאלה שיניחו את הלבנים במקומן." דשאן היה זה שמוסר לזידאן, ודשאן לא היה קפטן של אלופת אירופה לולא זידאן, אבל זידאן גם היה תלוי בדשאן, הוא היה צריך שמישהו יעביר אליו את הכדורים.

שחקנים ענקיים כמו ג'ורדן, פלה או בייב רות' היו כל כך גדולים בעיניי הציבור, שהציבור פשוט הניח שהם מנהיגים. בקבוצות הגדולות, שחקנים לא נוהגים לערער על ההנחה הזו. האוהדים, אחרי הכול, משלמים כדי לצפות בכוכבים. מתוך המחקר לספר עלה (בעיקר על ידי הקפטנים היותר בוטים) שבמציאות ההיררכיה בתוך הקבוצה הייתה שונה מאוד ממה שהציבור עשוי לדמיין.

רוי קין אמר בעבר שמי שנראה כשחקן מספר אחד הוא לא בהכרח הבוס בחדר ההלבשה. אלכס פרגוסון, שיודע דבר או שניים על מנהיגות והצלחה אמר שהוא מחפש "מנהיג, לא מישהו שייראה טוב על החלק העליון של העוגה."

כשהחברים של קרלס פויול בחרו בו פה אחד להיות קפטן ברצלונה, הקול היחיד שלא תמך בהחלטה היה פויול. הוא לא חשב שזה אתי לבחור בעצמו – דוגמה מצוינת לאיך קפטנים מהסוג הזה מסתכלים על תהילה. מנהיגות אמיתית יודעת לטפל בכל נושא שדורש טיפול, גם אם זה אומר לנהל את קו ההגנה או לעזור לאפסנאי לסחוב מים עבור הקבוצה.

במאמר שפורסם בשנת 1997 שמדבר על הדרך בה נתפסים אנשים שמעריכים את היכולות של עצמם יותר ממה שהיא במציאות וגם מתרברבים על כך (ספוילר: אנשים לא אוהבים אנשים כאלה...), מרחיבים הכותבים על הבעיות שמנהיג כזה עלול ליצור בחברה בה הוא נמצא. אחד הכותבים, סטודנט צעיר בשם טים דאנקן, לקח על עצמו להתנהג בצורה שונה במהלך קריירת הכדורסל שלו:

הוא לא ביקש יחס מיוחד, הגיע לכל האימונים ואיפשר לצוות האימון לבקר אותו על המגרש. על המגרש הוא קלע 29 נקודות בממוצע (בין המובילים בליגה הטובה בעולם), אבל גם חסם עבור אחרים, מסר לשחקנים שהיו פנויים, שמר חזק בהגנה והגן על הסל.

לא כולם מתחברים לסגנון כזה של שחקן. יסודי, צנוע, שקט. מי שכן התחבר היה הקפטן הכדורסלן השני ברשימת הקפטנים שהובילו קבוצות לרשימה המכובדת של הקבוצות הטובות אי פעםביל ראסל, שאמר "הוא חוסם לאחרים כדי להניע את ההתקפה, לא כדי לסדר לעצמו זריקות." כאשר דאנקן פרש ממשחק פעיל, אחרי 19 שנים, הוא זכה ב-5 אליפויות והוביל את הקבוצה שלו לפלייאוף בכל 19 העונות, וגם שבר את שיא המשחקים של שחקן בודד בקבוצה אחת.


אחד הפרדוקסים הכי גדולים בניהול הוא שהאנשים שרודפים אחרי משרות בכירות בצורה הכי בוטה גם בדרך כלל אלה שהכי פחות מתאימים למשרות הללו. ריצ'רד הקמן, פרופסור בהרווארד שחקר צוותים וקבוצות לאורך הקריירה שלו, הסיק שמנהלים טובים מגיעים למעמד שלהם כי הם מתנהגים כמו נגני ג'אז – מאלתרים ומבצעים ביחד עם הצוות שלהם, ולא כמו מנצחים שעומדים על במה ואומרים לכל אחד מתי לנגן איזה תו ובאיזו עוצמה.

קרלה אוברבק (Overbeck) הייתה הקפטן של נבחרת ארה"ב בכדורגל לנשים, מהקבוצות הדומיננטיות בהיסטוריה. אוברבק הייתה סוחבת את המזוודות של השחקניות האחרות מהאוטובוס עד לחדר שלהן במלון. "אני הקפטנית," היא הייתה אומרת, "אבל זה לא הופך אותי ליותר טובה מאחרות, ובטח לא לשחקנית כדורגל יותר טובה." באימונים, מחוץ לעיני הציבור, אוברבק הייתה דוחפת את עצמה לקצה, וגם את החברות שלה לנבחרת. באימונים, אחרי תרגיל כושר רצחני, אוברבק הייתה אומרת לחברות שלה שהתנהגו כאילו הן גוססות "פא-ינג נורבגיה עושות עכשיו תרגילים כאלה."

המאמץ שלה על המגרש וסחיבת התיקים מחוץ לו איפשרו לה להרוויח סוג של מטבע שהיא תוכל לבזבז לאחר מכן בכל דרך שתבחר. אם השחקניות לא היו מתאמצות מספיק, היא הייתה מסוגלת לתת להן בראש והן היו מקבלות כל מילה – אחרי הכול, היא זו שעושה הכול ואחר כך עוד סוחבת להן את התיקים.

בנבחרת הכדורסל הגדולה של ברזיל היו הרבה שחקנים שקל לכנות "מוכשרים," או כמו דבריו של דשאן – ארכיטקטים. אבל מנהיג של קבוצה לא צריך רק לכדרר יפה או לייצר נקודות. הוא צריך לדאוג כל הזמן, להיות ממוקד בפתרון בעיות, לדבר עם צוות האימון, לחפש מה הדרך הכי טובה לשחק, ולתווך בין השחקנים לבין המנהלים או צוות השיפוט. אי אפשר לתת לכוכב הגדול לטפל בכל זה. בברזיל, תפקיד ההנהגה היחיד היה סחיבת מים.

לאורך זמן, לאורך מאות רגעים קטנים של סחיבת מים, חסימות לקלעים וסחיבת תיקים, המנהיגים מאזנים את מערכת היחסים בינם ובין הכוכבים הגדולים והופכים את עצמם לבלתי ניתנים להחלפה.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג