יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

אחרי שסקר בצורה יסודית את עקרונות האימון החשובים לאימון יעיל שמקדם ביצועים, לירן שפירא מפרט איך מיישמים את העקרונות הללו באימון עצמו ומציב סטנדרט לחשיבה על דרך האימון שלנו.

צילום:
Ildar Garifullin on Unsplash

בפעם הקודמת סיכמתי את ארבעת עקרונות עיצוב האימון לפי גישת ההגבלות (Constraints-Led Approach) ללמידה מוטורית:

  1. מטרת האימון - Session Intention: המאמן צריך להגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים את מטרת האימון כדי להנחות את תהליך קבלת ההחלטות.
  2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שהמידע מהסביבה ורצף הפעולה נראה, מרגיש ומתנהג כמו בתחרות.
  3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: חזרות רבות של חיפוש אחר פתרונות לבעיה במקום חזרה שוב ושוב על אותה פעולה.
  4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לתת לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם.

היום אראה דוגמא על איך אפשר לקחת תרגיל מעולם אימון הכדורעף שאינו עומד בעקרונות הנ"ל ולשנות אותו כך שיעזור לספורטאים להעביר את הלמידה מהאימון לביצועים במשחק.

ניקח לדוגמא תרגיל מסורתי לאימון התקפה הנקרא "הנחתה חופשית". למי שלא מכיר את הענף, בצורה הכי בסיסית של הנחתה חופשית השחקנים המתקיפים עומדים בתור עם כדור בידיים, כל אחד בתורו מוסר כדור קל למגיש שמרים להם כדור להנחתה, ואחרי שהם מנחיתים הם עוברים מתחת לרשת לאסוף את הכדור שלהם וחוזרים לסוף התור.

בדרך כלל המאמן עומד מהצד ומאתר "טעויות טכניות" של השחקנים ומנסה לתקן אותם.

בתרגיל כזה הכל מאוד מסודר, זה מרגיש טוב "לשתול" כדורים ויש הצלחה באחוזים גבוהים יחסית.

אז מה הבעיה?

כמו שכתבתי בטור אחר, יש הבדל גדול בין ביצועים ללמידה, ותרגיל כזה אמנם מאפשר ביצועים ברמה גבוהה, אבל הלמידה והסיכוי להעברת הביצועים למשחק היא מאוד נמוכה.

סיבה עיקרית להעברה נמוכה למצב משחק היא חוסר ייצוגיות התרגיל לתנאי הביצוע במשחק אמיתי. הסכנה בתרגיל לא ייצוגי כמו הנחתה חופשית היא שהספורטאים ילמדו הרגלים שיעזרו להם להצליח בתרגיל, אבל יכשילו אותם בזמן משחק. למשל, בגלל שאין חסימה מול המתקיף בהנחתה חופשית (מצב מאוד נדיר במשחק אמיתי), המוסרים נוטים להצמיד את המסירות יותר מדי לרשת, המנחיתים מסתכלים רק על הכדור (כי אין חסימה להתחמק ממנה) ועוברים מתחת לרשת אחרי ההנחתה (עבירה במשחק אמיתי).

יש דוגמאות רבות לתרגילים בסגנון הזה בענפי כדור אחרים, כמו אימון צעד וחצי (בלי הגנה) בכדורסל וכדרור מסביב לקונוסים בכדורגל. בכל התרגילים בסגנון הזה הביצועים גבוהים, אבל הלמידה והעברה למשחק נמוכה.

אז איך מיישמים את העקרונות של גישת ההגבלות בצורה שתשפר את רמת הלמידה?

1. מטרת האימון - Session Intention: אנחנו קודם צריכים להחליט מה אנחנו רוצים להשיג מהאימון, ולפי זה נוכל לעצב את התרגיל בהתאם.

כמה דוגמאות למטרות למידה אפשריות באימון התקפה:

1.1 להתחמק מהחסימה

1.2 להתקיף את הכדור ממקום גבוה

1.3 התקפה מהירה יותר

1.4 התקפה לכיוון מסוים (ישר/אלכסון)

1.5 התקפה ממצב מעבר מהגנה

2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: הרמה הייצוגית ביותר היא כמובן המשחק המלא (6 נגד 6 בכדורעף), אך ישנו ספקטרום רחב של רמות ייצוגיות בין המשחק המלא בקצה אחד, והנחתה חופשית בקצה השני.

את רמת הייצוגיות צריך להתאים למטרת האימון שבחרנו וגם לרמת הניסיון של הספורטאי. ספורטאי מתחיל כנראה לא יוכל להתמודד עם כל המידע בסביבת משחק מלא, אבל כדי שהוא יוכל להתחיל ללמוד להשתמש במידע מהסביבה, כדאי לנו לנוע בצעדים לאורך ספקטרום הייצוגיות לכיוון המשחק האמיתי.

הצעד הראשון שאני הייתי לוקח הוא להוסיף חוסם בצד השני של הרשת (מצב כמעט תמידי בכדורעף), וכך המתקיף יתחיל להסב את תשומת הלב גם לחסימה, לא יעבור מתחת לרשת (עבירה וסכנת פציעה), והמוסר ילמד להרחיק את הכדור מהרשת כדי לתת אפשרות יותר נוחה למתקיף. עוד אלמנטים המשפיעים על רמת הייצוגיות:

2.2 מיקום התחלתי של השחקנים

2.3 מספר השחקנים בכל צד

2.4 איך מתחיל המהלך (קבלת מכת פתיחה למשל)

2.5 ספירת נקודות

3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: הרעיון המרכזי כאן הוא לתת לספורטאים בעיה שהם צריכים לחפש לה פתרון יעיל.

כמו בכל ענף כדור, אין באמת מצב שחוזר על עצמו במדויק, וכך צריך להיות גם באימון. יכול להיות שהמצב הכללי חוזר על עצמו, אבל בכל חזרה יהיה שינוי קטן שיגרום לספורטאי לבחור אפשרות פעולה אחרת בהתאם לבעיה הניצבת מולו. למשל:

3.1 דיוק המסירה - צמוד/רחוק/בפנים/בחוץ/גבוה/נמוך

3.2 הכיוון ממנו המסירה מגיעה

3.3 מהירות המסירה

3.4 המיקום ההתחלתי של המתקיף

3.5 הפעולה הנגדית של החסימה וההגנה בצד השני של הרשת

4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לפי גישת ההגבלות, חשוב לתת לספורטאים לקבל בעצמם את ההחלטה של מה, איך ומתי לבצע פעולה בהתאם למצב שהם נמצאים בו ובהתאם ליכולתם האישית.

המאמן בגישה זו יכול "להזמין" את הספורטאים לפעול בצורה מסוימת על ידי שהוא נותן להם הזדמנות וסיבה לכך דרך מניפולציות של המשימה. כמה דוגמאות למניפולציות אפשריות בהתאם למטרת האימון:

4.1 לתת הוראות טקטיות לשחקן החוסם לסגור כיוון מסוים - מזמין כיוון הפוך

4.2 לשנות את גובה הרשת את תחומי המגרש - רשת גבוהה תגרום לשחקן לתקוף יותר מגבוה

4.3 לתת נקודות בונוס על כיוון או סוג התקפה מסוים - תמריץ לבחור באפשרות שבדרך כלל לא מועדפת על הספורטאי

4.4 לאסור על סוג התקפה מסוים - איסור על התקפה באצבעות תזמין התקפה בהנחתה חזקה

4.5 להגביל את קבוצת ההגנה - פותח אפשרויות להתקפה

העקרונות בגישת ההגבלות נותנים למאמן מפת דרכים לחשיבה על תהליך עיצוב האימון, ובו זמנית מאפשרים למאמן ולספורטאים להיות יצירתיים בחיפוש ומציאת פתרונות מגווונים לבעיות שנתקלים בהן בזמן התחרות. הגישה נותנת לספורטאים לפתח את חוש המשחק שלהם והבנה יותר עמוקה של הטקטיקות ואפשרויות הפעולה שלהם. המאמן מצידו הופך למעצב אתגרים, במקום מתקן טכני. ואולי הכי חשוב, האימון יעזור לספורטאים לבצע בזמן התחרות, לא רק להרגיש טוב באימון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

the power of now / Eckhart Tolle

כל פעם קצת

גאונים נכשלים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית הימלשטיין

אבישג סמברג ואמונה

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג