יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

אחרי שסקר בצורה יסודית את עקרונות האימון החשובים לאימון יעיל שמקדם ביצועים, לירן שפירא מפרט איך מיישמים את העקרונות הללו באימון עצמו ומציב סטנדרט לחשיבה על דרך האימון שלנו.

צילום:
Ildar Garifullin on Unsplash

בפעם הקודמת סיכמתי את ארבעת עקרונות עיצוב האימון לפי גישת ההגבלות (Constraints-Led Approach) ללמידה מוטורית:

  1. מטרת האימון - Session Intention: המאמן צריך להגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים את מטרת האימון כדי להנחות את תהליך קבלת ההחלטות.
  2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שהמידע מהסביבה ורצף הפעולה נראה, מרגיש ומתנהג כמו בתחרות.
  3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: חזרות רבות של חיפוש אחר פתרונות לבעיה במקום חזרה שוב ושוב על אותה פעולה.
  4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לתת לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם.

היום אראה דוגמא על איך אפשר לקחת תרגיל מעולם אימון הכדורעף שאינו עומד בעקרונות הנ"ל ולשנות אותו כך שיעזור לספורטאים להעביר את הלמידה מהאימון לביצועים במשחק.

ניקח לדוגמא תרגיל מסורתי לאימון התקפה הנקרא "הנחתה חופשית". למי שלא מכיר את הענף, בצורה הכי בסיסית של הנחתה חופשית השחקנים המתקיפים עומדים בתור עם כדור בידיים, כל אחד בתורו מוסר כדור קל למגיש שמרים להם כדור להנחתה, ואחרי שהם מנחיתים הם עוברים מתחת לרשת לאסוף את הכדור שלהם וחוזרים לסוף התור.

בדרך כלל המאמן עומד מהצד ומאתר "טעויות טכניות" של השחקנים ומנסה לתקן אותם.

בתרגיל כזה הכל מאוד מסודר, זה מרגיש טוב "לשתול" כדורים ויש הצלחה באחוזים גבוהים יחסית.

אז מה הבעיה?

כמו שכתבתי בטור אחר, יש הבדל גדול בין ביצועים ללמידה, ותרגיל כזה אמנם מאפשר ביצועים ברמה גבוהה, אבל הלמידה והסיכוי להעברת הביצועים למשחק היא מאוד נמוכה.

סיבה עיקרית להעברה נמוכה למצב משחק היא חוסר ייצוגיות התרגיל לתנאי הביצוע במשחק אמיתי. הסכנה בתרגיל לא ייצוגי כמו הנחתה חופשית היא שהספורטאים ילמדו הרגלים שיעזרו להם להצליח בתרגיל, אבל יכשילו אותם בזמן משחק. למשל, בגלל שאין חסימה מול המתקיף בהנחתה חופשית (מצב מאוד נדיר במשחק אמיתי), המוסרים נוטים להצמיד את המסירות יותר מדי לרשת, המנחיתים מסתכלים רק על הכדור (כי אין חסימה להתחמק ממנה) ועוברים מתחת לרשת אחרי ההנחתה (עבירה במשחק אמיתי).

יש דוגמאות רבות לתרגילים בסגנון הזה בענפי כדור אחרים, כמו אימון צעד וחצי (בלי הגנה) בכדורסל וכדרור מסביב לקונוסים בכדורגל. בכל התרגילים בסגנון הזה הביצועים גבוהים, אבל הלמידה והעברה למשחק נמוכה.

אז איך מיישמים את העקרונות של גישת ההגבלות בצורה שתשפר את רמת הלמידה?

1. מטרת האימון - Session Intention: אנחנו קודם צריכים להחליט מה אנחנו רוצים להשיג מהאימון, ולפי זה נוכל לעצב את התרגיל בהתאם.

כמה דוגמאות למטרות למידה אפשריות באימון התקפה:

1.1 להתחמק מהחסימה

1.2 להתקיף את הכדור ממקום גבוה

1.3 התקפה מהירה יותר

1.4 התקפה לכיוון מסוים (ישר/אלכסון)

1.5 התקפה ממצב מעבר מהגנה

2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: הרמה הייצוגית ביותר היא כמובן המשחק המלא (6 נגד 6 בכדורעף), אך ישנו ספקטרום רחב של רמות ייצוגיות בין המשחק המלא בקצה אחד, והנחתה חופשית בקצה השני.

את רמת הייצוגיות צריך להתאים למטרת האימון שבחרנו וגם לרמת הניסיון של הספורטאי. ספורטאי מתחיל כנראה לא יוכל להתמודד עם כל המידע בסביבת משחק מלא, אבל כדי שהוא יוכל להתחיל ללמוד להשתמש במידע מהסביבה, כדאי לנו לנוע בצעדים לאורך ספקטרום הייצוגיות לכיוון המשחק האמיתי.

הצעד הראשון שאני הייתי לוקח הוא להוסיף חוסם בצד השני של הרשת (מצב כמעט תמידי בכדורעף), וכך המתקיף יתחיל להסב את תשומת הלב גם לחסימה, לא יעבור מתחת לרשת (עבירה וסכנת פציעה), והמוסר ילמד להרחיק את הכדור מהרשת כדי לתת אפשרות יותר נוחה למתקיף. עוד אלמנטים המשפיעים על רמת הייצוגיות:

2.2 מיקום התחלתי של השחקנים

2.3 מספר השחקנים בכל צד

2.4 איך מתחיל המהלך (קבלת מכת פתיחה למשל)

2.5 ספירת נקודות

3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: הרעיון המרכזי כאן הוא לתת לספורטאים בעיה שהם צריכים לחפש לה פתרון יעיל.

כמו בכל ענף כדור, אין באמת מצב שחוזר על עצמו במדויק, וכך צריך להיות גם באימון. יכול להיות שהמצב הכללי חוזר על עצמו, אבל בכל חזרה יהיה שינוי קטן שיגרום לספורטאי לבחור אפשרות פעולה אחרת בהתאם לבעיה הניצבת מולו. למשל:

3.1 דיוק המסירה - צמוד/רחוק/בפנים/בחוץ/גבוה/נמוך

3.2 הכיוון ממנו המסירה מגיעה

3.3 מהירות המסירה

3.4 המיקום ההתחלתי של המתקיף

3.5 הפעולה הנגדית של החסימה וההגנה בצד השני של הרשת

4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לפי גישת ההגבלות, חשוב לתת לספורטאים לקבל בעצמם את ההחלטה של מה, איך ומתי לבצע פעולה בהתאם למצב שהם נמצאים בו ובהתאם ליכולתם האישית.

המאמן בגישה זו יכול "להזמין" את הספורטאים לפעול בצורה מסוימת על ידי שהוא נותן להם הזדמנות וסיבה לכך דרך מניפולציות של המשימה. כמה דוגמאות למניפולציות אפשריות בהתאם למטרת האימון:

4.1 לתת הוראות טקטיות לשחקן החוסם לסגור כיוון מסוים - מזמין כיוון הפוך

4.2 לשנות את גובה הרשת את תחומי המגרש - רשת גבוהה תגרום לשחקן לתקוף יותר מגבוה

4.3 לתת נקודות בונוס על כיוון או סוג התקפה מסוים - תמריץ לבחור באפשרות שבדרך כלל לא מועדפת על הספורטאי

4.4 לאסור על סוג התקפה מסוים - איסור על התקפה באצבעות תזמין התקפה בהנחתה חזקה

4.5 להגביל את קבוצת ההגנה - פותח אפשרויות להתקפה

העקרונות בגישת ההגבלות נותנים למאמן מפת דרכים לחשיבה על תהליך עיצוב האימון, ובו זמנית מאפשרים למאמן ולספורטאים להיות יצירתיים בחיפוש ומציאת פתרונות מגווונים לבעיות שנתקלים בהן בזמן התחרות. הגישה נותנת לספורטאים לפתח את חוש המשחק שלהם והבנה יותר עמוקה של הטקטיקות ואפשרויות הפעולה שלהם. המאמן מצידו הופך למעצב אתגרים, במקום מתקן טכני. ואולי הכי חשוב, האימון יעזור לספורטאים לבצע בזמן התחרות, לא רק להרגיש טוב באימון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג