The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

כל אחד מאיתנו מדבר לעצמו. זה אתם יודעים. מה שאתם לא תמיד חושבים עליו הוא מה המשמעות של הדיבור הזה ואיך (אם בכלל) הוא עוזר לנו לבצע.

צילום:
מעיין רימר

ספר חובה בכל בית בו מתגורר/ת ספורטאי/ת.

הנה, אמרתי את זה. עכשיו זמן לספר לכם למה:

כל אחד מאיתנו מדבר לעצמו.

זה אתם יודעים. מה שאתם לא תמיד חושבים עליו זה

א. עצמי לא חייב להקשיב לאני כשאני מדבר לעצמי.

ב. כשעצמי מקשיב, זה בדרך כלל מפריע לו לבצע.


נכון, דיבור עצמי הוא מיומנות חשובה עבור בני אדם בכלל וספורטאים בפרט, אך הוא בעצם נוצר בדיוק בשביל לא להותיר מקום לדיבור הקיים בתוך הראש של כל אחד מאיתנו.

המחבר כתב את הספר ונתן לו כותרת שמבקשת להסב את תשומת הלב של הקוראים לכך שהמשחק שהם משחקים (טניס, או כדורעף, או כל משחק אחר ביומיום שלנו) מורכב ממשחק חיצוני – כזה שמשוחק במציאות ביחד עם בני אדם אחרים, וממשחק פנימי – כזה שמתקיים בראש של כל אחד מאיתנו.

בכתיבת הספר, המחבר מבקש לגרום לנו לשכוח את מה שלמדנו במהלך השנים, כשהתבגרנו, ולגרום לנו לחזור אל הזמן בו למדנו ללכת ולדבר – זמן בו דברים התרחשו בצורה אינטואיטיבית ואף הרגל רע לא הפריע לנו ללמוד.


התובנה שפותחת את הספר היא שבתור מאמן, הוא מצא את עצמו יום אחד במצב רוח רגוע, בו הוא דיבר פחות והתבונן יותר, והוא גילה שטעויות של השחקנים שאימן נטו לתקן את עצמן בלי שיצטרך להעיר. מעבר לפגיעה הקלה(?) באגו שלו בתור מאמן – מה, הם יכולים להשתפר גם בלי שהוא יעיר להם? – הוא שם לב שהיו פעמים בהן לא רק שההערות שלו לא עזרו, הן ממש הפריעו!

ואם חושבים על זה, זה לא מפתיע. כשספורטאים מבצעים בצורה ממש טובה, מה אומרים עליהם?

"וואו, היא לא בהכרה!"

"הוא ב-zone!"

אף אחד לא אומר על ספורטאית שמבצעת בצורה מדהימה "וואו, היא בטח ממש חושבת על כל מרכיב בחבטה שלה!", כי, ובכן, היא לא.

היא פשוט משחקת.

וזה גרם לו לחשוב שכאשר אדם משוחח עם עצמו במהלך משחק (או במהלך של כל דבר אחר), בעצם ישנן שם שתי דמויות:

"אני" ו"עצמי".

אם לא היו שתי דמויות, מי היה משוחח את השיחה הזו?

ומסתבר שיש מאפיין מאוד ברור לכל אחת מהדמויות האלה:

"אני" הוא זה שנותן הוראות ושופט את המצב.

"עצמי" הוא זה שמבצע.

אצל אנשים מסוימים הם במערכת יחסים טובה ולאנשים כאלה הביצוע קורה באופן יותר שוטף (וזה כך גם אצל ילדים שלומדים ללכת, למשל).

אצל אחרים, "אני" ו"עצמי" מסוכסכים, ככל הנראה כתוצאה מהתערבות חיצונית ושנים של הרגלי שיחה לא מועילים, וכשהם מסוכסכים, "עצמי" מתקשה לבצע את המוטל עליו.


אז מה עושים?

(חוץ מלקנות את הספר ולקרוא אותו שלוש פעמים)

1. מקבלים את העובדה שלפעמים יש רגעים לא טובים (או ימים לא טובים).

2. מוותרים על "נכון" או "לא נכון" ומתרכזים במה שקורה (מיקום היד ביחס לסל, מיקום המחבט ברגע נחיתת הכדור על הרצפה)

3. משתדלים מאוד להימנע מהנחיות חיצוניות, סומכים על עצמנו ומאפשרים לעצמנו ללמוד מהעשייה של עצמנו.


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג