יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

אחרי שסקר בצורה יסודית את עקרונות האימון החשובים לאימון יעיל שמקדם ביצועים, לירן שפירא מפרט איך מיישמים את העקרונות הללו באימון עצמו ומציב סטנדרט לחשיבה על דרך האימון שלנו.

צילום:
Ildar Garifullin on Unsplash

בפעם הקודמת סיכמתי את ארבעת עקרונות עיצוב האימון לפי גישת ההגבלות (Constraints-Led Approach) ללמידה מוטורית:

  1. מטרת האימון - Session Intention: המאמן צריך להגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים את מטרת האימון כדי להנחות את תהליך קבלת ההחלטות.
  2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שהמידע מהסביבה ורצף הפעולה נראה, מרגיש ומתנהג כמו בתחרות.
  3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: חזרות רבות של חיפוש אחר פתרונות לבעיה במקום חזרה שוב ושוב על אותה פעולה.
  4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לתת לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם.

היום אראה דוגמא על איך אפשר לקחת תרגיל מעולם אימון הכדורעף שאינו עומד בעקרונות הנ"ל ולשנות אותו כך שיעזור לספורטאים להעביר את הלמידה מהאימון לביצועים במשחק.

ניקח לדוגמא תרגיל מסורתי לאימון התקפה הנקרא "הנחתה חופשית". למי שלא מכיר את הענף, בצורה הכי בסיסית של הנחתה חופשית השחקנים המתקיפים עומדים בתור עם כדור בידיים, כל אחד בתורו מוסר כדור קל למגיש שמרים להם כדור להנחתה, ואחרי שהם מנחיתים הם עוברים מתחת לרשת לאסוף את הכדור שלהם וחוזרים לסוף התור.

בדרך כלל המאמן עומד מהצד ומאתר "טעויות טכניות" של השחקנים ומנסה לתקן אותם.

בתרגיל כזה הכל מאוד מסודר, זה מרגיש טוב "לשתול" כדורים ויש הצלחה באחוזים גבוהים יחסית.

אז מה הבעיה?

כמו שכתבתי בטור אחר, יש הבדל גדול בין ביצועים ללמידה, ותרגיל כזה אמנם מאפשר ביצועים ברמה גבוהה, אבל הלמידה והסיכוי להעברת הביצועים למשחק היא מאוד נמוכה.

סיבה עיקרית להעברה נמוכה למצב משחק היא חוסר ייצוגיות התרגיל לתנאי הביצוע במשחק אמיתי. הסכנה בתרגיל לא ייצוגי כמו הנחתה חופשית היא שהספורטאים ילמדו הרגלים שיעזרו להם להצליח בתרגיל, אבל יכשילו אותם בזמן משחק. למשל, בגלל שאין חסימה מול המתקיף בהנחתה חופשית (מצב מאוד נדיר במשחק אמיתי), המוסרים נוטים להצמיד את המסירות יותר מדי לרשת, המנחיתים מסתכלים רק על הכדור (כי אין חסימה להתחמק ממנה) ועוברים מתחת לרשת אחרי ההנחתה (עבירה במשחק אמיתי).

יש דוגמאות רבות לתרגילים בסגנון הזה בענפי כדור אחרים, כמו אימון צעד וחצי (בלי הגנה) בכדורסל וכדרור מסביב לקונוסים בכדורגל. בכל התרגילים בסגנון הזה הביצועים גבוהים, אבל הלמידה והעברה למשחק נמוכה.

אז איך מיישמים את העקרונות של גישת ההגבלות בצורה שתשפר את רמת הלמידה?

1. מטרת האימון - Session Intention: אנחנו קודם צריכים להחליט מה אנחנו רוצים להשיג מהאימון, ולפי זה נוכל לעצב את התרגיל בהתאם.

כמה דוגמאות למטרות למידה אפשריות באימון התקפה:

1.1 להתחמק מהחסימה

1.2 להתקיף את הכדור ממקום גבוה

1.3 התקפה מהירה יותר

1.4 התקפה לכיוון מסוים (ישר/אלכסון)

1.5 התקפה ממצב מעבר מהגנה

2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: הרמה הייצוגית ביותר היא כמובן המשחק המלא (6 נגד 6 בכדורעף), אך ישנו ספקטרום רחב של רמות ייצוגיות בין המשחק המלא בקצה אחד, והנחתה חופשית בקצה השני.

את רמת הייצוגיות צריך להתאים למטרת האימון שבחרנו וגם לרמת הניסיון של הספורטאי. ספורטאי מתחיל כנראה לא יוכל להתמודד עם כל המידע בסביבת משחק מלא, אבל כדי שהוא יוכל להתחיל ללמוד להשתמש במידע מהסביבה, כדאי לנו לנוע בצעדים לאורך ספקטרום הייצוגיות לכיוון המשחק האמיתי.

הצעד הראשון שאני הייתי לוקח הוא להוסיף חוסם בצד השני של הרשת (מצב כמעט תמידי בכדורעף), וכך המתקיף יתחיל להסב את תשומת הלב גם לחסימה, לא יעבור מתחת לרשת (עבירה וסכנת פציעה), והמוסר ילמד להרחיק את הכדור מהרשת כדי לתת אפשרות יותר נוחה למתקיף. עוד אלמנטים המשפיעים על רמת הייצוגיות:

2.2 מיקום התחלתי של השחקנים

2.3 מספר השחקנים בכל צד

2.4 איך מתחיל המהלך (קבלת מכת פתיחה למשל)

2.5 ספירת נקודות

3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: הרעיון המרכזי כאן הוא לתת לספורטאים בעיה שהם צריכים לחפש לה פתרון יעיל.

כמו בכל ענף כדור, אין באמת מצב שחוזר על עצמו במדויק, וכך צריך להיות גם באימון. יכול להיות שהמצב הכללי חוזר על עצמו, אבל בכל חזרה יהיה שינוי קטן שיגרום לספורטאי לבחור אפשרות פעולה אחרת בהתאם לבעיה הניצבת מולו. למשל:

3.1 דיוק המסירה - צמוד/רחוק/בפנים/בחוץ/גבוה/נמוך

3.2 הכיוון ממנו המסירה מגיעה

3.3 מהירות המסירה

3.4 המיקום ההתחלתי של המתקיף

3.5 הפעולה הנגדית של החסימה וההגנה בצד השני של הרשת

4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לפי גישת ההגבלות, חשוב לתת לספורטאים לקבל בעצמם את ההחלטה של מה, איך ומתי לבצע פעולה בהתאם למצב שהם נמצאים בו ובהתאם ליכולתם האישית.

המאמן בגישה זו יכול "להזמין" את הספורטאים לפעול בצורה מסוימת על ידי שהוא נותן להם הזדמנות וסיבה לכך דרך מניפולציות של המשימה. כמה דוגמאות למניפולציות אפשריות בהתאם למטרת האימון:

4.1 לתת הוראות טקטיות לשחקן החוסם לסגור כיוון מסוים - מזמין כיוון הפוך

4.2 לשנות את גובה הרשת את תחומי המגרש - רשת גבוהה תגרום לשחקן לתקוף יותר מגבוה

4.3 לתת נקודות בונוס על כיוון או סוג התקפה מסוים - תמריץ לבחור באפשרות שבדרך כלל לא מועדפת על הספורטאי

4.4 לאסור על סוג התקפה מסוים - איסור על התקפה באצבעות תזמין התקפה בהנחתה חזקה

4.5 להגביל את קבוצת ההגנה - פותח אפשרויות להתקפה

העקרונות בגישת ההגבלות נותנים למאמן מפת דרכים לחשיבה על תהליך עיצוב האימון, ובו זמנית מאפשרים למאמן ולספורטאים להיות יצירתיים בחיפוש ומציאת פתרונות מגווונים לבעיות שנתקלים בהן בזמן התחרות. הגישה נותנת לספורטאים לפתח את חוש המשחק שלהם והבנה יותר עמוקה של הטקטיקות ואפשרויות הפעולה שלהם. המאמן מצידו הופך למעצב אתגרים, במקום מתקן טכני. ואולי הכי חשוב, האימון יעזור לספורטאים לבצע בזמן התחרות, לא רק להרגיש טוב באימון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג