על חשיבות הגמישות

גמישות – האם היא חשובה, למה כן / למה לא, ואם כן, איפה היא נכנסת בלו"ז? המאמנים עונים.

צילום:
Indian Yogi (Yogi Madhav) on Unsplash

רימון יבזורי:

על מנת לזוז באופן אופטימאלי ולבצע פעולות מורכבות בספורט יש צורך בגמישות. צריך לעבוד על גמישות בכל יום ויחידת אימון.

עם זאת, אומר שגישתי בנושא זה אולי מעט שונה; מבחינתי גמישות צריכה להיות מתורגמת לתבניות תנועה ומעט מאוד בצורה סטטית. במקרים של מגבלות משמעותיות בטווחי תנועה של ספורטאי, בהחלט יש מקום לתת גם יותר משקל לעבודה סטטית, אך מניסיוני ותחושתי ניתן להגיע לתוצאות נהדרות ובצורה הרבה יותר מהנה ומגוונת בעזרת מתיחות דינאמיות שמשלבות מגוון רחב של תבניות תנועה.

אלחנן ביטן:

גמישות, כמו כל מרכיב תנועתי אחר היא חשובה, במידה. עדיף שאדם בכלל וספורטאי בפרט יוכל לנוע בטווחי תנועה טובים. עם זאת, לא הייתי מקדיש לכך יותר מדי זמן עבודה ספציפי אלא מנסה להכליל את זה בתוך תרגילים של עבודת הכוח או החימום לאימון.

יבגני בורובוי:

אני חושב שזה חשוב מאוד, בעיקר כי זה מאפשר לספורטאי להיות משוחרר בתנועה ולא מוגבל. אני מכניס כל יום כיחידה נפרדת 4-5 דקות מתיחות + 4-5 דקות גליל.

עידן חרט:

גמישות היא אחד ממרכיבי הכושר שבו יש טווח אופטימלי. כלומר, זה לא מרכיב כושר שבו כמה שיותר בהכרח משמעותו טוב יותר. גמישות, או טווחי תנועה, צריכים לאפשר לך לבצע את התנועות שהמשחק דורש ממך, עם תוספת למקרים חריגים (לדוגמה כשהשחקן מחליק). זה לא אומר ששחקן כדורסל צריך להיות בלרינה. להיפך.

אנחנו גם רוצים שהמפרקים יהיו מיוצבים ויציבים על ידי שרירים חזקים, וגמישות יתר עלולה לפגוע בזה. צריך גם להתחשב בגיל של השחקן. הרבה פעמים בגיל ההתבגרות יש שלב שבו הגוף גדל בקצב "לא אחיד" והגמישות נפגעת כאשר הגפיים מתארכות. גם הקואורדינציה נפגעת לפעמים בשלב הזה, והשחקן צריך "להתרגל" לגוף שלו מחדש.

לשאלה המקורית הייתי אומר שאלא אם שחקן ספציפי נמצא במצב חוסר גמישות כזה שמגביל אותו או גורם ל"פיצוי" ממפרק אחר, אז זהו רכיב שהייתי מקדיש לו מעט מאוד זמן, אם בכלל. יש שחקנים שיש להם את טווחי התנועה הרצויים ללא אימון מיוחד והם לא צריכים מעבר לזה. כאשר שחקן מתבגר, הוא עלול לאבד מטווחי התנועה כמו כל אדם אחר, אז בגילאים מבוגרים יותר יש להעריך את מצב השחקן שוב ושוב.

יש לציין שאימון התנגדות בטווחי תנועה מלאים גם כן תורם לגמישות, תוך כדי פיתוח כוח ושליטה ולכן לעיתים זה אף מייתר את עבודת הגמישות הספציפית.

דבר אחרון, יש להפריד מתיחות סטטיות (האמצעי לשיפור גמישות / טווחי תנועה) מחימום. אנשים ומאמנים רבים מתבלבלים ביניהם אך אלו הם שני רכיבים שונים ונפרדים עם מטרות שונות. כמו כן, מתיחות סטטיות לאחר אימון או משחק הן חסרות ערך לחלוטין ולא הוכחו כתורמות. הייתי שם בצד את אפקט הפלסבו וההרגלים של השחקן. אם הוא מרגיש שזה עושה לו טוב, לא הייתי מונע את זה ממנו.

אם כן צריך להוסיף מתיחות לשחקן ספציפי לתנועות ספציפיות, הייתי ממליץ לבצע מתיחות סטטיות ארוכות (30-60 שניות) למספר סטים (2-3), כאשר הגוף חם. זמן טוב יכול להיות לאחר אימון כלשהו או כאימון נפרד, לאחר חימום.

נדב לנסמן:

גמישות סטטית – לא.
מעטים, אם לא בודדים, ענפי הספורט הדורשים גמישות סטטית.
ספורט הוא אקט תנועתי, ואם הוא סטטי, הוא עדיין לא פסיבי ויש צורך להפגין כוח ושליטה במנחים האלה.
איך מכניסים בלו"ז? נקודה ראשונה - בחימום, לא יותר מדי זמן, רק כמה דקות בודדות, ולעשות את זה בעבודה עצמית.

תחת פיקוח מאמן: משלבים אותו כחלק מתרגילי הכוח, מתעקשים עם הספורטאים לעבוד בטווח התנועה שהם מסוגלים לו, בלי קיצורי טווחי תנועה.
ספורטאים בודדים שמפגינים חולשה - להשקיע עוד 5 דקות בסוף אימון.

ג'ורדן סעדה:

כן, זה חשוב, אבל תלוי מאוד על פי הצרכים של הספורטאי והענף בו הוא עוסק. אני לרוב נתקל בספורטאים עם מחסור בטווחי תנועה, וטווח תנועה גדול יותר לרוב יאפשר למצות פעולות תנועותיות ביעילות רבה יותר. כמו כן, כאשר יש מגבלה תנועתית במפרק מסויים, מקום אחר יצטרך לפצות. זה עשוי להיכנס בלו"ז לפני כל אימון או בבוקר של פעילות לאחר חימום קל.

צליל שושן:

בתשובה זו אני אתייחס בעיקר למושג גמישות כשלעצמו (ולא למוביליות).

אכן, יש מקום לתרגילי גמישות כחלק מהתכנית הגלובלית של הספורטאי. הסיבה לכך היא שלדעתי לתרגילי גמישות (סטטיים / אקטיביים) יש חשיבות ביצירת הרמוניה כוללת של מרכיבי הכושר הגופני הכללי.

לא קיימות עובדות על כך שגמישות יכולה להפחית את החשיפה לפציעות (גם לא שיפור בגמישות לאורך זמן).

למרות זאת, בתרגול גמישות ישנה הרפייה כללית של הגוף, קשב לגוף והורדת הסטרס הכללי (מנטאלי) המצטבר במהלך האימונים. לכן, אני כן רואה מקום להשתמש בתכנית שכזאת של קשב ומודעות לגוף (מיינדפולנס).

אני אישית אוהב להכניס את ״אימון״ הגמישות כיחידה נוספת במהלך השבוע (בד״כ עם תרגילי תחזוקה שונים בהתאם לאינדיבידואל). אך אם זה עושה טוב לשחקן לבצע מתיחות סטטיות לאחר אימון, שייהנה (גרוע זה לא).

 

זאב שיף:

קודם כל הייתי מבדיל בין mobility ל-flexibility (גמישות).

מוביליטי הייתי מגדיר כחלק מתנועתיות, לגמישות אין בהכרח העברה לתנועה, לעומת מוביליטי שזה היכולת של מפרק לנוע בצורה אקטיבית לאורך כל טווח התנועה.

בעיניי מוביליטי, בטח באזורים בעייתים כמו קרסול וירך, זה אחד הדברים הכי חשובים בעבודה גופנית.

חזרה לפוסט המרכזי כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עומר בוקסנבאום

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם גלעד ערמון

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רענן דגן

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עידן מימון

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם טל גרודמן

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג