יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

אחרי שסקר בצורה יסודית את עקרונות האימון החשובים לאימון יעיל שמקדם ביצועים, לירן שפירא מפרט איך מיישמים את העקרונות הללו באימון עצמו ומציב סטנדרט לחשיבה על דרך האימון שלנו.

צילום:
Ildar Garifullin on Unsplash

בפעם הקודמת סיכמתי את ארבעת עקרונות עיצוב האימון לפי גישת ההגבלות (Constraints-Led Approach) ללמידה מוטורית:

  1. מטרת האימון - Session Intention: המאמן צריך להגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים את מטרת האימון כדי להנחות את תהליך קבלת ההחלטות.
  2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שהמידע מהסביבה ורצף הפעולה נראה, מרגיש ומתנהג כמו בתחרות.
  3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: חזרות רבות של חיפוש אחר פתרונות לבעיה במקום חזרה שוב ושוב על אותה פעולה.
  4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לתת לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם.

היום אראה דוגמא על איך אפשר לקחת תרגיל מעולם אימון הכדורעף שאינו עומד בעקרונות הנ"ל ולשנות אותו כך שיעזור לספורטאים להעביר את הלמידה מהאימון לביצועים במשחק.

ניקח לדוגמא תרגיל מסורתי לאימון התקפה הנקרא "הנחתה חופשית". למי שלא מכיר את הענף, בצורה הכי בסיסית של הנחתה חופשית השחקנים המתקיפים עומדים בתור עם כדור בידיים, כל אחד בתורו מוסר כדור קל למגיש שמרים להם כדור להנחתה, ואחרי שהם מנחיתים הם עוברים מתחת לרשת לאסוף את הכדור שלהם וחוזרים לסוף התור.

בדרך כלל המאמן עומד מהצד ומאתר "טעויות טכניות" של השחקנים ומנסה לתקן אותם.

בתרגיל כזה הכל מאוד מסודר, זה מרגיש טוב "לשתול" כדורים ויש הצלחה באחוזים גבוהים יחסית.

אז מה הבעיה?

כמו שכתבתי בטור אחר, יש הבדל גדול בין ביצועים ללמידה, ותרגיל כזה אמנם מאפשר ביצועים ברמה גבוהה, אבל הלמידה והסיכוי להעברת הביצועים למשחק היא מאוד נמוכה.

סיבה עיקרית להעברה נמוכה למצב משחק היא חוסר ייצוגיות התרגיל לתנאי הביצוע במשחק אמיתי. הסכנה בתרגיל לא ייצוגי כמו הנחתה חופשית היא שהספורטאים ילמדו הרגלים שיעזרו להם להצליח בתרגיל, אבל יכשילו אותם בזמן משחק. למשל, בגלל שאין חסימה מול המתקיף בהנחתה חופשית (מצב מאוד נדיר במשחק אמיתי), המוסרים נוטים להצמיד את המסירות יותר מדי לרשת, המנחיתים מסתכלים רק על הכדור (כי אין חסימה להתחמק ממנה) ועוברים מתחת לרשת אחרי ההנחתה (עבירה במשחק אמיתי).

יש דוגמאות רבות לתרגילים בסגנון הזה בענפי כדור אחרים, כמו אימון צעד וחצי (בלי הגנה) בכדורסל וכדרור מסביב לקונוסים בכדורגל. בכל התרגילים בסגנון הזה הביצועים גבוהים, אבל הלמידה והעברה למשחק נמוכה.

אז איך מיישמים את העקרונות של גישת ההגבלות בצורה שתשפר את רמת הלמידה?

1. מטרת האימון - Session Intention: אנחנו קודם צריכים להחליט מה אנחנו רוצים להשיג מהאימון, ולפי זה נוכל לעצב את התרגיל בהתאם.

כמה דוגמאות למטרות למידה אפשריות באימון התקפה:

1.1 להתחמק מהחסימה

1.2 להתקיף את הכדור ממקום גבוה

1.3 התקפה מהירה יותר

1.4 התקפה לכיוון מסוים (ישר/אלכסון)

1.5 התקפה ממצב מעבר מהגנה

2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: הרמה הייצוגית ביותר היא כמובן המשחק המלא (6 נגד 6 בכדורעף), אך ישנו ספקטרום רחב של רמות ייצוגיות בין המשחק המלא בקצה אחד, והנחתה חופשית בקצה השני.

את רמת הייצוגיות צריך להתאים למטרת האימון שבחרנו וגם לרמת הניסיון של הספורטאי. ספורטאי מתחיל כנראה לא יוכל להתמודד עם כל המידע בסביבת משחק מלא, אבל כדי שהוא יוכל להתחיל ללמוד להשתמש במידע מהסביבה, כדאי לנו לנוע בצעדים לאורך ספקטרום הייצוגיות לכיוון המשחק האמיתי.

הצעד הראשון שאני הייתי לוקח הוא להוסיף חוסם בצד השני של הרשת (מצב כמעט תמידי בכדורעף), וכך המתקיף יתחיל להסב את תשומת הלב גם לחסימה, לא יעבור מתחת לרשת (עבירה וסכנת פציעה), והמוסר ילמד להרחיק את הכדור מהרשת כדי לתת אפשרות יותר נוחה למתקיף. עוד אלמנטים המשפיעים על רמת הייצוגיות:

2.2 מיקום התחלתי של השחקנים

2.3 מספר השחקנים בכל צד

2.4 איך מתחיל המהלך (קבלת מכת פתיחה למשל)

2.5 ספירת נקודות

3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: הרעיון המרכזי כאן הוא לתת לספורטאים בעיה שהם צריכים לחפש לה פתרון יעיל.

כמו בכל ענף כדור, אין באמת מצב שחוזר על עצמו במדויק, וכך צריך להיות גם באימון. יכול להיות שהמצב הכללי חוזר על עצמו, אבל בכל חזרה יהיה שינוי קטן שיגרום לספורטאי לבחור אפשרות פעולה אחרת בהתאם לבעיה הניצבת מולו. למשל:

3.1 דיוק המסירה - צמוד/רחוק/בפנים/בחוץ/גבוה/נמוך

3.2 הכיוון ממנו המסירה מגיעה

3.3 מהירות המסירה

3.4 המיקום ההתחלתי של המתקיף

3.5 הפעולה הנגדית של החסימה וההגנה בצד השני של הרשת

4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לפי גישת ההגבלות, חשוב לתת לספורטאים לקבל בעצמם את ההחלטה של מה, איך ומתי לבצע פעולה בהתאם למצב שהם נמצאים בו ובהתאם ליכולתם האישית.

המאמן בגישה זו יכול "להזמין" את הספורטאים לפעול בצורה מסוימת על ידי שהוא נותן להם הזדמנות וסיבה לכך דרך מניפולציות של המשימה. כמה דוגמאות למניפולציות אפשריות בהתאם למטרת האימון:

4.1 לתת הוראות טקטיות לשחקן החוסם לסגור כיוון מסוים - מזמין כיוון הפוך

4.2 לשנות את גובה הרשת את תחומי המגרש - רשת גבוהה תגרום לשחקן לתקוף יותר מגבוה

4.3 לתת נקודות בונוס על כיוון או סוג התקפה מסוים - תמריץ לבחור באפשרות שבדרך כלל לא מועדפת על הספורטאי

4.4 לאסור על סוג התקפה מסוים - איסור על התקפה באצבעות תזמין התקפה בהנחתה חזקה

4.5 להגביל את קבוצת ההגנה - פותח אפשרויות להתקפה

העקרונות בגישת ההגבלות נותנים למאמן מפת דרכים לחשיבה על תהליך עיצוב האימון, ובו זמנית מאפשרים למאמן ולספורטאים להיות יצירתיים בחיפוש ומציאת פתרונות מגווונים לבעיות שנתקלים בהן בזמן התחרות. הגישה נותנת לספורטאים לפתח את חוש המשחק שלהם והבנה יותר עמוקה של הטקטיקות ואפשרויות הפעולה שלהם. המאמן מצידו הופך למעצב אתגרים, במקום מתקן טכני. ואולי הכי חשוב, האימון יעזור לספורטאים לבצע בזמן התחרות, לא רק להרגיש טוב באימון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג